مقالات, استخراج و تولید فلزات, فروش فلزات, فلز مس

انحلال مس از کانسنگ اکسیدی و 2 ویژگی اصلی آن {قسمت اول}

انحلال مس

انحلال مس به چه معنی است؟

انحلال مس: کانی های اکسيدی مس مانند آزوریت، مالاکيت، تنوریت و کریزوکولا در محيط های اسيدی و بازی، در دما و فشار محيط می توانند به صورت مطلوبی حل شوند. معمول ترین اسيد حلال مس برای انحلال کانسنگ های اکسيدی مس، اسيد سولفوریک (Sulfuric acid) است که بسته به طبيعت کانسنگ ميزان مصرف اسيد، می تواند از 0/4تا 0/7 تن به ازای هر تن مس توليدی متغير باشد. همچنين هيدروکسيد سدیم، آمونياک و آهک مرسوم ترین حلال های ليچينگ قليایی هستند که در صنعت ليچينگ (Leaching) استفاده می شوند.

انحلال مس ليچينگ اسيدی کانسنگ های اکسيدی

مشکل اساسی در ليچينگ اسيدی کانسنگ های اکسيدی به ویژه با باطله کربناته، علاوه بر مصرف زیاد اسيد، فيلتراسيون محلول ژل های به دست آمده است. همچنين به دليل آزاد شدن گاز دی اکسيد کربن طی فرایند ليچينگ مخزنی موجب توليد مقدار زیادی کف در مخزن ليچينگ میشود؛ بنابراین از فضای عملياتی مفيد مخزن کاسته می شود. همچنين در شرایط ليچينگ این کانی ها با اسيد سولفوریک مقادیر زیادی ژیپس (سولفات کلسيم آبدار ) نيز تشکيل می شود. ليچينگ آمونياکی با رفع این مشکلات، بهترین گزینه برای انحلال کانسنگ های اکسيدی مس با باطله کربناته است. امروزه در صنعت ليچينگ، آمونياک به دليل عملکرد انتخابی طی فرآیند ليچينگ و تشکيل کمپلکس های پایدار، به طور گسترده در ليچينگ عناصری نظير مس، روی، نيکل و کبالت استفاده می شود.

انحلال مس

انحلال مس از کانسنگ اکسیدی

دليل عملکرد انتخابی آمونياک توليد کمپلکس آمونياکی (به خاطر گونه فعال نيتروژن) است. این کمپلکس در مرحله ليچينگ برخی از عناصر همچون فلز مس را به طور انتخابی در ساختار کمپلکس خود احاطه میکند که موجب انحلال آن می شود. ليچينگ آمونياکی برای اولين بار در کارخانه Kennecott در آلاسکا استفاده شد. چون کانسنگ مس، حاوی مقدار زیادی باطله کربناتی در سنگ آهک دولوميتی بود که قابليت انحلال زیادی در محيط های اسيدی را داشت و ميزان مصرف اسيد را به شدت بالا می برد.

Bingol و همکارانش به مطالعه سينتيک انحلال مالاکيت در محيط آمونياک و کربنات آمونيوم پرداخته اند. نمونه جامد مورد آزمایش کانسنگ مالاکيت با 28/4 درصد مس و با باطله سيليسی بوده است. ضرورت استفاده از آمونياک و کربنات آمونيوم تنها به دليل وجود کربنات موجود در ساختار مالاکيت بوده و هيچ گونه کربناتی در باطله آن مشاهده نمی شود. Ekmekyapar و همکارانش به مطالعه سينتيک انحلال کانسنگ های اکسيدی مس در حضور کلرید آمونيوم پرداخته اند. نمونه جامد حاوی 10/55درصد CuO و 50/41 درصد SiO2 به عنوان باطله بوده است. مقدار مصرف بهينه کلرید آمونيوم 4 مول بر ليتر گزارش شده است.

اگر به کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه علاقه مند هستید مقالات دیگر سایت را نیز مطالعه کنید:

اهمیت عیارسنجی مس+معرفی 2 روش لیچینگ اسیدی {قسمت دوم}

کانسنگ اکسیدی، انحلال مس از آن و ۲ ویژگی اصلی {قسمت سوم}

روش های بازیابی مس و انحلال مس از کانسنگ اکسیدی {قسمت چهارم}

انحلال مس از کانسنگ اکسیدی چگونه انجام می شود؟

با توجه به آناليز شيميایی نمونه مورد استفاده، علاوه بر اینکه مشکل ليچينگ اسيدی و تشکيل حالت ژله ای برای آن انتظار نمی رود مقدار زیاد کلر آزاد شده از کلرید آمونيوم می تواند بسيار خورنده باشد. LIU Wei و همکارانش سينتيک انحلال کانسنگ های مس کم عيار را در محلول آمونياک و کلرید آمونيوم مورد مطالعه قرار داده اند. نمونه حاوی CuO 1/44 و 26/10 درصد SiO2 بوده و بنابراین می توان عمده باطله را از نوع سيليسی در نظر گرفت.

شرایط مناسب ليچينگ 0/5 مول آمونياک، 2 مول کلرید آمونيوم و نسبت جامد به مایع 10 به 250 گرم بر ميلی ليتر گزارش شده است. در این شرایط حدود 70 درصد مس قابل بازیابی است. علاوه بر خورنده بودن محيط حاوی کلر، مقدار درصد جامد بسيار پایين و بازیابی پایين مس مانع از استفاده صنعتی آن می شود. روش معمول برای فروشویی کانسنگ اکسیدی مس در واقع روش فروشویی با استفاده از اسید سولفوریک است. نکته مهمی که باید به آن توجه داشته باشید این است که اسید سولفوریک اثرات نامطلوبی بر محیط‌ زیست دارد. بنابراین استفاده از روش‌های جایگزین و سازگار با محیط ‌زیست ضروری است. روش های فروشویی زیستی و فروشویی با اسید سیتریک به عنوان روش‌های سازگار با محیط ‌زیست و جایگزین این روش می توانند مورد استفاده قرار گیرند.

برای مشاوره و خرید ورق مسی با بازار فلز تماس بگیرید.

شما می‌توانید برای خرید انواع ورق مسی، کویل مسی، صفحه ارت مسی و ورق برنجی رحیمی در انواع ضحامت نازک و ضخیم برای کاربرد مورد نظر خود به فروشگاه‌های حضوری در پامنار تهران مراجعه کنید. فروشگاه آنلاین رحیمی بازار فلز یکی از قدیمی‌ترین مراکز فروش مس و فلز برنج در سراسر ایران است و می‌توانید برای استعلام قیمت مس و برنج و یا مشاوره رایگان، با کارشناسان ما تماس بگیرید. همچنین شما می‌توانید از طریق واتس اپ با کارشناسان فروش ما در ارتباط باشید.

جمع بندی

در این مقاله به توضیح انحلال مس از کانسنگ اکسیدی پرداختیم. سنگ معدن اکسید به طور کلی با استفاده از هیدرومتالورژی پردازش می شود. این فرآیند از محلول‌های آبی برای استخراج و خالص‌سازی مس از سنگ‌های اکسید مس در دماهای معمولی، معمولاً در سه مرحله استفاده می‌کند: لیچینگ پشته، استخراج با حلال، و الکترووینینگ.

بیشتر بخوانید:

اكتشاف رول مس و 3 مرحله اصلی آن

بررسی صنعت مس در ایران+معرفی 2 روش تولید و استخراج مس

معرفی 2 روش نامگذاری آلیاژهای مس

author-avatar

درباره بازارفلز رحیمی

بازارفلز رحیمی یکی از قدیمی ترین فروشگاه های محله پامنار مرکز خرید و فروش فلزات رنگین در ایران است. آقای رحیمی بنیان گذار آن است و از حدود 30 سال است تجربه خرید و فروش فلزات رنگین مسی و برنجی را دارد. یکی از قدیمی ترین نماینده های باهنر کرمان در تهران است.https://maps.app.goo.gl/fFL99GKaod39igy57

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید