مقالات, استخراج و تولید فلزات

اكتشاف رول مس و 3 مرحله اصلی آن

اكتشاف رول مس با روش‌های زمین شناسی

برای اكتشاف رول مس مراحل مشخصی وجود دارد که باید طی شود. ما در بازار فلز شما را با اكتشاف رول مس، نحوه­‌ی اكتشاف مس، فلز مس و خصوصیات آن­ها آشنا می­‌سازیم. در ادامه با ما باشید: فلز قرمز رنگ مس هیچ­گاه به سادگی در طبیعت یافت نمی­‌شود. بر­عکس برای پیدا­کردن و اكتشاف آن باید جستجو و تفحص نمود. برای این­ کار باید به اكتشافات مربوط به علم زمین­شناسی روی آورد. پس در مراحل نخست باید لایه‌­ها و سنگ­ها به­ خوبی شناسایی و بررسی شوند. باید دانست که آیا سنگ­‌ها معدنی اند یا غیر­معدنی!؟

اكتشاف رول مس

مس به صورت کاملا پراکنده در قسمت­های مختلف پوسته زمین وجود دارد. در گذشته با ورود ماگمای تحت فشار به پوسته‌­ی زمین رگه‌­های مس نیز بوجود آمده­‌اند. پس همان­طور که گفتیم این فلز سرخ را ابتدا باید در سنگ­‌ها و لایه­‌های زیرین زمین شناسایی کنیم.

اكتشاف رول مس و سنگ معدن مس

در علم زمین­شناسی، گفته می‌­شود که مس غالبا در ترکیبات سنگ­های معدنی پوسته زمین و یا به صورت اکسید­های گوگردی یافت می­‌شود. ویژگی­های ترکیبی و ساختاری مس، شکل و کاربردش را مشخص خواهد­کرد.

اكتشاف رول مس و سولفید­ها

همان­طور که در بالا نیز اشاره شد، سنگ­‌های حاوی مس غالبا در مرز برخورد ماگما به پوسته‌­ی زمین حضور دارند. این نوع سنگ‌­های معدنی غالبا حاوی: ترکیبات مس، سولفور و آهن هستند. سنگ­‌های معدنی حاوی این ترکیبات درخشش و جلوه‌­ی بسیار زیبایی دارند.

سولفید­های حاوی فلز مس غالبا در نزدیکی یا روی سطح مخازن آب وجود دارند. این دسته از اکسید­های گوگردی رنگ سبز زیبایی دارند.

مراحل اكتشاف رول مس در یک توضیح کلی شامل سه مرحله است:

1. مرحله اكتشافات ابتدایی،

2. مرحله اكتشافات متوسط،

3. مرحله اكتشافات پیشرفته.

وقتی این سه مرحله به­ طور کامل طی شود، طبق بررسی نتایج، در مورد امکان بهره ­برداری از محل مورد نظر تصمیم نهایی گرفته می­‌شود. پس اكتشاف رول مس طبق نظریات همه جانبه‌­ی زمین­شناسی، ژئوفیزیکی، ژئوشیمی و یا نمونه­‌گیری از محل حضور سنگ­های معدنی امکان­ پذیر خواهد­بود.

اكتشاف رول مس
اكتشاف رول مس و مرحله نخست آن

اكتشافات ابتدایی ورق مس

منظور از اكتشافات ابتدایی ورق مس این است که باید منطقه از نظر حضور رسوبات و سنگ‌­های معدنی حاوی مس به خوبی بررسی شود. در این بررسی باید نشانه‌­هایی از حضور سنگ­های معدنی در منطقه وجود داشته باشد، این­کار تنها با کمک گرفتن از نقشه‌­های جغرافیایی، تصاویر ماهواره‌­ای و ابزار­های دیگر علم زمین­شناسی میسر می­‌شود. وقتی نشانه‌­هایی از حضور سنگ­های معدنی در منطقه بود تیم متخصص در علم زمین­شناسی وارد عمل می‌­شود. این تیم به خوبی موقعیت و ویژگی سنگ­ها را بررسی می‌­کنند. تیم متخصص باید سنگ­ها را از نظر رنگ، بافت و ساختار به­ خوبی مورد بررسی قرار­ دهند. پس از اینکه حضور عناصری چون مس، در سنگ­ها مشخص شد، مرحله دوم عملیات اكتشاف شروع می­‌شود.

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه فلزات مقالات پیشنهادی سایت را نیز مطالعه کنید:

انحلال مس از کانسنگ اکسیدی { قسمت اول }

انحلال مس از کانسنگ اکسیدی { قسمت دوم }

افزایش فروش مس در شیلی با نیروی انسانی متخصص – قسمت اول

افزایش فروش مس در شیلی با نیروی انسانی متخصص – قسمت دوم

 اكتشاف رول مس و مرحله­‌ی دوم آن

در اكتشاف و بررسی میانی یا متوسط ورق مس، غالب تحقیقات روی ویژگی نمونه‌­های در دسترس انجام می­شود. در این مرحله آزمایش­های فیزیکی و بیولوژیکی روی نمونه­‌هایی که مربوط به همان محل است صورت می­پذیرد. میزان غلظت عناصر در این نمونه­‌ها مشخص خواهد­ شد. اگر در این آزمایش­ها درصد حضور عناصر و غلظت آن­ها مناسب بود منطقه مورد نظر محدود می­شود. آن­گاه عملیات حفاری شروع می­شود. در این صورت به کانسار مس نزدیک و نزدیک­تر می­شویم!

اكتشاف رول مس و مرحله سوم آن یعنی اكتشافات پیشرفته مس

در این مرحله، منطقه مورد نظر حفاری می­شود. این حفاری در امتداد حضور اکسید­ها و سولفید­ها صورت می­پذیرد. با حفاری منطقه، ویژگی­های کانسار، میزان غلظت مس در سنگ­های معدنی و … مشخص می­گردد. پس از طی مرحله سوم اكتشاف و بررسی نتایج به­ دست آمده، تصمیم­ گیری نهایی برای حفر و احداث معدن جدید اتخاذ می­شود.

اكتشاف رول مس
اكتشاف رول مس و سنگ­های حاوی مس

در اكتشاف رول مس محصول نهایی چیست؟

وقتی سه مرحله­‌ی اصلی اكتشاف طی شد. با داشتن اطلاعات کافی در مورد ویژگی­های کانسار، نوع مواد معدنی و غلظت مس موجود در ترکیب تصمیمات بعدی برای بهره برداری نهایی گرفته می­شود. در این بررسی­ها میزان صرف هزینه‌­ها و عوامل اقتصادی دیگر مشخص می­شود. یک کانسار باید بصرفه اقتصادی باشد تا به یک معدن تبدیل شود. پس مهندسان پروژه را به­ خوبی بررسی می­کنند. آنها تصویر و نمای کلی تاسیسات، میزان هزینه­‌ها و درآمد­ها را تخمین می­زنند. در واقع مهندسین می­گویند که آیا این کانسار ارزش تبدیل شده به معدن مس را دارد یا خیر؟!

با توجه به میزان تقاضا و هزینه‌­های اصلی و جانبی دیگر، مهندسین می­گویند که ساخت معدن مس به صرفه است یا خیر. اگر این­کار دارای سود بالایی باشد حتما عملیات ایجاد معدن مس شروع می­شود.

اكتشاف رول مس و علم ژئوفیزیک

در اكتشاف کانسار­های مس، طبق تیپ کانی­سازی از داده‌­های ژئوفیزیکی بهره می­برند. با داده­‌های ژئوفیزیک هوایی، به خوبی توده‌­های نفوذی و گسل­ها، نواحی آلتراسیون و … مشخص می­گردد. طبق بررسی داده­‌های ب­دست آمده، منطقه مناسب اكتشاف، برای تفحص و بررسی مشخص می­شود. پس، داشتن اطلاعات مفید جهت اكتشاف اولیه ورق مس نیازمند داده‌­های ژئوفیزیکی است. این علم به ­طور غیر­مستقیم در یافتن ذخایر مس کمک شایانی می­کند.

اكتشاف رول مس

اكتشاف رول مس و استخراج مواد معدنی و کانی­های مورد نظر

برای این­کار باید به سراغ استخراج روباز برویم. استخراج روباز که یکی از قدیمی­‌ترین روش­های استخراج معادن مس است، در استخراج بیش از دو سوم کانی­های جامد موجود در جهان کاربرد دارد. حال چرا از استخراج روباز برای بدست آوردن کانی­های مهم استفاده می­شود؟ این موضوع دلایل مختلفی می­تواند داشته ­باشد. مثلا به دلایل فنی، اقتصادی، آسان‌تر بودن، صرفه جویی در زمان، نیاز نداشتن به امکانات تهویه و روشنایی و … استخراج روباز مناسب خواهد­بود.

از طرف دیگر در استخراج روباز می­توان از ابزار و ماشین­ آلات بزرگ به آسانی استفاده کرد. پس از طریق استخراج روباز کانی­ها و فلزات پر­کاربرد، مکانیزه­ کردن عملیات استخراج راحت‌­تر صورت می­پذیرد. راندمان و میزان تولید کانی­های مورد نیاز در معادن روباز بسیار بیشتر از معادن زیرزمینی خواهد­بود.

منبع

https://www.britannica.com/technology/copper-processing/Oreshttps://minecraft.fandom.com/wiki/Copper_Ore

author-avatar

درباره بازارفلز رحیمی

بازارفلز رحیمی یکی از قدیمی ترین فروشگاه های محله پامنار مرکز خرید و فروش فلزات رنگین در ایران است. آقای رحیمی بنیان گذار آن است و از حدود 30 سال است تجربه خرید و فروش فلزات رنگین مسی و برنجی را دارد. یکی از قدیمی ترین نماینده های باهنر کرمان در تهران است.https://maps.app.goo.gl/fFL99GKaod39igy57

دیدگاهتان را بنویسید