مقالات, فروش فلزات

تحلیل نوسانات قیمت مس و تاثیر آن بر فروش مس در ایران در سال 1397

پیش از پرداختن به مقوله ی نوسانات قیمت مس و تاثیرات آن بر بازار های جهانی و داخلی ابتدا لازم است در مورد دلیل پرداختن به این موضوع صحبت کنیم. مس در زندگی بشر نقش بسیار مهمی دارد. استفاده از گوهر در جواهر سازی به دلیل وجود مس در کانی های آزوریت و فیروزه است.

کاربردهای امروزی مس شامل ساخت دستگیره های درب و وسایل منزل، مجسمه سازی ، آهن رباهای الکتریکی ، موتورهای مخصوص و الکترومغناطیسی، اجاق های مایکروویو، لامپ های خلاء، وسایل آشپزی، آلات موسیقی و ساز های بادی است. همچنین مس در زمینه پزشکی و به منظور کنترل بیماری های قارچی و باکتریایی ، ساخت ابزار و قطعات الکترونیکی مانند کامپیوتر ها و تلفن ها و … نیز استفاده می شود. کاربردهای گسترده از اصلی ترین دلایل مهم بودن مس هستند.

حال که دانستیم این عنصر  چه نقش پررنگی را در زندگی روزمره ایفا می کند می توانیم به نوسانات قیمت مس بپردازیم . یکی از مهم ترین فاکتور هایی که بر قیمت مس تاثیر مستقیم دارد تغییر نرخ ارز است. ارز چیست؟ به هر پولی که خارجی باشد ارز گفته می شود. در واقع سکه و پول کاغذی که توسط دولت ها پذیرفته می شود و  به عنوان یک واسطه برای شکل گرفتن معامله مورد استفاده قرار می گیرد ارز نامیده می شود. در ادامه مقاله به بررسی نوسانات قیمت ارز و تاثیر آن بر نوسانات قیمت مس می پردازیم.

نوسانات قیمت مس
نوسانات قیمت مس

تاثیر نوسانات قیمت ارز بر نوسانات قیمت مس

به طور کلی نوسانات قیمت ارز بر عمومِ کسب و کار ها تاثیر می گذارد و در واقع تغییرات نرخ ارز، قدرت پیش بینی را از فرد یا شرکت مربوطه گرفته و منجر به یک برنامه ریزی نامطمئن می شود. می توان این طور بیان کرد که اقتصاد و عملکرد کلی آن منوط به عملکرد کسب و کارها است و اگر شرکت های بزرگ و کوچک موفق باشند اقتصاد نیز موفق و پویا خواهد بود. نوسانات نرخ ارز و به طبع آن نوسانات قیمت مس صادرات و واردات را نیز دستخوش تغییرات اقتصادی می کند .

زمانی که نرخ ارز در یک کشور در حال توسعه مانند ایران افزایش می یابد قیمت کالای صادراتی ایران برای خارجی ها ارزانتر می شود و در نتیجه تقاضا نیز افزایش می یابد. با افزایش صادرات قیمت کالا در داخل نیز تغییر می یابد و در واقع افزایش صادرات منجر به کاهش واردات شده و همین امر سبب یک بی ثباتی در قیمت کالای داخلی می گردد .

برای بررسی بیشتر چگونگی نوسانات قیمت مس در ایران به بررسی قیمت این کالا در بازار های جهانی می پردازیم. قیمت مس در بازار های جهانی در اواخر سال گذشته میلادی روندی سینوسی داشته اما از ماه ژانویه به ثبات قیمت رسیده است و شاهد نوسانات قیمت مس به طور محسوسی نبوده ایم.

قیمت مس
قیمت مس

طبق گزارش هایی که سازمان بورس ایران داده است طی چند ماه گذشته و در بازار بورس موجودی انبارهای فلزات لندن با وجود کاهش شاخص بورس فلزات و به دلیل رشد نرخ دلار کاهش یافته است. اما درست یک روز بعد با بازگشت نرخ دلار به قیمت قبلی همه چیز به رویه ی قبلی خود برگشته است.

شاید این تغییرات یک ضعف در بازار بورس لندن و قیمت گذاری برای مس باشد اما طبق گزارش های موسسه ی مالی گلدمن ساکس نوسانات قیمت مس در بازار لندن به عنوان یک مرجع این تغییرات منجر به ایجاد یک روند صعودی شده است. به طوری که قیمت هر تن مس در این بازار به ۷۰۰۰ دلار رسیده در حالی که در ژانویه سال ۲۰۱۸ قیمت هر تن مس در بازار لندن حدود  ۵۸۶۴ دلار بوده است . اما این روند در بازار ایران بدین شکل نبود.

در آغاز سال ۹۷ نرخ ارز در ایران روندی افزایشی داشت و نوسانات بی سابقه ای را به خود دید. به طور کلی سال ۹۷ از لحاظ اقتصادی پرخبرترین سال برای ایران بود . افزایش قیمت ارز در ابتدای سال باعث بروز یک ناامنی اقتصادی شد و مشکلات عدیده ای را پدید آورد. قیمت هر کیلو مس در ابتدای سال ۹۷ چیزی در حدود ۳۴ هزار تومان بود اما اکنون تقریبا دو برابر شده است .

می توان گفت که قیمت فلزات اساسی مانند مس به طور مستقیم با نرخ ارز در ارتباط است و نوسانات قیمت ارز باعث نوسانات قیمت مس نیز می شود. با افزایش نرخ ارز قیمت مس افزایش و با کاهش آن قیمت مس نیز کاهش می یابد. نرخ ارز در کشور ما از اواخر سال 96 دچار تغییرات شد و روند صعودی در قیمت گذاری را به خود دید و باعث نوسان قیمت مس و افزایش نرخ آن شد. از پایان سال 96 تا اردیبهشت ماه سال 97 قیمت مس رشد 50 درصدی داشت که این افزایش قیمت مس تاکنون بی سابقه بوده است .

همچنین قیمت مس کاتد نیز به طبع نوسان قیمت مس افزایش یافت. این افزایش قیمت و نوسانات بی سابقه قیمت مس سبب شد تا دولت دست به کار شود و معاون اول رئیس جمهور طی بخشنامه ای قیمت گذاری کالا های اساسی را منوط به نرخ تثبیت شده ارز در آن زمان اعلام کرد.

نوسانات قیمت مس
نمودار نرخ نوسانات قیمت مس

طی ابلاغ این بخشنامه که در آن قیمت مس بر اساس دلار 4200 تومانی بود. روند صعودی قیمت مس متوقف شد و حتی سیر کاهشی داشت. همچنین قیمت کاتد مس به ازای هر کیلوگرم به 28 هزار تومان رسید که منجر به فروش تمام محصولات مس عرضه شده در بازار بورس ایران شد .

اما در 6 ماه دوم دوباره شاهد افزایش بی سابقه نرخ ارز بودیم که باز هم این تغییرات به نوسانات قیمت مس انجامید. قیمت دلار و یورو سر به فلک کشید و این افزایش قیمت سیل تقاضای مس از جانب دولت های خارجی را می طلبید که اگر اثرات تحریم های اعمال شده و محدودیت ها نبود با صادرات بی سابقه ی مس مواجه می شدیم و بازار داخلی در رکود کامل به سر می برد .

با این حال باز هم افزایش نرخ ارز تاثیرات خود را بر نوسانات قیمت مس در داخل گذاشت و قیمت مس تقریبا دو برابر شد به طوری که میانگین نرخ مس اعلام شده در اسفند ماه 97 چیزی نزدیک به 60 هزار تومان به ازای هر کیلوگرم مس است.

برای مطالعه بیشتر در رابطه با فروش مس در ایران می توانید به مقالات زیر مراجعه کنید:

نوسانات قیمت مس

در میان فلزات پایه فلز مس از اهمیت زیادی برخوردار است. خواص این فلز و کاربرد وسیع آن در زیر ساخت‌های صنعت باعث شده است که همواره در بورس فلزات لندن و دیگر بورس‌های معتبر دنیا مصرف، خرید و فروش آن رونق زیادی داشته باشد. فلز مس باعث تحرک سایر فلزات پایه و اقتصاد بوده است.

تفاوت مهم مس این است که رفتار مس نمونه‌ای کوچک از شرایط کلی بازار بورس و اقتصاد جهانی است. نکته مهمی که باید به آن توجه کنید این است که تولید، استخراج و عرضه رو به رشد مس به معنی رشد اقتصاد و صنعت دنیا است. بنابراین در هر شرایطی وقتی وضعیت بازیافت و تولید مواد اولیه مس در معادن و کارخانه‌ها خوب باشد میتوان گفت دلیل خوبی برای کاهش قیمت مس خواهد بود.

جمع بندی

امیدواریم با مطالعه این مقاله اطلاعات جامعی در زمینه نوسانات قیمت مس کسب کرده باشید. نوسانات قیمت مس همواره تحت تاثیر نوسانات قیمت ارز بوده است. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه قیمت مس و نوسانات قیمت مس با ما در ارتباط باشید.

author-avatar

درباره بازارفلز رحیمی

بازارفلز رحیمی یکی از قدیمی ترین فروشگاه های محله پامنار مرکز خرید و فروش فلزات رنگین در ایران است. آقای رحیمی بنیان گذار آن است و از حدود 30 سال است تجربه خرید و فروش فلزات رنگین مسی و برنجی را دارد. یکی از قدیمی ترین نماینده های باهنر کرمان در تهران است.https://maps.app.goo.gl/fFL99GKaod39igy57

دیدگاهتان را بنویسید