مقالات, استخراج و تولید فلزات

رول مس در طبيعت و 3 نوع سنگ معدن حاوی Cu

رول مس در طبيعت با خلوصی بیش از 99 درصد نیز یافت می­شود؟ آیا سنگ­های حاوی مس طبیعی را می­شناسید؟ آیا در مورد انواع و محل معادن ورق مس روی کره خاکی اطلاعاتی دارید؟ بله این­ها سوالاتی است که در هنگام خرید و فروش مس ممکن است برای افراد پیش بیاید. پس با ما باشید تا شما را با سنگ­های حاوی فلز مس و معادن آن آشنا سازیم. امیدواریم با ارائه اطلاعات مفید در این راه بتوانیم همراه خوبی برای شما عزیزان باشیم.

رول مس در طبيعت

 

رول مس در طبيعت معمولا به صورت آزاد یافت می­شود. در واقع رول مس به صورت دانه ­های کوچک در سنگ­هایی چون کنگلومرا است. جالب است بدانید که قطعات بزرگی از سنگ­های کنگلومرای حاوی مس در کانادا یافت شده ­است که میزان خلوص آنها به بیش از 99.92 درصد نیز می­رسد. پس پیدا شدن سنگ­­ های معدنی با خلوص بسیار زیاد در طبیعت امر محالی نیست! رول مس در طبيعت غالبا به شکل مس سولفیدی، خالص و يا اکسيدي وجود دارد. همچنین این عنصر در سنگ­های سولفیدی مانند کالکوسیت، بورنیت و کالکوپیریت نیز یافت می­شود.

انواع معادن موجود رول مس در طبيعت و نام این معادن معروف

معادن مس غالبا به صورت رو­باز و زیر­زمینی است. اما لازم است بگوییم که امروزه رول مس در طبیعت از معادن روباز به صورت بیشتری استخراج می­شود. البته در صورتی استخراج رو­باز انجام می­شود که حداقل مس موجود در سنگ معدن در حدود 0.4 درصد باشد. همچنین عملیات استخراج زیر­زمینی در صورتی امکانپذیر است که خلوص مس در سنگ معدن در حدود 0.7 درصد باشد. علاوه بر این باید از میزان اقتصادی بودن عملیات استخراج نیز، آگاهی کامل داشت.

پس علاوه بر عیار رول مس در طبيعت و میزان اقتصادی بودن، شرایط آب و هوایی، ارزش انرژی، میزان وجود عناصر مفید دیگر و … تعیین می­کند که آیا معدن مورد نظر قابل استخراج است یا نه! اگر استخراج بصرفه اقتصادی باشد عملیات حفاری آغاز می­شود. از مهم­ترین معادن مس در دنیا می­توان به معادن موجود در آمریکای شمالی مانند معادن آریزونا، نیومکزیکو، مونتانا، میشیگان و نواد و در آمریکای جنوبی، معادن شیلر، پرو و برزیل اشاره نمود. هر چند معادن موجود در کانادا مثل معادن انتاریو، کوبک و بریتیش کلمبیا نیز دارای مس فراوانی هستند.

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره فلزات به مقالات زیر مراجعه کنید:

آلیاژ مس و قلع چیست و ۳ آلیاژ دیگر مس کدام است؟

از معادن مس موجود در کشورمان نیز می­توان به مس سرچشمه اشاره نمود. در بعضی از این معادن رول مس در طبيعت یافت می شود. معادن مختلف مس در دیگر نقاط دنیا وجود دارند مانند معادن استرالیا و آفریقا مثل زامبیا، اوگاندا و …

همان­طور که در بالا نیز اشاره کردیم، رول مس در طبيعت به شکل ذرات پراکنده در سنگ­های آذرین یافت می­شود. هر چند میزان این نوع مس در طبیعت اندک است، مس­هایی که در سنگ­های آذرین وجود دارند در برخی نواحی مانند دریاچه سوپریور آمریکا یافت می­شوند. از این نمونه سنگ­های آذرین حاوی مس در کشور بوليوي، چين، شيلي و ايران نیز ديده شده‌ ­است. عیار مس در این نوع سنگ­های آذرین اگر به صورت توده ­ای باشد 92 درصد خواهد ­بود و اگر به صورت ذرات پراکنده در سنگ آذرین باشد تقریبا 1 تا 1.5 درصد است.

کلیک کنید: قیمت ورق مسی

رول مس در طبيعت و انواع سنگ معدن حاوی مس

  1. سنگ­های اکسیدی حاوی مس غالبا در نزدیکی سطح زمین یافت می­شوند. این نوع سنگ­های حاوی مس در اثر تغييرات جوی و واکنش‌های شيميايی خاص طی مدت زمان زیاد به وجود می ­آیند.
  2. سنگ­های سولفوره مس در واقع سنگ­هایی در اعماق زمین هستند، می­توان گفت حجم زیادی از سنگ­های معدنی مس را سنگ­های سولفوره حاوی مس تشکیل میدهند که در حدود 95 درصد مس جهان از کانی­های سولفیدی به ­دست می­ آید.
  3. سنگ­های کربناته و سولفاته مس به صورتی هستند که وقتی آب­های حاوی دی اکسید کربن با کانی­های سولفیدی واکنش می­دهند به کربنات، سولفات یا سیلیکات مس تبدیل میشوند و حاوی رول مس در طبيعت هستند.

منبع

[1] https://www.americanelements.com/copper-metal-7440-50-8

[2] https://www.nature.com/articles/s41568-021-00417-2

author-avatar

درباره بازارفلز رحیمی

بازارفلز رحیمی یکی از قدیمی ترین فروشگاه های محله پامنار مرکز خرید و فروش فلزات رنگین در ایران است. آقای رحیمی بنیان گذار آن است و از حدود 30 سال است تجربه خرید و فروش فلزات رنگین مسی و برنجی را دارد. یکی از قدیمی ترین نماینده های باهنر کرمان در تهران است.https://maps.app.goo.gl/fFL99GKaod39igy57

دیدگاهتان را بنویسید