مقالات, استفاده از فلزات

خرید ضایعات برنجی و 4 عامل تاثیر گذار بر قیمت آن

فلز برنج و خرید ضایعات برنجی

خرید ضایعات برنج باید با در نظر گرفتن نکات خاصی انجام شود. برنج یک آلیاژ است که با ترکیب مس و روی ساخته می‌شود. با تغییر مقدار مس و روی در ساختار این آلیاژ، برنج را می توان سخت‌تر یا نرم‌ تر کرد. سایر فلزات مانند آلومینیوم ، سرب و آرسنیک به عنوان مواد آلیاژی برای بهبود قابلیت پردازش و مقاومت در برابر خوردگی در آلیاژ برنج استفاده می شوند. لوازم برنجی پس از پایان عمر خود، با خرید ضایعات برنجی ( ضایعات فلز برنج) توسط برخی مراکز و بازیافت آن، دوباره به چرخه تولید و مصرف برمی­گردد.

با افزودن فلزات مختلف به برنج می­توان خصوصیات آن را تغییر داد. برنج، بسته به ترکیب شیمیایی آن، می تواند زردتر، سفت‌تر، نرمتر، قوی‌تر یا در برابر خوردگی مقاوم­تر شود. مثلا: برنج معمولاً رنگ طلایی گرم است. اما افزودن 1 درصد منگنز، برنج را به رنگ شکلات-قهوه­ ای درمی­آورد، و یا مقداری نیکل آن را نقره­ای می کند. سرب اغلب به برنج اضافه می شود تا نرم­تر و در نتیجه انعطاف­ پذیرتر باشد.

فزودن آرسنیک، برنج را با ثبات‌ تر می­کند و قلع می تواند به تقویت برنج و سخت‌تر کردن آن کمک کند. خرید ضایعات برنجی برای همه انواع برنج صورت می­گیرد. انواع مختلف برنجی وجود دارد که هر کدام ترکیب شیمیایی کمی متفاوت دارند. هر نوع برنج نام ، خصوصیات و کاربردهای خاص خود را دارد:

فلز برنج

کاربردهای ضایعات برنجی و ۲ مورد استفاده از آن

خرید ضایعات برنجی

  • برنج قرمز ، این نوع از نظر رنگ، روشن تر و گرمتر از برنج های دیگر است. همچنین این نوع بسیار قوی است. خرید ضایعات برنجی از این گروه رایج است.
  • برنج کارتریج (همچنین به آن برنج 260 و برنج زرد نیز گفته می شود) به عنوان یک فلز ایده ­آل برای پوشش لوله­ ها شناخته می­شود. بیشتر اوقات به صورت ورق فروخته می شود و به راحتی به شکل های دلخواه درمی ­آید و مورد استفاده قرار می­گیرد. خرید ضایعات برنجی خانگی بیشتر از این دسته است.
  • برنج 330: این نوع در لوله‌ها و تیرک­ ها بسیار مفید است زیرا هم قابل استفاده است و هم قابل ماشین کاری. استفاده ویژه این نوع در تیرک ­های آتش نشانی است.
  • برنج 360: این نوع از سرب نسبتاً زیادی برخوردار است و باعث می شود برش و شکل دادن آن آسان باشد. اغلب برای ساخت وسایلی مانند تیرک و میله استفاده می شود. خرید ضایعات برنجی بسیاری از ضایعات این نوع را دوباره مورد استفاده قرار می­دهد.
  • برنج دریایی که برنج 464 نیز نامیده می­شود؛ این نوع برنج در برابر خوردگی بسیار مقاوم بوده و بنابراین برای استفاده در آب دریا ایده آل است.

خرید ضایعات برنجی و باز یافت برنج

خرید ضایعات برنجی یکی از کلیدی ترین راهکارها برای مصرف بهینه فلز برنج است. برنج، فلز ارزشمندی است و قابلیت های بسیاری دارد. این فلز علاوه بر رنگ متنوع و زیبا، با کارکردهای متنوع خود، نقش مهمی در عرصه تولید و صنعت ایفا می‌کند.
استخراج و ترکیب برنج از منابع طبیعی بسیار زمان‌ بر و پرهزینه است و این امر بر قیمت برنج تأثیر چشمگیری دارد. اما با گسترش استفاده از این فلز ارزشمند در صنایع و لوازم خانگی و در پی آن افزایش ضایعات این فلز، مراکزی برای خرید ضایعات برنجی و سپس بازیافت آن­ها پدید آمده که علاوه بر صرفه جویی بسیار در مصرف انرژی و منابع طبیعی، در کاهش هزینه تولید محصولات برنجی نقش چشمگیری داشته است.

خرید ضایعات برنجی معامله ای دو سر برد است که امروزه از ضروریات صنعت بازیافت برنج و فلزات قلمداد می­شود.

در این مقاله اطلاعات کاملی در زمینه ضایعات برنجی به شما عزیزان ارائه داده ایم. اگر علاقه مند هستید که در زمینه بازار ضایعات دیگر فلزات نیز اطلاعات مفیدی کسب کنید مقالات کاربردی سایت را در این زمینه مطالعه کنید:

کرونا و بازار ضایعات برنجی و ۲ تاثیر آن بر صنایع مرتبط

قیمت ضایعات آلومینیوم و ۴ عامل موثر بر آن

ضایعات برنجی چیست ؟

ضایعات یا قراضه شامل مواد قابل بازیافتی است که از تولید و مصرف محصول باقی مانده است، مانند قطعات وسیله نقلیه، مصالح ساختمانی و مواد اضافی. قراضه دارای ارزش پولی است، خرید ضایعات برنجی، فلزات دیگر و یا مواد غیر فلزی، اولین مرحله برای شروع بازیافت است. دو فلز بسیار رایج که در صنعت قراضه دیده می شود مس و برنج است.

هر دو فلز ارزش بالایی دارند و در بسیاری از کارهای لوله کشی و اجزای الکتریکی مورد استفاده قرار می گیرند. اما درست است این دو موارد استفاده مشابهی دارند، اما در آنچه از آنها ساخته شده است و مقدار ضایعاتشان متفاوتند.

انواع ضایعات برنجی

خرید ضایعات برنجی در انواع و کیفیت‌های مختلف، برای بازیافت و تولید مجدد فلز خالص صورت می­گیرد. در جدول زیر به درجه بندی ضایعات برنجی اشاره می­شود:

  • برنج و برنز مخلوط

  • برنج پالایشگاهی: این نوع برنج از حداقل 61.3٪ مس و حداکثر 5٪ آهن تشکیل شده است. این فلز همچنین شامل فلز آلیاژ مس، برنج و برنز است. این نوع عاری از مواد غیر فلزی است و در خرید ضایعات برنجی استفاده می شود.
  • جامدات برنجی قرمزرنگ که شامل ضایعات جامد برنجی قرمز است و ممكن است از شیرآلات، یاتاقان‌های ماشین آلات و دیگر مواد جامد برنجی قرمز باشد كه عمدتا از مس با آلیاژهای قلع، سرب و روی تشکیل شده است و در خرید ضایعات برنجی سهم زیادی دارد.
  • برنج قرمز تراشکاری شده: این نوع شامل سیمان، برنج قرمز تراشکاری شده و سنگ زنی شده است.
  • برنج زرد قدیمی‌ شامل ورق، لوله، میله و برنج ریخته گری و آبکاری شده است. این ماده باید عاری از برنز آلومینیومی ‌یا برنز منگنز باشد تا به عنوان یک نوع مستقل در خرید ضایعات برنجی شناخته شود.
  • برش‌های برنجی جدید که از برنج های زرد رنگ بدون لایه شامل برش‌های 70/30 تشکیل شده است.
  • برنج تراشکاری شده زرد که شامل برنج تراشکاری شده زرد، برنج سنگ زنی شده و بورینگ شده (سوراخ شده) است.
  • C Metal این فلزی از لوله های برنجی طبقه بندی شده تشکیل شده است.
  • C&F Metal (لوله‌ها و شیرهای آب): این کلاس از لوله‌ی لوله کشی‌ها و شیر آب برنجی مخلوط قرمز و زرد و یا قطعات پوشیده شده با نیکل/کروم تشکیل شده است. این دسته باید عاری از قطعات روی و آلومینیوم باشد. خرید ضایعات برنجی کمک زیادی به بازیافت این نوع می­کند.
  • رادیاتورهای تمیزکننده خودکار؛ این گروه شامل رادیاتورهای اتومبیل مسی/ برنجی بدون مخلوط آهن است.
  • سیم برنجی عایق بندی شده.

به زبان ساده ­تر و خلاصه‌ تر بیشتر برنجی که در خرید ضایعات برنجی پیدا خواهید کرد، برنج زرد رنگ است که بیشتر شامل انواع لوله ­کشی برنجی است و هنگام خراش دادن آن، رنگ زرد خواهد داشت. بیشتر وسایل خانگی که از برنج ساخته شده اند نیز برنج زرد رنگ هستند. نوع دیگر، برنج قرمز رنگ است. برنج قرمز مس بیشتری دارد و مبلغ بیشتری بابت آن پرداخت می شود.

کاربردهای ضایعات برنجی

از آن جا که فلز برنج می تواند به راحتی از ترکیبات خود جدا شود و بازیافت شود، با خرید ضایعات برنجی حدود 90 درصد آن بازیافت می شود و مجدد به عرصه تولید برمی­گردد. خرید ضایعات برنجی و احیا کردن آن­ها، می تواند بارها و بارها این فلز را مورد استفاده قرار دهد، بدون آنکه از نظر کیفیت نقصی بر آن وارد باشد.

برخی از کاربردهایی که خرید ضایعات برنجی و بازیافت آن در مصارف متعدد دارد عبارتند از: قابهای تنظیم شده، چراغ، سینی های نگهدارنده، شیرآلات برنجی، دستگیره در ، پیچ و پین، قفل درب، ریل های دستی، دکمه‌ها، اتصال دهنده‌های زیپ، زیورآلات، اتصالات نور و اتصالات شیلنگ.

ویژگی های ضایعات برنج

خرید ضایعات برنجی و بازیافت این ضایعات موجب می شود که این فلز با تمام ویژگی­ های منحصر به فرد خود، دوباره بهره ­دهی داشته باشد.

این ضایعات برنجی در شکل ها و لوازم گوناگون خانگی و صنعتی با مصارف و کاربردهای متنوع، در صورت بازیافت می توانند در جایگاه های متفاوت خدمات متفاوتی داشته باشند. در ادامه به برخی از ویژگی های قابل توجه این فلز اشاره می­کنیم که به ضرورت و اهمیت خرید ضایعات برنج پی ببریم.

استحکام: از ویژگی­های این فلز، مقاومت در برابر سایش، مقاومت در برابر خوردگی (این خصوصیات در پین های یک شاخه  آمپر13 لازم است)، استحکام بالا (برای قطعات قفل درب که باید در برابر خم شدن مقاومت کنند بسیار مهم است و کاربردی است).

خرید ضایعات برنجی
انواع ضایعات برنجی

برنج و ایمنی: اهمیت خرید ضایعات برنجی و بازیافت آن هنگامی مسجل می شود که بدانیم برنج برای بالابردن ایمنی نیز استفاده می­شود. یکی از کاربردهای برنج که از چشم ها پنهان مانده اما نقش مهمی‌در ایمنی در وسایل نقلیه ایفا می‌کند، کاربرد آن در اتصالات کمربند ایمنی است.

برنج به دلیل سهولت در ماشین­کاری و مقاومت مناسب در برابر خوردگی، برای این مؤلفه انتخاب شده است. چگالی آن اجازه می‌دهد تا یک جزء کوچک جمع و جور طراحی شود که در قسمت کمربند ایمنی جای بگیرد.

برنج و بهداشت: تحقیقات نشان داده است که عوامل بیماری زایی که می‌توانند با تماس به بدن پخش شوند، در عرض چند ساعت روی سطوح مس/ برنج خواهند مرد. این اتفاق در فولاد ضد زنگ یا پلاستیک رخ نمی‌دهد.

خرید ضایعات برنجی این راه را تسهیل می­کند. از آنجا که یکی از مواد مهم تشکیل دهنده برنج، مس است و مس خاصیت ضد میکروبی دارد، استفاده از دستگیره های درب برنجی و صفحات فشار در بخش پزشکی در مبارزه با عفونت های بیمارستانی بسیار مفید و قابل توجه است.

انعطاف پذیری: در حالی که بین برنج ها با مقدار بالا و کم روی اختلافاتی وجود دارد، همه برنج‌ها نرم و قابل انعطاف هستند(برنجهای کم روی نیز بیشتر). خصوصیات دقیق برنج های مختلف به ترکیب آلیاژ برنج، به ویژه نسبت مس به روی بستگی دارد.

اما به طور کلی، با خرید ضایعات برنجی و بازیافت برنج، این فلز به دلیل ماشین پذیری یا سهولت استفاده همچنان که دارای استحکام بالا می‌باشد، می‌تواند به اشکال و فرم های مورد نظر تبدیل شود.

به دلیل پایین بودن نقطه ذوب آن، برنج می‌تواند به راحتی ریخته­گری شود. با این حال، برای برنامه های ریخته‌گری، معمولاً مقدار بالای روی ترجیح داده می‌شود.

برنج، عایق مناسب: مقدار بالای مس به فلز این امکان را می‌دهد تا یک لایه اکسید محافظ (پاتینا) روی سطح خود تشکیل دهد که از خوردگی بیشتر محافظت می‌کند، این یک خاصیت با ارزش برای برنج در اماکنی است که این فلز را در معرض رطوبت و هوازدگی قرار می­دهد. خرید ضایعات برنج و بازیافت آن گامی در جهت پیشبرد صنعت به حساب می­رود.

رسانای قوی: این فلز از هدایت الکتریکی خوبی برخوردار است (هدایت الکتریکی آن می‌تواند 23 تا 44 درصد مس خالص باشد) و این رسانایی مصرف آن را در لامپ ها و لوازم برقی توجیه می­کند. همچنین هدایت حرارتی بالای این فلز باعث شده در مواردی مثل رادیاتورهای اتومبیل از آن استفاده شود.

زیبایی و خواص صوتی: خرید ضایعات برنجی بسیار به صرفه و مفید است. برنج یک آلیاژ با اصطکاک کم و غیر مغناطیسی است. همچنین خواص صوتی این فلز منجر به استفاده از آن در بسیاری از سازهای موسیقی مثل “باند برنجی” شده است. هنرمندان و معماران، از ویژگی های زیبایی شناسی این فلز که می‌توان آن را در طیف وسیعی از رنگ‌ها، از قرمز تا زرد طلایی تولید کرد، بهره می­برند.

نحوه بازیافت ضایعات برنجی

برنج و بازیافت: صنعت برنج در سراسر جهان برای زنده ماندن خود به خرید ضایعات برنجی و بازیافت آن متکی است. از آنجا که محصولات برنجی از ضایعات بازیافت شده ساخته می‌شوند، گفته می‌شود که برنج پایدار است. در بریتانیا تولید کنندگان برنج تقریباً 100٪ ضایعات برنجی را احیا و استفاده می‌کنند.

چرا بازیافت؟ تمام اشیاء برنجی در پایان عمر مفید خود، آماده خرید ضایعات برنجی و بازیافت هستند. آنها بسیار با ارزش‌تر از آنند که دور ریخته شوند و در محل دفن زباله قرار گیرند. در کارخانه های ساخت و پرداخت، سیستم بازیافت ضایعات برنج کاملاً سازمان یافته ای وجود دارد که از فرایند تولید ناشی می‌شود.

طبق تحقیقات انجام شده توسط آژانس حفاظت از محیط زیست ایالات متحده، خرید ضایعات برنجی و بازیافت ضایعات فلزات می‌تواند برای محیط زیست کاملاً سودمند باشد.

استفاده از فلز قابل بازیافت به جای سنگ آهن بکر می‌تواند نتایجی زیر را به دنبال بیاورد: صرفه جویی 75٪ در مصرف انرژی، صرفه جویی 90٪ در مواد اولیه مورد استفاده، کاهش 86 درصدی آلودگی هوا.، 40٪ کاهش مصرف آب، کاهش 76 درصدی آلودگی آب، کاهش 97 درصدی پسماندهای معدن.

همچنین با خرید ضایعات برنجی و بازیافت آن، هر تن فولاد جدیدی که از قراضه ها و ضایعات ساخته می­شود به این میزان در مصرف مواد اولیه صرفه جویی می­کند: 1111 کیلوگرم سنگ آهن، 625 کیلوگرم زغال سنگ، 53 کیلوگرم سنگ آهک.

همچنین صرفه­ جویی انرژی حاصل از خرید ضایعات برنجیو بازیافت در فلزات دیگر شامل موارد زیر است: صرفه جویی در آلومینیوم 95٪ انرژی، صرفه جویی در مس 85٪ انرژی، صرفه جویی در سرب 65٪ انرژی، صرفه جویی در روی 60٪ انرژی.

مراحل اصلی فرآیند بازیافت فلز

  • جمع ­آوری

فرایند خرید ضایعات برنجی و جمع آوری فلزات به دلیل ارزش بالای ضایعات نسبت به سایر مواد متفاوت است. به همین ترتیب، بیشتر از آنکه به محل دفن زباله فرستاده شود، در میادین اوراق فروخته می‌شود.

بزرگترین منابع ضایعات فلز، وسایل نقلیه قراضه است. منابع دیگر شامل سازه های بزرگ فولادی، مسیرهای ریلی، کشتی‌ها، تجهیزات کشاورزی و البته ضایعات خانگی است. همچنین قراضه ­هایی که در جریان تولید محصول جدید ایجاد می‌شود، نیمی‌از عرضه قراضه آهنی را به خود اختصاص می‌دهد.

  • مرتب سازی

مرتب سازی پس از خرید ضایعات برنجی شامل جداسازی فلزات از فلزات مخلوط یا زباله­ های دیگر است. در عملیات بازیافت خودکار، از آهن ربا و سنسورهایی برای کمک به جداسازی مواد استفاده می‌شود.

  • پردازش

برای تسهیل در روند پردازش، فلزات خرد می‌شوند. خرد کردن برای فرآیند ذوب انجام می‌شود زیرا فلزات خرد شده کوچک چگالی بالاتری نسبت به حجم دارند و در نتیجه، می‌توانند با استفاده از انرژی کمتری ذوب شوند. به طور معمول، آلومینیوم به ورق های کوچک و فولاد به بلوک های فولادی تبدیل می‌شود.

  • ذوب

ضایعات فلزی در یک کوره بزرگ ذوب می‌شود. هر فلز به کوره خاصی منتقل می‌شود که برای ذوب آن فلز خاص طراحی شده است. در این مرحله مقدار قابل توجهی انرژی استفاده می‌شود.

با این حال، همان طور که در بالا ذکر شد، در پی خرید ضایعات برنجی، انرژی لازم برای ذوب و بازیافت فلزات بسیار کمتر از انرژی مورد نیاز برای تولید فلزات با استفاده از مواد اولیه است. با توجه به اندازه کوره، میزان گرمای کوره و حجم فلز، عمل ذوب می‌تواند از چند دقیقه تا چند ساعت طول بکشد.

خرید ضایعات برنجی
انواع ضایعات برنجی

ضایعات برنجی

  • تصفیه

خالص سازی برای اطمینان از محصول نهایی با کیفیت بالا و عاری از آلودگی انجام می‌شود. یکی از متداول ترین روش هایی که برای تصفیه استفاده می‌شود الکترولیز است.

  • تحکیم

پس از تصفیه، فلزات ذوب شده توسط کمربند نقاله خنک و سفت می‌شوند. در این مرحله، ضایعات فلزی به شکل‌های خاصی مانند میله‌ها شکل می‌گیرند که به راحتی می‌توان از آنها برای تولید محصولات مختلف فلزی استفاده کرد.

  • حمل و نقل میله های فلزی

پس از سرد شدن و استحکام، فلزات آماده استفاده هستند. آنها به کارخانه های مختلف منتقل می‌شوند و در آنجا از آنها به عنوان ماده اولیه برای تولید محصولات جدید استفاده می‌شود. هنگامی‌که محصولات ساخته شده از این میله های فلزی به پایان عمر مفید خود می‌رسند، فرآیند خرید ضایعات برنجی و فلزات دیگر و بازیافت آن­ها دوباره تکرار می­شود.

تاثیر میزان خرید ضایعات برنجی بر قیمت برنج

خرید ضایعات برنجی اثرات خود را در بازار برنج داراست. قیمت برنج از فاکتورهای زیادی تأثیر میپذیرد. مسائلی مانند قیمت نفت، دسترسی به منابع طبیعی، میزان تقاضای مصرف کنندگان، صادرات و واردات، همه و همه بر میزان قیمت برنج تأثیرگذار است. اما یکی از فاکتورهایی که به میزان زیادی بر قیمت برنج اثر می­گذارد، خرید ضایعات برنجی است.

از آنجا که برنج، فلزی ارزشمند و بسیار کاربردی است و به دلیل ویژگی های خود به خوبی قابل بازیافت است، خرید ضایعات برنجی و سپس اقدام به بازیافت آن ها بیش از پیش رواج یافته است.
این خرید و فروش که امروزه با رشد تکنولوژی، در سطح گسترده ای به صورت آنلاین یا حضوری انجام می­شود، میتواند بر میزان مصرف برنج اثرگذار باشد.
به این صورت که هرچه میزان خرید ضایعات برنجی بیشتر باشد، قیمت برنج در سطح پایین تری قرار می­گیرد.


چرا که عمل خرید ضایعات برنجی و به دنبال آن بازیافت ضایعات، بخش اعظم وسایل برنجی اوراق شده را به چرخه صنعت و تولید بازمیگرداند و از آنجا که بازیافت این ضایعات، هزینه‌ای به مراتب کمتر از استفاده از منابع بکر و اولیه دارد، با ورود به بازار مصرف، سطح قیمت برنج را کاهش میدهد و یا در حد مناسبی متعادل نگه می­دارد.

ضایعات برنجی چیست ؟⭐

ضایعات یا قراضه شامل مواد قابل بازیافتی است که از تولید و مصرف محصول باقی مانده است، مانند قطعات وسیله نقلیه، مصالح ساختمانی و مواد اضافی

انواع ضایعات برنجی کدامند؟⭐

برنج پالایشگاهی،جامدات برنجی قرمزرنگ،برنج قرمز تراشکاری شده،C&F Metal (لوله‌ها و شیرهای آب)،رادیاتورهای تمیزکننده خودکار

کاربردهای ضایعات برنجی چیست؟⭐

برخی از کاربردهایی که خرید ضایعات برنجی و بازیافت آن در مصارف متعدد دارد عبارتند از: قابهای تنظیم شده، چراغ، سینی های نگهدارنده، شیرآلات برنجی، دستگیره در ، پیچ و پین، قفل درب، ریل های دستی، دکمه‌ها، اتصال دهنده‌های زیپ، زیورآلات، اتصالات نور و اتصالات شیلنگ.

نحوه بازیافت ضایعات برنجی چگونه است ؟⭐

 تمام اشیاء برنجی در پایان عمر مفید خود، آماده خرید ضایعات برنجی و بازیافت هستند. آنها بسیار با ارزش‌تر از آنند که دور ریخته شوند و در محل دفن زباله قرار گیرند. در کارخانه های ساخت و پرداخت، سیستم بازیافت ضایعات برنج کاملاً سازمان یافته ای وجود دارد که از فرایند تولید ناشی می‌شود.

قیمت نحوه بازیافت ضایعات برنجی را چگونه استعلام کنیم؟⭐

برای استعلام قیمت ضایعات برنجی کافی است با کارشناسان بازار فلز تماس بگیرید.

author-avatar

درباره بازارفلز رحیمی

بازارفلز رحیمی یکی از قدیمی ترین فروشگاه های محله پامنار مرکز خرید و فروش فلزات رنگین در ایران است. آقای رحیمی بنیان گذار آن است و از حدود 30 سال است تجربه خرید و فروش فلزات رنگین مسی و برنجی را دارد. یکی از قدیمی ترین نماینده های باهنر کرمان در تهران است.https://maps.app.goo.gl/fFL99GKaod39igy57

دیدگاهتان را بنویسید