مقالات, استخراج و تولید فلزات, استفاده از فلزات, فروش فلزات, فلز برنج

بررسی عوامل تاثیر گذار بر قیمت فلز برنج

قیمت فلز برنج

قیمت فلز برنج در بازار همواره تحت تاثیر عوامل مختلف بوده است. برنج به انگلیسی فلزی است که با واژه ی Brass شناخته می شود. فلز برنج از چه ساخته شده؟ آلیاژ برنج از چه فلزاتی تشکیل شده است؟ برنج آلیاژی است که از ترکیب دو نوع عنصر مس و روی تشکیل می شود. مقدار روی موجود در فلز برنج بین 5 تا 40 درصد متغیر خواهد بود. این مقدار با توجه به کاربرد فلز برنج تعیین می شود. برای مثال فشنگ برنجی با  30 درصد روی، در ساخت گلوله برای سلاح های گرم استفاده می شود. همچنین کاربرد فلز برنج با 40 درصد روی در صنعت کشتی سازی مورد استفاده است. وقتی مقدار مس موجود در ترکیب برنج بالا باشد، قیمت فلز برنج نیز به مراتب بیشتر می شود در این صورت کیفیت برنج نیز تغییر پیدا می کند.

در کنار برنز، رول ورق برنج یکی از شناخته شده ترین آلیاژهای مس است. ورق برنج و سایر محصولات برنجی به دلیل داشتن رنگ مشخص، رنگ زرد روشنی که این فلز را از بسیاری از آلیاژهای دیگر مس متمایز می کند، شناخته می شوند. حال می دانیم که برنج ترکیب چه فلزاتی است. رول ورق برنج معمولاً از مس و روی در مخلوط تقریباً 70/30 تشکیل شده است. اگرچه مقادیر دقیق روی می تواند متفاوت باشد. کاربرد فلز برنج برای سخت افزار بسیار مناسب است. از ترکیب فلز برنج، برای ساخت میله ها و سایر محصولات به عنوان فلزات معماری در پروژه های طراحی استفاده می شود.

امروزه تقریبا 90 درصد از انواع آلیاژ برنج بازیافت می شوند. از آنجایی که برنج فرومغناطیسی نیست، ضایعات آهنی را می توان با کمک یک آهنربای قوی از آن جدا کرد. ضایعات برنجی ذوب شده و دوباره به شکل بیلت هایی ریخته می شود که به شکل و اندازه دلخواه اکسترود خواهند شد. نرمی کلی برنج به این معنی است که اغلب می توان آن را بدون استفاده از مایع برش ماشین کاری کرد.

آلومینیوم برنج را در برابر خوردگی قوی تر و مقاوم تر می کند. آلومینیوم باعث می شود یک لایه سخت بسیار مفید از اکسید آلومینیوم (Al2O3) روی سطح تشکیل شود که نازک، شفاف و ترمیم شونده است. قلع نیز اثر مشابهی دارد و در صنایع دریایی کاربرد دارد. ترکیبی از آهن، آلومینیوم، سیلیکون و منگنز، آلیاژ برنج را در برابر سایش و فرسودگی مقاوم می‌کند. افزودن کمتر از 1% آهن به آلیاژ برنج باعث ایجاد آلیاژی با جاذبه مغناطیسی بالا می شود.

باید بدانیم که اگر فلز برنج با سایر عناصر دیگر ترکیب شود برنز را بوجود خواهد آورد. فلز برنج با 40% روی و 3.8% سرب، برنج سرب دار نامیده می شود که به آن برنز معماری نیز می گویند. برنز حاوی قلع را برنز قلع دار و برنز حاوی فسفر را برنز فسفردار می گویند. حال اگر ترکیب فلز برنج حاوی عناصر اضافی مانند قلع، آلومینیوم، سیلیسیم، منگنز، نیکل، سرب و… باشد در دسته برنج آلیاژی قرار خواهد گرفت. سابقه ی استفاده از فلز برنج در باستان به ماقبل تاریخ باز می گردد. پس یافت و کاربرد فلز برنج نیز مانند طلا، آهن، برنز و… به بیش از 3500 سال قبل از میلاد مسیح برمی گردد.

انواع آلیاژ برنج کدامند؟

آلیاژهای برنج در فلزکاری با توجه به قیمت آلیاژ برنج و به دلیل دوام و مقاومت در برابر خوردگی مواد، محبوبیت زیادی دارند.

نکته شگفت انگیز در مورد برنج این است که خواص آن بر اساس نسبت مس به روی و انواع مواد آلیاژی مورد استفاده، تغییر می‌کند. چرا که برنج آلیاژی از این نوع فلزات می باشد. مهم‌ترین انواع آلیاژ برنج عبارتند از:

  • ۱. آلیاژ ۲۶۰
  • ۲. آلیاژ برنج ۲۸۰
  • ۳. آلیاژ برنج ۳۸۵
  • ۴. آلیاژ برنج ۴۶۴
قیمت فلز برنج

خواص آلیاژ برنج چیست؟

  • چکش خواری
  • رسانا
  • مقاوم در برابر خوردگی
  • استفاده در ریخته‌گری به دلیل نقطه ذوب پایین
  • مقاوم در برابر سایش
  • دارا بودن خواص ضدباکتریایی
  • مقاومت در برابر کدر شدن و لکه دار شدن

عوامل موثر بر قیمت فلز برنج

آنچه که مسلم است قیمت آلیاژ برنج به درصد مسی که در ساخت آن به کار رفته است، بستگی دارد.

  • قیمت ورق برنج متناسب با کاربرد و نوع ترکیبات تشکیل دهنده آن متفاوت است. قیمت آلیاژ برنج برنج متناسب با ضخامت، عرض و مقدار وزن آن، متفاوت است.
  • یکی از عواملی که در قیمت ورق برنج تاثیر دارد، نوسانات نرخ ارز در بازار می باشد.
  • ورق برنج دارای ضخامت و عرض های متنوعی میباشد و جنس یا نوعی که دارد، در قیمت آلیاژ برنج تاثیر می گذارد.
  • یکی دیگر از عوامل تاثیر گذار در قیمت ورق برنج موضوع رشته بر کردن و یا رول به رول کردن ورق برنج می باشد. گاهی مشتریان محترم نیاز به عملیات برش رول به رول ورق برنج دارند؛ که این امر نیز توسط مجموعه ورق فنری بهلر انجام میشود. عملیات برش رول به رول هزینه های متفاوت دارد که این هزینه بر روی قیمت آلیاژ برنج تاثیر گذار است.
  • هر قدر مقدار مس موجود در آلیاژ برنج زیاد باشد به همان نسبت نیز قیمت برنج بالا می رود. اگر مقدار مس موجود در برنج کم باشد قیمت برنج نیز زیاد نخواهد بود.
  • قیمت یا نرخ فلز برنج مانند قیمت فلزات دیگر در بورس و در بخش فلزات مشخص می گردد. این نرخ در اثر عوامل مختلفی تعیین می گردد.

در کل دو نوع ورق برنج وجود دارد:

  • ورق برنج نرم
  • ورق برنج فنری

که قیمت ورق برنج هر کدام متفاوت می باشد.

قیمت فلز برنج

با تغییر در بازار ارز و سایر بازار های وابسته، نوسانات زیادی در قیمت فلز برنج، قیمت مس و … نیز به وجود آمد. این تغییرات علی الخصوص در سال گذشته که بازار ارز متغیر بود موجب شد که  قیمت فلز برنج نیز روندی صعودی را طی کند. این سیر صعودی در پایان سال 1398 با حضور ویروس کرونا تا حدی  تغییر مسیر داد و سیر نزولی را طی کرد. دلیل کاهش قیمت آلیاژ برنج نیز کاهش تقاضا توسط مشتریان بود.

وجود ویروس کرونا در تمام کشورها موجب شد که بسیاری از صنایع تولیداتی، تولید فلزاتی مثل برنج، روی، مس و… را کاهش دهند. با کاهش تولیدات صنایع، نیاز کارخانجات به مواد اولیه ای چون برنج، مس و سایر فلزات نیز کاهش پیدا کرد. از عوامل موثر دیگر که بر قیمت فلز برنج و سایر فلزات تاثیر زیادی میگذارد، تغییر در قیمت قیمت دلار، سکه طلا و ارز می باشد که به تبعیت از آنها قیمت فلز برنج، ورق مس، رول ورق برنج و… نیز تغییر می کند.

ورق برنج از کجا بخرم؟

با تاثیری که ورق برنج بر روی صنایع مختلف دارد، کارخانه های بزرگ زیادی در تولید این نوع فلز پیشگام هستند. تهران یکی از مراکز اصلی برای ورق برنج است که می توان آن را در ابعاد مختلفی پیدا کرد. علاوه بر ورق برنج، محصولات برنجی دیگر نیز از عرضه کنندگان مختلف قابل خریداری هستند. بازارفلز رحیمی بزرگترین عرضه کننده ورق برنجی باهنر در تهران است که می توانید برای اطلاع از شرایط همکاری تماس بگیرید. برای مشاوره رایگان برای خریدهای عمده فلز برنج و ورق برنجی نیز این مجموعه همواره پاسخگوی شماست.

قیمت ورق برنج در تهران هم از چند عرضه کننده بزرگ گرفته می شود که بازارفلز رحیمی یکی از مهم ترین آن هاست. به این نکته توجه داشته باشید که قیمت ورق برنج در تهران یا هر جای دیگر کشور تحت تاثیر قیمت جهانی این فلز، عرضه و تقاضا و نرخ ارز می باشد.

چه عواملی در آینده قیمت آلیاژ برنج را تحت تاثیر قرار خواهد داد؟

باید به این نکته اشاره کرد که در آینده ممکن است با افزایش تولید و کاهش تقاضا، میزان و موجودی فلز مس و فلز برنج در بازار جهانی زیاد شود. پس در نهایت قیمت فلز برنج و مس نیز کاهش پیدا می کند. از طرف دیگر کشورهای تولیدکننده فلزات بر این امر اعتقاد دارند که با رفع شیوع ویروس کرونا، صنایع مختلف در تولید فلز برنج و سایر فلزات مانند مس و… به رقابت می پردازند و این امر خود موجب کاهش قیمت آلیاژ برنج خواهد شد. نوسانات قیمت در بازار های جهانی، فعالیت در حوزه فلزات را بسیار سخت کرده است. لازم به یادآوری است که افزایش قیمت‌ فلزاتی چون مس، برنج و… به صورت لحظه ای است.

علاوه بر معضلاتی که  مربوط به قیمت فلز برنج است، معضل کمبود سایزهای مختلف مقاطع برنجی نیز در بازار وجود دارد. چون همه ی ابعاد به راحتی در بازار کشور یافت نمی شوند. کاهش سایزهای مختلف برنج، قیمت فلز برنج را نیز تغییر می دهند. با توجه به نظرات مختلف ارائه شده در گزارشات بورس، مسئله مازاد ظرفیت، مشکلی است که همیشه در بازار فلز برنج و سایر فلزات پرکاربرد تاثیر می گذارد. علی الخصوص که در اواسط سال 1398 مازاد تولید فلزات موجب کاهش قیمت آلیاژ برنج و سایر فلزات شد.

قیمت فلز برنج

آنچه که واضح است رکود چند ماهه اقتصادی بر بازار برنج و مس و سایر فلزات بر خرید و فروش مس و برنج اثرات بسیار مخربی گذاشته است. پیش‌بینی می‌شود که در بلندمدت، با افزایش تقاضای ورق مس، ورق برنج و… پس از 10 الی 20 سال، تولیدات این فلزات نیز بسیار زیاد شود.

فلز برنج در مقایسه با مس و روی قابلیت چکش خواری و شکل پذیری بیشتری دارد. با تغییر در مقدار ترکیب مس و روی خواص برنج نیز تغییر پیدا می کند. وجود عنصر مس در ترکیب فلز برنج خاصیت میکروب کشی خوبی را به این فلز می بخشد و این همان علتی است که فلز برنج را برای ساخت دستگیره درب اتاق بیمارستان ها مناسب می کند. خاصیت پرکاربرد برنج، مغناطیسی بودن آن است که به راحتی امکان بازیافت آن را برای ما ایجاد می کند.

ویژگی ها و کاربرد ورق برنج چیست؟

قیمت فلز برنج

کاربرد آلیاژ برنج

رنگ فلز برنج، رنگ زرد و طلایی زیبایی است که آن را برای ساخت لوازم تزیینی و دکوری مناسب کرده است. از طرف دیگر به علت اصطکاک کم در مغزی قفل ها نیز استفاده می شود. کاربرد دیگر آن در سازهای موسیقی است. چون خاصیت آکوستیکی خوبی را از خود نشان می دهد. با توجه به انعطاف پذیری بالایی که دارد در ریخته گری به وفور از آن استفاده می شود. از آلیاژهای برنج می توان در ساخت پیچ و مهره، قطعات رشته ای، شیر آب، انژکتورها، اتصالات لوله آب و… استفاده نمود. ممکن است برخی از مصارف فلز برنج حتی قابل تصور نیز نباشند. اما افرادی وجود دارند که به طور ماهرانه ای، ماهیت جدیدی به این فلز می بخشند.

موارد استفاده از ورق برنجی تجاری:

ورق برنج استفاده های زیادی در صنعت دارد. فلز برنج یکی از بهترین آلیاژهایی است که کاربرد زیادی در زندگی بشر دارد. در زیر به برخی از کاربردهای آن اشاره خواهیم کرد:

  • معماری و ساخت و ساز: ورق های برنجی به دلیل جذابیت زیبایی شناختی و مقاومت در برابر خوردگی اغلب در پروژه های معماری و ساختمانی مورد استفاده قرار می گیرند. آنها را می توان در عناصر تزئینی، سقف و روکش های نما یافت.
  • برق و الکترونیک: ورق های برنجی به دلیل رسانایی الکتریکی عالی در کاربردهای الکتریکی و الکترونیکی مانند کانکتورهای الکتریکی، پایانه ها و کلیدها استفاده می شوند.
  • صنعت خودروسازی: ورق های برنجی به دلیل هدایت حرارتی عالی و مقاومت در برابر خوردگی در اجزای مختلف خودرو مانند رادیاتورها، مبدل های حرارتی و مخازن سوخت مورد استفاده قرار می گیرند.
  • تجهیزات صنعتی: ورق های برنجی در تجهیزات صنعتی مختلف از جمله مبدل های حرارتی، کندانسورها و مخازن تحت فشار استفاده می شوند، جایی که مقاومت در برابر خوردگی و هدایت حرارتی آنها مفید واقع می شود.
  • آلات موسیقی: ورق های برنجی به دلیل خاصیت آکوستیک و چکش خواری معمولاً در ساخت آلات موسیقی مانند ترومپت، ترومبون و ساکسیفون استفاده می شوند.
  • زیورآلات برنجی: ورقه های برنجی به دلیل ظاهر طلایی و کارایی جذاب، گاهی در ساخت جواهرات و وسایل زینتی استفاده می شوند.

ورق برنجی تجاری اغلب در ضخامت ها و اندازه های مختلف موجود است که آن را همه کاره و برای بسیاری از کاربردها مناسب می کند. توجه به این نکته ضروری است که خواص خاص ورق برنجی ممکن است بسته به ترکیب و فرآیند ساخت آن متفاوت باشد، بنابراین انتخاب نوع مناسب برای کاربرد مورد نظر ضروری است.

کدام گرانتر است، برنج، برنز یا مس؟

سوال این است که مس گران تر است یا برنج؟ قیمت آلیاژ برنج چه تفاوتی با قیمت مس و برنز دارد؟ قیمت این سه فلز بسته به درجه هایی که شما مقایسه می کنید، می تواند متفاوت باشد. معمولا مس گران ترین فلز در بین سه فلز قرمز است. در حالی که هر سه حاوی مس هستند، درصد آن در برنج و برنز بسیار کمتر از مس خالص است. زیرا عناصر آلیاژی با هم مخلوط می شوند. این باعث کاهش هزینه برنج و برنز می شود. برنز معمولاً گرانتر از برنج است چرا که فرآیندهای مورد نیاز برای تولید برنز، دشوارتر است.

ورق برنج برای معرق چطور باید باشد؟

یکی از بیشترین کاربردهای ورق برنج، برای معرق کاری است. ورق برنج به عنوان یک آلیاژ همه کاره شناخته میشود. این فلز در بین هنرمندان و شاخه های هنری بسیار پرکاربرد و اصیل است. همان طور که مطالعه کردید، بیشتر ادوات موسیقی به وسیله ورق برنج تهیه می شوند. معرق کاری ترکیبی از چوب و فلز برنج است و به کمک این دو وسیله اشکال هنری مثل گل گلبرگ بوته های گل تهیه و آماده می شوند. البته برای معرق کاری های صنعتی نیاز به دستگاه های دقیق تر داریم. برای این موارد می توان ورق برنجی باهنر را به صورت عمده سفارش داد تا قیمت آن نیز کمتر شود.

ورق برنجی که برای معرق کاری مورد استفاده قرار میگیرد، مخصوص این رشته هنری است چون دارای پوشش نانو است، با اکسیژن موجود در هوا وارد واکنش نمی شود، مانع اکسید شدگی و تیرگی برنج می شود و برای مدت طولانی ماندگاری دارد. حتی معرق کاری های باستانی نیز امروزه تغییر نکرده و ما شاهد آن ها هستیم.

معرق کاری ورق برج

ورق برنج برای معرق به چه وسایلی نیاز دارد؟

  • قلم نیم بر (برای برجسته کردن)
  • قیچی برای بریدن ورق ها
  • میز کار مناسب برای کار بر روی آن
  • زیرانداز ورق
  • سنباده برای زدن خورده ها و بعضا پتینه کاری

ورق برنجی ازکجا بخرم

برای خرید ورق برنجی برای معرق کاری و یا خرید ورق برنجی عمده برای کارهای معرق کاری صنعتی بهتر است از شرکت های عمده فروشی مثل بازارفلز رحیمی کمک بگیرید. معمولا عمده فروشی هایی مثل بازارفلز رحیمی قیمت خیلی پایین تری نسبت به بازار به شما ارائه می دهند و این می تواند به نفع شما باشد. برای خرید ورق برنج به صفحه ورق برنجی باهنر رحیمی بروید. شما می‌توانید برای خرید ورق برنجی رحیمی در انواع ضحامت نازک و ضخیم برای کاربرد مورد نظر خود یا خرید رول فنری برنج به فروشگاه‌های حضوری در پامنار تهران مراجعه کنید. فروشگاه آنلاین رحیمی بازار فلز یکی از قدیمی‌ترین مراکز فروش مس و برنج در سراسر ایران است که می‌توانید برای استعلام قیمت و یا مشاوره رایگان، با کارشناسان ما تماس بگیرید. همچنین شما می‌توانید از طریق واتس اپ با کارشناسان فروش ما در ارتباط باشید.

جمع بندی

قیمت آلیاژ برنج متاثر از تقاضای بازار است که می تواند بر اساس عوامل مختلفی در نوسان باشد. هنگامی که تقاضای زیادی برای محصولات برنجی وجود دارد، مانند صنایع ساختمانی یا خودروسازی، قیمت فلز برنج نیز افزایش خواهد داشت. در این مقاله به ترکیبات فلز برنج و عوامل تاثیرگذار بر قیمت فلز برنج پرداختیم. امیدواریم که مطالب برایتان مفید بوده باشند.

بیشتر بخوانید:

مهمترین تفاوت ها و فرق فلز برنج و برنز و مس چیست؟

براق کردن فلز برنج؛ بررسی 6 روش ساده

خرید آنلاین ورق برنج + معرفی ۵ کاربرد فلز برنج

معرفی 3 نوع ورق برنجی بر اساس میزان سختی

ورق برنج و رول مس | ۲ عامل مهم در میزان فروش آن‌ها در صنایع

author-avatar

درباره بازارفلز رحیمی

بازارفلز رحیمی یکی از قدیمی ترین فروشگاه های محله پامنار مرکز خرید و فروش فلزات رنگین در ایران است. آقای رحیمی بنیان گذار آن است و از حدود 30 سال است تجربه خرید و فروش فلزات رنگین مسی و برنجی را دارد. یکی از قدیمی ترین نماینده های باهنر کرمان در تهران است.https://maps.app.goo.gl/fFL99GKaod39igy57

دیدگاهی در مورد “بررسی عوامل تاثیر گذار بر قیمت فلز برنج

  1. علی صمدی گفت:

    قیمت ورق برنجی باهنر امروز از کجا بگیرم؟

دیدگاهتان را بنویسید