مقالات, استفاده از فلزات

طرح ورقه مسی | 6 کاربرد ورق مس در صنایعی مانند هنر

ورق مسی صفحاتی از جنس فلز مس هستند که با ضخامت های مختلفی خرید و فروش می‌شوند. این فلز به رنگ قهوه‌ای مایل به قرمز است که دلیل زیبایی و استفاده از طرح ورقه مسی در هنر محسوب می‌شود.
فلز مس دارای انعطاف پذیری بسیار زیادی است و از قابلیت هدایت الکتریکی و حرارتی بالایی نیز برخوردار است. بیشترین هدایت الکتریکی مربوط به فلز نقره است و پس از آن فلز مس در رده دوم قرار دارد.

در ادامه این مقاله از بازار فلز به بررسی کاربرد ورق مس، طرح ورقه مسی و کاربردهای آن در صنایع محتلف خواهیم پرداخت.

تولید ورق مسی با درصد خلوص بالا، آن را برای مصارف الکتریکی بهینه می‌کند. هدایت حرارتی و تغییر شکل بالای ورقه های مسی موجب شده که اهمیت زیادی در صنایع الکتریکی و دیگر صنایع داشته باشند.

ویژگی های ورقه مسی

ویژگی‌های ورق مسی
ویژگی ورق مس
  • مقاومت بالا در برابر خوردگی
  • انعطاف پذیری بالا
  • استحکام کششی بیشتر از فولاد
  • قابلیت جوشکاری همراه با شکل پذیری مناسب
  • قابلیت گرم کاری و سرد کاری
  • قابلیت ماشین کاری
  • امکان ایجاد طرح روی ورق مس

کاربرد ورقه مسی در صنایع مختلف

ایجاد طرح روی ورقه مسی یکی از مهم‌ترین قابلیت‌های این فلز است؛ همچنین ورقه مسی کاربردهای فراوان دیگری هم دارد که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم.

کاربرد فلز مس در صنایع مختلف
کاربردهای مس

مصارف ورق مسی در ساختمان

ورق مسی با داشتن خاصیت انعطاف پذیری بالا و ویژگی‌های منحصربه‌فرد دیگر، در صنعت لوله کشی آب سرد و گرم مورد استفاده قرار می گیرد. استفاده از فلز مس برای پوشش بام، آب بندی و … نیز رایج است.
همچنین گاهی با افزودن اندکی مس به ترکیبات سایر فلزات ویژگی های فلزات دیگر بهبود می یابد مثلا موجب افزایش مقاومت یا افزایش شکل پذیری فلزات دیگر می شود.

افزودن مقداری مس به ترکیب آلومینیوم موجب افزایش مقاومت فلز آلومینیوم در برابر عوامل محیطی یا ضربه می شود. با آبکاری فلز مس روی فلزات دیگر سطحی ایجاد می شود که هدایت الکتریکی خوبی داشته و در صنعت الکتریسیته کاربرد فراوانی دارد.
استفاده از ورقه مسی برای تولید رنگ‌های شیشه و سرامیک نیز مناسب است. گاهی از نمک های مس دار برای محافظت چوب‌ها نیز استفاده می شود.

ورقه های مسی با داشتن هدایت الکتریکی مناسب در الکترومغناطیس و موتورهای الکتریکی و هدایت امواج به وفور استفاده می شود.

ورق مسی و کاربرد آن در تولید ظروف آشپزخانه

ورقه مسی با داشتن خاصیت انتقال حرارتی بالا برای ساخت ظروف آشپزخانه بسیار مناسب است. قابلمه های مسی به راحتی حرارت را منتقل میکنند نه تنها قابلمه هایی از جنس مس بلکه بشقاب و کاسه های مسی زیبایی نیز در بازار وجود دارند که می توانید به راحتی خریداری کنید.
استفاده از بطری ها و لیوان های مسی برای آشامیدن آب بسیار مناسب است. نگهداشتن آب در این بطری ها می تواند برای سلامت انسان ها نیز مفید باشد.

کاربرد فلز مس در صنعت هنر

ایجاد طرح روی ورق مسی
طرح ورقه مسی

ورق مس در صنایعی چون فلزکاری، متالورژی، هنر و… بسیار کاربرد دارد. همه ما می دانیم که ورقه مس در صنعت هنر جذابیت بالایی دارد و هنرمندان خوش ذوق با قلم های گوناگون به ایجاد طرح روی ورقه ی مسی می‌پردازند.
برجسته کاری روی ورق مس یا هنر قلم زنی روشی است بسیار جالب که موجب ایجاد طرح های بسیار زیبا روی ورق مس می‌شود. در این روش با استفاده از چکش و قلم مخصوص طرح های جذابی روی ورق مس ایجاد می‌شود. خاصیت چکش خواری مس نسبت به سایر فلزات بالاست و همین امر استفاده از ورق مس را برای این کار محبوب‌تر می‌کند.

ورقه مسی با قلم کاری طرح هندسی

از ورقه مسی در هنر معرق کاری نیز  استفاده می شود. این ورقه های بسیار نازک مس به ایجاد اثر هنری زیبا و چشم نواز کمک می کنند.

استفاده از ورقه مس برای معرق کاری سبکی کاملا مدرن است که محبوبیت زیادی بین مردم دارد.
ورقه های مسی برای معرق کاری با استفاده از پوشش مخصوص نانو عایق شده و در تماس با اکسیژن موجود در هوا اکسید نمی شود. معرق کاری با ورق مس شبیه معرق با چوب است.

ورقه مسی
ورق مسی طراحی شده

کاربرد ورقه مسی در صنعت برق

همانطور که اشاره شد در صنعت برق از ورقه های مسی به وفور استفاده می شود. این فلز نه تنها هدایت الکتریکی مناسبی دارد بلکه از نظر قیمت نیز مقرون به صرفه تر از سایر فلزاتی چون نقره و… است.
مس با داشتن خاصیت انتقال الکتریکی و طول عمر بالا، پرکاربردترین فلز در صنعت الکتریسیته محسوب می شود. فلز مس عمل انتقال حرارت را نیز به خوبی انجام می دهد و به همین دلیل جزء فلزات پرمصرف به حساب می آید.

نکته مهمی که باید به آن توجه داشته باشید این است که ورقه مسی انعطاف پذیری و مقاومت بالایی در مقابل خوردگی دارد و از ایمنی مناسبی برخوردار است. بنابراین برای ساخت سیم بهترین گزینه محسوب می شود و به همین دلیل نیز از سیم های مسی برای انتقال نیروی برق استفاده می شود.

کاربرد ورق مس در پزشکی

ورقه های مسی دارای خاصیت ضد میکروب و قارچ هستند و این موضوع حتی می تواند راه درمان بسیاری از بیماری ها باشد. از ورق های مسی در علم پزشکی نیز به عنوان عامل مهم ضد قارچ استفاده می شود.

ورقه های مسی با داشتن ویژگی های منحصر به فرد خود به عنوان اولین ماده جامد ضد ویروس، باکتری، قارچ، میکروب و… هستند. این موضوع در سال 2008 توسط آژانس حفاظت محیط زیست ایالات متحده آمریکا ثبت شد.

طرح روی ورق مسی؛ فرآیندها و کاربردها

طرح روی ورق مسی یکی از فنون مهم و پرکاربرد در صنعت مس است. با استفاده از این روش، می‌توان طرح‌ها و الگوهای مختلف را بر روی سطح ورق‌های مسی ایجاد کرد. همچنین ایجاد طرح روی ورق مسی در صنایع مختلفی مانند الکترونیک، دکوراسیون داخلی، جواهرسازی و هنر مورد استفاده قرار می‌گیرد.

فرآیند اجرای طرح روی ورق مسی

فرآیند اجرای طرح روی ورق مسی از مراحل مختلفی تشکیل شده است. ابتدا باید الگوی طراحی شده را تهیه کرده و سپس سطح ورق مسی را برای اجرای طرح آماده کنیم. سپس طرح به سطح ورق منتقل می‌شود و با استفاده از ابزارها و تجهیزات مناسب، طرح روی ورق مسی اجرا می‌شود. در نهایت، طرح با حفاظت مناسب نگهداری می‌شود تا برخورد با عوامل خارجی آن را تحت تأثیر قرار ندهد.

کاربردهای طرح روی ورق مسی

طرح روی ورق مسی در صنایع مختلف کاربردهای فراوانی دارد. در صنعت الکترونیک، از طرح روی ورق مسی برای ساخت برد‌های مدار چاپی، آنتن‌ها و سیم‌های مسی استفاده می‌شود. در صنعت دکوراسیون داخلی، طرح روی ورق مسی را می‌توان در پوشش دیوارها، سقف‌ها و درب‌ها مشاهده کرد.

کاربردهای ورق مس در هنر و طرح روی آن
تولید ورق مس

آلیاژ های ریخته گری ورق مسی

آلیاژهای مس به خوبی ریخته گری می شوند و استقامت کششی این آلیاژها با توجه به درصد عناصر آنها مشخص می شود.
 آلیاژ های ورق خمیری مس به صورت بلوک های گرد یا چهارگوش درست می شوند. سپس مراحل پرس کاری، نوردکاری و… بر روی آنها انجام می گیرد و سپس صفحات مسی در قالب های مخصوصی تولید می شوند.

روش های ریخته گری مس و آلیاژهای آن

مهم‌ترین روش‌های ریخته ‌گری‌ آلیاژهای مس را می‌توان به صورت 6 فرآیند تقسیم بندی کرد:

  • ریخته گری ماسه‌ای و فرآیند CO2
  • ریخته گری پوسته‌ای
  • دایکاست
  • ریخته گری سرمایش مستقیم
  • ریخته گری گریز از مرکز
  • ریخته گری مداوم
  • ریخته گری دقیق
  • ریخته گری قالب گچی

روش ‌های ریخته گری مس

عوامل مهمی در انتخاب روش ریخته گری مس و آلیاژهای آن مؤثر هستند. این عوامل شامل تعداد قطعات ریخته گری، اندازه و یا وزن قالب ریخته گری، شکل و پیچیدگی محصول، میزان و کیفیت پرداخت، ماشینکاری، پرداخت سطحی و تغییرات ابعادی هستند.
براساس همین عوامل شما می توانید بهترین روش را از بین روش‌های ریخته گری مس انتخاب کنید.

سوالات متداول

ایجاد طرح روی ورق مسی به چه معناست؟

منظور از طرح ورقه مسی همان انتقال نقش بر روی صفحه‌های مسی است که به‌صورت انتقال طرح و برجسته‌کاری آن انجام می‌شود.

ورقه مسی در چه صنایعی مورد استفاده قرار می‌گیرد؟

علاوه بر صنعت هنر که از زیبایی و ویژگی‌های ورق مس بهره‌مند می‌شود، صنایعی مانند پزشکی، ساختمان سازی، خودروسازی، الکترونیک و… نیز به فلز مس متکی هستند.

ورق مسی چه ویژگی‌هایی دارد؟

ورق مس شامل ویژگی‌های منحصربه‌فردی ازجمله چکش‌خواری، انعطاف‌پذیری، رسانای الکتریکی، هدایت کننده گرما و… است.

جمع بندی

ورقه مسی دارای کاربردهای گسترده ای است. همانطور که گفتیم ورقه مسی به دلیل ویژگیهای منحصر بفردی که دارد در بخشهای مختلف استفاده می شوند. یکی از کاربردهای مهم ورق مس، امکان ایجاد طرح روی ورقه‌های مسی است که طرفداران بسیار زیادی دارد.

بیشتر بخوانید:

author-avatar

درباره بازارفلز رحیمی

بازارفلز رحیمی یکی از قدیمی ترین فروشگاه های محله پامنار مرکز خرید و فروش فلزات رنگین در ایران است. آقای رحیمی بنیان گذار آن است و از حدود 30 سال است تجربه خرید و فروش فلزات رنگین مسی و برنجی را دارد. یکی از قدیمی ترین نماینده های باهنر کرمان در تهران است.https://maps.app.goo.gl/fFL99GKaod39igy57

دیدگاهتان را بنویسید