مقالات, استخراج و تولید فلزات, فلز مس

اهمیت عیارسنجی مس+معرفی 2 روش لیچینگ اسیدی {قسمت دوم}

عیارسنجی مس

مس (Copper)، یک عنصر حیاتی در بسیاری از صنایع است که به دلیل ویژگی ها و کاربردهای منحصر به فردی که دارد، از جمله رسانایی و چکش خواری استثنایی آن، نقشی حیاتی در بخش هایی مانند الکترونیک، ساخت و ساز و تولید ایفا می کند. فلز مس به صورت ورق مسی، صفحه ارت مسی و یا رول مسی در بازار عرضه می شود و قابل استفاده برای بسیاری از کاربردها می باشد. عیارسنجی مس و تجزیه و تحلیل دقیق خلوص آن برای اطمینان از کیفیت، ترکیب مواد و مطابقت با استانداردها و مقررات صنعت، امری ضروری است.

امروزه با پیشرفت تکنولوژی می‌توان خلوص مس را به سرعت و به شکلی قابل اعتماد ارزیابی کرد و آزمایش عیارسنجی مس را انجام داد. عیار سنجی مس در زمینه استخراج مس، ساخت آلیاژ مس، بازیافت ضایعات مسی و یا ارزیابی محیط‌ زیست انجام می شود.

عيارسنجی مس و آزمایش های مربوط به ليچينگ اسيدی 

عيارسنجی مس در آزمایش های ليچينگ در یک مخزن (راکتور) شيشه ای مجهز به سيستم همزنی مکانيکی انجام می گیرد. سيستم گرمادهی و کنترل دما با دقت بسيار خوبی از طریق حمام آب گرم تأمين می شود. در ورودی مخزن محل هایی برای اضافه کردن محلول و نمونه خوراک مورد نظر و همچنين محل نمونه برداری مناسب تعبيه می شود.

هر آزمایش با مقدار 500 ميلی ليتر محلول با غلظت های متغيری از آمونياک و کربنات آمونيوم انجام می شود. سرعت همزنی 500 دور بر دقيقه مورد استفاده قرار می گیرد، زیرا با توجه به تحقيقات انجام شده قبلی در سرعت های همزنی بالاتر از 450 دور بر دقيقه می توان تأثير سرعت همزنی را نادیده گرفت.

همچنين در روند عیارسنجی مس دانه بندی های مختلف، نسبت های متغيری از جامد به مایع و نيز دماهای مختلف به طور کامل بررسی می شود.

در هر آزمایش مقدار 5 سی سی از محلول در زمان های مشخص از مخزن گرفته می شود.

بعد از سانتریفيوژ، محلول به مقدار لازم برای عيارسنجی مس به روش جذب اتمی به آزمایشگاه فرستاده خواهد شد.

به منظور ثابت ماندن حجم محلول اوليه، بعد از هر مرحله نمونه برداری مقدار 5 سیسی واکنش گر تازه به سرعت به مخزن اضافه خواهد شد.
چندین آزمایش برای بررسی ليچينگ با اسيد سولفوریک در pHهای ثابت 1/3 ،0/8 و 1/5بر روی ابعاد 150- ، 75+ ميکرون به مدت 2 ساعت انجام می گیرد.

نتایج نشان می دهد که بازیابی مس تحت این شرایط بيش از 35 درصد است و اسيد سولفوریک به راحتی می تواند مس موجود در این کانسنگ را حل نماید.

عيارسنجی مس

اما علیرغم بازیابی بالا، به علت مصرف بالای اسيد در این آزمایش ها ( 500کيلوگرم اسيد به ازای یک تن ماده معدنی) و همچنين توليد مقدار زیاد گاز دی اکسيد کربن این روش برای استحصال فلز مس از کانسنگ مناسب نيست. پس عيارسنجی مس نیز می تواند فرآیندی زمان بر و پر هزینه باشد.

یکی دیگر از مشکلات اساسی در در فرآیند عیارسنجی مس، جامد و محلول باقیمانده حاصل از ليچينگ است. چرا که به شدت خاصيت ژله ای به خود می گیرد و فيلتراسيون آن غيرممکن می شود. بنابراین در این شرایط قسمت عمده مس را نمی توان از محلول و جامد باقیمانده جدا کرد. این مرحله در عيارسنجی مس اهمیت زیادی دارد.

به عبارتی بازیابی کل در سيستم ليچينگ با اسيد برای کانسنگ مذکور بسيار پایين خواهد بود. همچنين در آزمایش عیارسنجی مس آثار ناشی از توليد کف زیاد در دیواره های رآکتور به وضوح قابل مشاهده هستند. بنابراین روش آمونياکی مناسب برای این ماده پيشنهاد شد و پس از آن ادامه آزمایش ها با محلول آمونياکی انجام می گیرد. پس به طور کلی می توان گفت که عيارسنجی مس با در نظر گرفتن این موارد انجام می شود.

برای کسب اطلاعات تکمیلی در زمینه انحلال مس از کانسنگ اکسیدی مقالات دیگر سایت را نیز در این زمینه مطالعه کنید:

انحلال مس از کانسنگ اکسیدی {قسمت اول}

انواع روش های لیچینگ اسیدی

روش لیچینگ (Leaching)، خود به انواع لیچینگ مخزنی، لیچینگ برجا، لیچینگ ستونی، لیچینگ دامپ و لیچینگ توده‌ای‌(هیپ لیچینگ) تقسیم می‌گردد. در روش لیچینگ توده‌ای یا هیپ لیچینگ، کان‌سنگ به صورت توده‌ای در محلی انباشته می‌شود و محلول حاوی عامل شیمیایی از بالا بر روی آن پاشیده می‌شود تا در اثر جریان ثقلی از میان خلل و فرج موجود در توده کان‌سنگ عبور کرده، کانی مورد نظر را حل کند.

برای عيارسنجی مس لازم است تمام این مراحل به دقت انجام شود. در این روش با پاشش محلول اسید سولفوریک تحت شرایط شیمیایی و فیزیکی مناسب، کانی‌های اکسیدی مس به راحتی حل می‌شوند. اما در مورد کانی‌های سولفیدی، این فرآیند قدری پیچیده‌تر می‌شود و اسید، به تنهایی امکان انحلال سریع این کانی‌ها را ندارد؛ بنابراین از گذشته تاکنون کوشش‌هایی صورت گرفته تا بتوان کانی‌های سولفیدی مس را نیز به نحوی مطلوب، به روش لیچینگ حل نمود که این تلاش‌ها منجر به ابداع روش‌های مختلفی از جمله بایولیچینگ شده‌ است.

  • فرآیند لیچینگ غیراکسیدی: ترکیبات مس کربنات‌دار همچون مالاکیت و آزوریت یون مس یا یون سولفات موجود در اسید سولفوریک رقیق واکنش می‌دهد و سولفات مس به وجود می‌آید و دیاگرام استخراج مس در فرآیند غیراکسیدی را نشان می‌دهد.
  • فرآیند لیچینگ اکسیدی: در این فرآیند دو محلول فرو شوینده باز، یک عامل اکسیدکننده موجود باشد تا بتواند ترکیبات سولفیدی مس را در اثر اکسید کردن به صورت ترکیبات سولفاتی درآورد تا بتواند با اسید واکنش دهد.

برای مشاوره و خرید ورق مسی با بازار فلز تماس بگیرید.

شما می‌توانید برای خرید انواع ورق مسی، کویل مسی، صفحه ارت مسی و ورق برنجی رحیمی در انواع ضحامت نازک و ضخیم برای کاربرد مورد نظر خود به فروشگاه‌های حضوری در پامنار تهران مراجعه کنید. فروشگاه آنلاین رحیمی بازار فلز یکی از قدیمی‌ترین فروشندگان فلز مس و فلز برنج در سراسر ایران است و می‌توانید برای استعلام قیمت مس و برنج و یا مشاوره رایگان، با کارشناسان ما تماس بگیرید. همچنین شما می‌توانید از طریق واتس اپ با کارشناسان فروش ما در ارتباط باشید.

جمع بندی

امیدواریم با مطالعه این مقاله اطلاعات کاملی درباره انحلال مس از کانسنگ اکسیدی و عيارسنجی مس کسب کرده باشید.

بیشتر بخوانید:

کانسنگ اکسیدی، انحلال مس از آن و 2 ویژگی اصلی {قسمت سوم}

بازیابی مس، انحلال مس از کانسنگ اکسیدی و 2 ویژگی اصلی آن {قسمت چهارم}

3 روش برای بدست آوردن رول مس

ورق مسی از کجا بخرم؟ | راهنمای جامع خرید ورقه مسی

خرید آنلاین ورق مس و 8 کاربرد مهم آن در صنایع و زندگی روزمره

author-avatar

درباره بازارفلز رحیمی

بازارفلز رحیمی یکی از قدیمی ترین فروشگاه های محله پامنار مرکز خرید و فروش فلزات رنگین در ایران است. آقای رحیمی بنیان گذار آن است و از حدود 30 سال است تجربه خرید و فروش فلزات رنگین مسی و برنجی را دارد. یکی از قدیمی ترین نماینده های باهنر کرمان در تهران است.https://maps.app.goo.gl/fFL99GKaod39igy57

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید