مقالات

نحوه تشخیص فلز برنج اصل از تقبلی + 3 روش تشخیص ظروف برنجی اصل از تقلبی

نحوه تشخیص فلز برنج اصل از غیر اصل به ترکیبات موجود در قطعه مورد نظر، کیفیت قطعه، رنگ ظاهری و همینطور ابزارآلات مورد استفاده، بستگی دارد. فلز برنج معمولا به رنگ زرد طلایی کم رنگ مشهور است اما سایر رنگ های این فلز نیز تولید و عرضه شده است که به واسطه ترکیباتی مانند روی و مس رنگ متفاوتی دارند.

روش تشخیص فلز برنج با راه‌های مختلفی امکان‌پذیر است که در ادامه این مقاله از بازار فلز به بررسی نحوه تشخیص فلز برنج اصل خواهیم پرداخت تا به راحتی آن را از سایر فلزها مانند طلا، استیل، برنز و… تشخیص دهید.

تشخیص فلز برنج از طلا

در نحوه تشخیص فلز برنج اصل از طلا موضوع اول مربوط به رنگ قطعات است. برنج و طلا هر دو زرد هستند اما برنج تیره‌تر بوده و میزان براقیت آن کمتر است.

یک روش ساده برای بررسی این موضوع کشیدن قطعه مورد نظر بر روی سطح سرامیک است. میزان فشار وارده باید به صورتی باشد که یک رد روی سطح سرامیکی باقی بماند. معمولاً برنج رد سیاه از خود روی سطح باقی می‌گذارد. فلز طلا نرم است و رد باقی مانده روی سطح سرامیکی نیز زرد طلایی خواهد بود.

آلیاژ برنج و کاربردهای آن
تشخیص فلز برنج

 طلا برخلاف برنج تیره و اکسید نمی شود؛ در صورتی که روی قطعه لکه های تیره دیده شد باید بدانید که قطعه برنج است.

بهترین روش برای نحوه تشخیص فلز برنج اصل از طلا استفاده از اسید نیتریک است. به منظور انجام این تست نیاز است یک قطره اسید نیتریک را روی قطعه ریخته و تا حدودی صبر کنید، در صورتی که اسید با قطعه مورد نظر واکنش دهد یعنی برنج است اما اگر واکنشی رخ ندهد یعنی طلا است.

نمک و سرکه یک ترکیب عالی برای براق کردن برنج محسوب می شوند. ترکیب خمیری شکل نمک و سرکه سبب می شود تا سطح کدر برنج از بین برود و ظاهر براق تری داشته باشد.

مطالعه کنید: قیمت روز فلز برنج

روش تشخیص فلز برنج از برنز

تشخیص فلز برنج از برنز
تشخیص برنج از برنز

برنز نوعی آلیاژ است و از مس و قلع تولید شده است. برنج نیز شامل مس و مقداری روی است. با توجه به مقدار روی به کار رفته در این قطعه برنج معمولاً مقاومت بالایی داشته و چکش خواری مناسبی نیز خواهد داشت.  نحوه تشخیص فلز برنج اصل بررسی رنگ آن است.

در صورت اصل بودن برنج می بایست رنگ آن زرد طلایی یا آجری باشد. برنج آهنربا را جذب نمی کند بنابراین بسیار مهم است تا این موضوع را بررسی کنید. رنگ برنز زرد متمایل به کدری است و براق و طلایی نیست.

 اصلی ترین تفاوت برنج و برنز در شکل ظاهری، میزان سختی و انعطاف پذیری آنها است. سطح ظاهری برنز به نسبت برنج ناهموار تر است و برنج صیقلی تر از برنز به نظر می رسد. برنز به نسبت برنج سخت تر بوده و مقاومت بیشتری در شکل پذیری دارد. برنز دوام بیشتری در شرایط آب و هوایی مختلف دارد و مقاومت آن نسبت به خوردگی نیز بیشتر است.

هر چه میزان روی در فلز برنج بیشتر شود در نهایت استحکام بیشتری خواهد داشت. به این ترتیب برنج به رنگ زرد کم رنگ بسیار مقاوم است و تا نقطه ذوب 419 درجه سلسیوس را پوشش می دهد.

مطلب مفید: انواع فلز برنج و 4 ویژگی آلیاژ های فلز برنج

تشخیص فلز برنج از استیل

تشخیص فلز برنج از استیل
تشخیص فلز برنج از استیل

در نحوه تشخیص فلز برنج اصل از استیل در ابتدا باید به رنگ این قطعات دقت کرد. فلز برنج رنگ زرد طلایی یا آجری دارد اما استیل معمولاً نقره ای و خاکستری است. وزن برنج به نسبت استیل سبک تر است به طوری که وقتی قطعات را وزن کنید تا حد زیادی می توانید متوجه نوع آن شوید. استیل قابلیت جذب مغناطیس ندارد اما برنج قابل جذب مغناطیس شناخته شده است.

آزمایش اسید نیز در  نحوه تشخیص فلز برنج اصل از استیل مناسب است. استیل سریعاً با اسید نیتریک واکنش می کند و شاهد حباب های گاز خواهید بود. برنج واکنش بسیار کمی با اسید نشان می دهد. برنج نسبت به حرارت حساس است به طوری که سریعاً گرم می شود اما استیل معمولاً به سختی گرم می شود.

نحوه تشخیص فلز برنج اصل با وایتکس

برای تشخیص برنج از طلا با وایتکس مقدار کمی از وایتکس را بر روی برنج بریزید به راحتی مشاهده می کنید که واکنش شدیدی خواهد داشت و به رنگ سیاه تبدیل می شود. معمولاً برنج سریعاً واکنش می دهد و تغییر رنگ آن نیز با سرعت زیادی صورت می‌گیرد.

نکته: حتما قسمت کوچک و دور از چشم را برای تشخیص برنج با وایتکس انتخاب کنید چراکه باعث سیاهی آن می‌شود و ممکن است قابل برطرف کردن نباشد.

تشخیص طلا از برنج با وایتکس

برای نحوه تشخیص فلز طلا از برنج نیاز به مقدار کمی وایتکس نیاز دارید و می بایست یک قطره از وایتکس را روی قطعه مورد نظر بریزید. در صورتی که طلا اصل باشد با وایتکس واکنش می دهد اما دیرتر تغییر رنگ مشاهده میشود.

این قطعه معمولاً پس از واکنش با وایتکس به رنگ قرمز، سبز یا قهوه ای تبدیل می شود اما برنج تبدیل به رنگ سیاه خواهد شد. استفاده از وایتکس ساده‌ترین روش تشخیص فلز برنج محسوب می شود. اما با عواقب و تغییر رنگ فلز همراه است.

تشخیص طلا از برنج
روش تشخیص فلز برنج از طلا

رنگ فلز برنج

همانطور که بازها در بخش‌های قبلی به آن اشاره کردیم، ساده‌ترین و بهترین روش برای نحوه تشخیص فلز برنج اصل دقت به رنگ آن است. به طور کلی این فلز به واسطه خواص فیزیکی و شیمیایی خود توانسته در صنایع مختلف استفاده شود.

 این فلز مقاومت بالایی در برابر خوردگی دارد و همینطور ضد زنگ است. ترکیب فلز برنج از مس و روی است و رنگ آن بین زرد و قرمز در نظر گرفته شده است. وجود عنصر آلومینیوم در این فلز سبب تغییر رنگ آن به سبز می شود. فسفر نیز می تواند این فلز را به رنگ مشکی تغییر دهد.

تشخیص ظروف برنجی اصل با توجه به رنگ آن ها
تشخیص ظروف برنجی اصل
  • فلز برنج با رنگ زرد مسی مقاومت خوبی در برابر خوردگی و زنگ زدگی دارد. این قطعه برای تولید سکه استفاده می شود و البته در تجهیزات الکتریکی نیز مورد استفاده قرار می گیرد.
  • برنج قرمز به واسطه مقدار مس بیشتر خود مقاومت بالاتری در برابر خوردگی از خود نشان داده است. از این فلز برای تولید شیرآلات استفاده می شود.
  • فلز برنج سفید به واسطه میزان روی بیشتر از حد معمول، خاصیت و دوام بالاتری دارد و مخصوص ساخت قطعات پزشکی خواهد بود. این فلز در صنایع دستی نیز مورد استفاده قرار می گیرد.
  • فلز برنج قهوه ای برای ساخت اشیا دکوری و زیورآلات بسیار مورد استفاده قرار می گیرد. در این فلز از ترکیب مس و روی استفاده شده است.
  • برنج بنفش نیز به واسطه رنگ بی نظیر خود در تولید زیورآلات مورد استفاده قرار می گیرد. ظاهر این فلز بسیار زیبا است.

 هر یک از رنگ های فلز برنج طبق ترکیب خاص و البته شرایط مشخصی تولید می شوند. برنج در برابر شرایط آب و هوایی دوام بالایی دارد و یک محصول کاربردی در بسیاری از صنایع محسوب می شود.

آیا آهن ربا به فلز برنج میچسبد؟

تشخیص فلز برنج با آهن ربا
استفاده از آهن ربا برای تشخیص فلز برنج

برنج مخلوطی از روی (Zn) و مس (Cu) است. هر دوی این عناصر مغناطیسی نیستند. هنگامی که روی و مس را مخلوط می کنیم تا آلیاژ برنج را تشکیل دهیم، در نهایت یک ترکیب غیر مغناطیسی نیز به دست می آوریم. بنابراین، برنج مغناطیسی نیست. مانند آلومینیوم، مس و روی، برنج نیز با آهنرباهای متحرک تعامل دارد. بنابراین، پاسخ به این سؤال این است که آیا فلز برنج به آهنربا میچسبد؟ نه، فلز برنج نمی تواند به آهنربا چسبیده و یا به صورت مکانیکی به آن متصل شود. اما با استفاده از روشهای دیگری مانند جوشکاری و یا استفاده از چسبهای مخصوص میتوانید این دو فلز را به یکدیگر متصل کنید.

نحوه تشخیص فلز برنج اصل چندان هم سخت نیست. یکی از روش های رایج، استفاده از آهنربا است. اگر به ترکیبات فلز برنج دقت کنید ترکیبی از فلز روی و مس است. مس و روی هیچ یک مغناطیسی نیستند و به آهنربا نمی چسبند. به این ترتیب فلز برنج اصل نیز به آهنربا نمی چسبد.

در صورتی که آهنربا را نزدیک قطعه برنجی کردید و چسبید یعنی قطعه مورد نظر تقلبی بوده و اصل نیست. دقت نمایید که نچسبیدن فلز به آهن ربا به معنی اصل بودن آن نیست چون سایر قطعات به واسطه ترکیبات خود ممکن است به آهنربا نچسبند.

مطالعه بیشتر: آیا فلز برنج به آهنربا میچسبد؟

سوالات متداول

روش تشخیص فلز برنج اصل چگونه است؟

نحوه تشخیص فلز برنج اصل با روش‌های مختلفی امکان‌پذیر است که مهم‌ترین آن رنگ فلز برنج است؛ همچنین استفاده از آهن ربا و وایتکس نیز 2 روش تشخیص فلز برنج محسوب می‌شوند.

چگونه از اصل بودن ظروف برنجی خود مطمئن شویم؟

شما می‌توانید با استفاده از آهن ربا یا وایتکس نسبت به بررسی اصل بودن ظروف برنجی خود اقدام کنید البته رنگ و چگالی فلز برنج نیز بیانگر اصل یا تقلبی بودن آن است.

آیا تشخیص ظروف برنجی با وایتکس روش مناسبی است؟

خیر؛ تنها درصورتی از وایتکس استفاده کنید که نقطه دور از دید بلا استفاده را بررسی کنید، چراکه وایتکس باعث سیاه شدن فلز برنج می‌شود.

مهم‌ترین خصوصیات فلز برنج اصل

قابلیت شکل پذیری و ماشین کاری بالای آلیاژ برنج سبب شده تا خرید ورق برنج افزایش یافته و در صنایع مختلف استفاده شود. استحکام و مقاومت بالای این فلز در برابر ضربه و خوردگی ثابت شده است.

خاصیت ضد میکروب فلز برنج سبب شده تا یک انتخاب عالی و کاربردی محسوب شود. این فلز در برابر اکسایش شرایط خوبی از خود نشان می دهد به طوری که در طولانی مدت دچار کدری خواهد شد. اصطکاک فلز برنج کم است و همینطور سطح نقطه ذوب آن نیز پایین در نظر گرفته شده است. میزان سختی و نرمی برنج بستگی به ترکیبات داخلی آن دارد.

تمام این ویژگی‌ها مختص آلیاژ برنج است و به همین دلیل نحوه تشخیص فلز برنج اصل می‌تواند بسیار حائز اهمیت و کاربردی باشد.

author-avatar

درباره بازارفلز رحیمی

بازارفلز رحیمی یکی از قدیمی ترین فروشگاه های محله پامنار مرکز خرید و فروش فلزات رنگین در ایران است. آقای رحیمی بنیان گذار آن است و از حدود 30 سال است تجربه خرید و فروش فلزات رنگین مسی و برنجی را دارد. یکی از قدیمی ترین نماینده های باهنر کرمان در تهران است.https://maps.app.goo.gl/fFL99GKaod39igy57

دیدگاهتان را بنویسید