مقالات, استخراج و تولید فلزات, استفاده از فلزات, فروش فلزات, فلز برنج, قیمت فلز برنج, قیمت ورق برنجی, نرخ

آیا فلز برنج به آهنربا میچسبد؟ پاسخ به سوالات مهم در مورد مغناطیس فلز برنج

خاصیت مغناطیسی فلز برنج

فلز برنج به آهنربا میچسبد؟ برای هر کسی که با ابزار فلزی کار می کند، بدون شک مغناطیس یکی از مهم ترین ویژگی هاست. امروزه فلز برنج (به انگلیسی Brass) به یکی از محبوب ترین فلزات در جهان تبدیل شده است – به ویژه برای اهداف تولید. بنابراین، قابل درک است که بخواهید بپرسید “آیا برنج مغناطیسی است؟ فلز برنج به آهنربا میچسبد؟” در این مقاله، پیوند مغناطیسی برنجی را بررسی خواهیم کرد و هر آنچه را که باید در مورد خواص مغناطیسی احتمالی آن بدانید، توضیح خواهیم داد.

قیمت فلز برنج با توجه به مناسب بودن و مقرون به صرفه بودن آن، باعث کاربرد ورق برنج در صنایع مختلف شده است. اشکال مختلف فلز برنج در صنایع خودروسازی، زیبایی، موسیقی و… استفاده می شود. از محصولات فلز برنج می توان ورق برنجی، کویل برنجی، صفحه برنج و شیت برنج را نام برد.

مغناطیس فلز برنج + کاربردهای ورق برنجی

برنج یکی از فلزات غیر آهنی است که در صنایع مختلف از جمله صنایع الکترونیک، صنایع خودروسازی، صنایع ساختمانی و غذایی استفاده می شود. از خواص فلز برنج می توان به نرمی و شکل پذیری (خوش ساختاری) آن اشاره کرد. ویژگی های آلیاژ برنج باعث شده است که در بسیاری از صنایع به عنوان یک ماده اولیه مورد استفاده قرار گیرد.

کدام فلزات خاصیت مغناطیسی دارند؟ در تشخیص فلز برنج با آهنربا باید گفت آهنربا یکی از فلزاتی است که به عنوان یک ماده مغناطیسی شناخته می شود. به دلیل خاصیت مغناطیسی آن، فلز آهنربا به صورت مکانیکی به فلزات غیر آهنی مانند برنج چسبیده و یا متصل نمی شود. به عبارت دیگر فلز برنج نمیتواند به آهنربا چسبیده و یا به صورت مکانیکی به آن متصل شود.

یکی از انواع روش تشخیص فلز برنج اصل از تقلبی این است که مغناطیس فلز برنج را به کمک آهنربا مورد آزمایش قرار دهیم.

فلز-برنج-به-آهنربا-میچسبد-1

آیا فلز برنج فرومغناطیسی است؟ فلز برنج به آهنربا میچسبد؟

کدام فلزات خاصیت مغناطیسی دارند؟ فلزات فرومغناطیسی یکی از محبوب ترین انواع فلزات از نظر مغناطیس هستند. این فلزات به دلیل قدرت مغناطیس خود شناخته می شوند. هنگامی که مواد مغناطیسی در معرض یک میدان مغناطیسی خارجی قرار می گیرند، برجسته می شود. اساساً این فلزات دارای گشتاورهای مغناطیسی دائمی هستند که به آنها امکان می دهد با میدان مغناطیسی اعمال شده هماهنگ شوند و حتی پس از خارج شدن میدان نیز این تراز را حفظ کنند. فلزات فرومغناطیسی به دلیل خاصیت مغناطیسی خود شناخته می شوند. آنها همچنین هیسترزیس (Hysteresis) را نشان می دهند – پدیده ای که در آن یک فلز با تغییر میدان مغناطیسی اعمال شده به آرامی پاسخ می دهد. برای عملیاتی مانند خمش یا پوشش برنجی، هیسترزیس به راحتی می تواند بر نتیجه فرآیند شما تأثیر بگذارد. شایان ذکر است که برنج یک فلز فرومغناطیسی نیست.

جنبه های پارامغناطیس و دیامغناطیس برنج

علاوه بر فرومغناطیس، پارامغناطیس و دیامغناطیس دو شکل دیگر مغناطیس هستند که باید مورد مطالعه قرار گیرند. به طور کلی، مواد پارامغناطیس موادی هستند که در اتم های خود، الکترون های جفت نشده دارند. این الکترون ها گشتاورهای مغناطیسی ایجاد می کنند، بنابراین خاصیت مغناطیسی زیادی به مواد می بخشند. هنگامی که یک ماده پارامغناطیس در یک میدان مغناطیسی خارجی قرار می‌گیرد، گشتاورهای مغناطیسی آن – که از الکترون‌های جفت نشده می‌آیند – با کل میدان همسو می‌شوند و باعث جذب ضعیف می‌شوند. همچنین باید به خاطر داشته باشید که پارامغناطیس نسبتا ضعیف است. به این ترتیب، به فعل و انفعالات دما نیز بستگی دارد. با افزایش دما، به طور کلی هم ترازی ضعیف تری در ممان های مغناطیسی دارید. پس فلز برنج به آهنربا میچسبد؟ آری اگر در میدان مغناطیسی قرار گیرد.

در مورد مواد دیامغناطیس، شما موادی دارید که تمام الکترون های آنها جفت شده اند. این در اصل به این معنی است که شما یک گشتاور مغناطیسی خالص دقیقاً صفر دارید. هنگامی که یک فلز دیامغناطیسی در یک میدان مغناطیسی خارجی قرار می گیرد، میدانی ایجاد می کند که در جهت مخالف خود میدان خارجی حرکت می کند. آلیاژ برنج از روی و مس تشکیل شده است – دو ماده ای که دیامغناطیس در نظر گرفته می شوند. این بدان معنی است که وقتی یک میدان مغناطیسی روی فلز برنج اعمال می شود، به احتمال زیاد یک میدان مغناطیسی در جهت مخالف ایجاد می کند. بنابراین نیروی آهنربای برنجی در سراسر صفحه بسیار ضعیف است. در مورد برنج، این خواص دیامغناطیس نسبت به خواص پارامغناطیس بارزتر است. ممکن است به دلیل وجود ناخالصی ها و عناصر کمیاب، برخی خواص پارامغناطیس ضعیف را در برنج مشاهده کنید، اما آنقدر مهم نیستند که برنج به عنوان یک ماده پارامغناطیس در نظر گرفته شود. به این ترتیب، آلیاژ برنج عمدتاً دیامغناطیس در نظر گرفته می شود.

فلز-برنج-به-آهنربا-میچسبد-1

۵ عامل موثر که بر مغناطیس فلز برنج تأثیر می گذارد!

اگر هنوز می‌پرسید، “آیا فلز برنج به آهنربا میچسبد؟” شما تقریباً پاسخ خود را دارید در درجه اول، لته های مغناطیسی برنجی عملکرد بسیار ضعیفی دارند. بنابراین، مغناطیس برنج چندان قوی نیست. دلیل اصلی این نیروی مغناطیسی ضعیف برنج، ترکیبات این ماده است. ورق برنجی دارای عناصر غیرمغناطیسی مانند روی و ورق مس است و این بدان معناست که آهنرباها تاثیر چندانی بر آن ندارند. با این حال، چند عامل دیگر وجود دارد که می تواند تا حدودی بر مغناطیس برنجی تأثیر بگذارند. برخی از آنها عبارتند از:

1. ترکیب بندی و ساختار فلز

یکی از عوامل اصلی که می تواند مغناطیس برنج را تعیین کند، ترکیب خود ماده است. سازندگان می توانند مواد تشکیل دهنده مختلفی برای تولید فلز برنج داشته باشند. این مواد به طور کلی خواص مغناطیسی ورق برنج را تعیین می کنند. بنابراین آیا برنج مغناطیسی است یا نه؟ با افزایش نسبت عناصر مغناطیسی مانند آهن در آلیاژ برنج، می توانید حساسیت مغناطیسی آن را به میزان قابل توجهی بهبود بخشید. باید عناصر خارجی و ردیابی ناخالصی های آلیاژ برنج خود را به دقت زیر نظر داشته باشید. همه اینها بر خواص مغناطیسی ورقه برنج تأثیر می گذارند و نقش مهمی دارند. به طور کلی، حتی مقدار کمی از یک عنصر غیر مغناطیسی می تواند به طور قابل توجهی خواص مغناطیسی فلز برنج را کاهش دهد.

2. پردازش و عملیات حرارتی

یکی دیگر از عوامل مهمی که می تواند خواص مغناطیسی برنج را تعیین کند، تکنیک های پردازش و عملیات حرارتی اعمال شده بر روی آن می باشد. به عنوان مثال، فرآیندهای عملیات حرارتی مانند بازپخت می‌توانند به راحتی آرایش حوزه‌های مغناطیسی و اتم‌های درون ماده را تغییر دهند و بر خاصیت مغناطیسی آن تأثیر بگذارند.

3. درجه حرارت

مانند بسیاری از مواد، خواص مغناطیسی برنج به طور قابل توجهی به دمای محیط بستگی دارد. تغییر دما بر قدرت مغناطیس تأثیر می گذارد و در مورد موادی مانند برنج، افزایش دما باعث کاهش حساسیت مغناطیسی می شود. بنابراین، پاسخ به سوال “آیا فلز برنج به آهنربا میچسبد؟” این است که می تواند به دمای اطراف خود ماده بستگی داشته باشد.

4. ساختار کریستالی داخلی

در مرحله بعد، ساختار کریستالی مواد برنج را داریم. این عامل آرایش اتم های شبکه کریستالی ماده و همچنین هم ترازی گشتاورهای مغناطیسی درون خود ماده را در نظر می گیرد.

5. قدرت میدان مغناطیسی

در نهایت مراقب قدرت میدان مغناطیسی خارجی که روی برنج اعمال می شود باشید. هر زمان که آلیاژ برنج در معرض میدان مغناطیسی قابل توجهی قرار می گیرد، قادر است یک واکنش مغناطیسی موقت نشان دهد و آنگاه فلز برنج به آهنربا میچسبد. همانطور که قبلاً اشاره کردیم، برنج یک ماده مغناطیسی قوی نیست. (بیشتر به دلیل ترکیبات فلز برنج).

فلز-برنج-به-آهنربا-میچسبد-1

آیا می توان فلز برنج را مغناطیسی کرد؟ فلز برنج به آهنربا میچسبد؟

آیا آهنربا فلز برنج را جذب میکند؟ ما قبلاً تأیید کرده‌ایم که این اتفاق می‌افتد، اگرچه سطح مغناطیس برنج به طور کلی پایین است. آلیاژ برنج مانند اکثر مواد فرومغناطیسی دارای خاصیت مغناطیسی قوی نیست. با این حال، در صورت نیاز می توانید به طور موقت مواد را با یک میدان مغناطیسی خارجی، دارای خاصیت مغناطیسی کنید.

وقتی یک نمونه ورق برنجی در معرض یک میدان مغناطیسی قوی قرار می‌گیرد، گشتاورهای مغناطیسی اتمی آن می‌توانند به راحتی با میدان هماهنگ شوند. این باعث مغناطیسی شدن موقت نمونه برنجی می شود – پدیده ای که کارشناسان آن را به عنوان مغناطیس القایی می شناسند. شایان ذکر است که سطح مغناطیسی که در برنج به دست می آورید به قدرت میدان مغناطیسی اعمال شده و عناصر تشکیل دهنده در خود آلیاژ برنج بستگی دارد. هنگامی که میدان مغناطیسی خارجی را خارج کردید، برنج مغناطیس القایی خود را از دست می دهد و به سطح اولیه دیامغناطیس ضعیف باز می گردد.

بنابراین، در حالی که برنج در حالت طبیعی خود مغناطیسی نیست، می توانید به طور موقت آن را با استفاده از یک میدان مغناطیسی خارجی قوی، مغناطیسی کنید. این تا زمانی که میدان وجود داشته باشد ادامه خواهد داشت، با این که مواد در نهایت خواص خود را با خارج کردن میدان از دست می‌دهند.

برای مشاوره و خرید ورق برنجی پامنار رحیمی با بازارفلز تماس بگیرید.

ورق برنج از کجا بخرم؟ شما می‌توانید برای خرید ورق برنجی رحیمی در انواع ضخامت نازک و ضخیم برای کاربرد مورد نظر خود به فروشگاه‌های حضوری در پامنار تهران مراجعه کنید. فروشگاه آنلاین رحیمی بازار فلز یکی از قدیمی‌ترین فروشندگان مس و ورق برنجی، رول برنجی فنری(سخت) و رول برنجی نرم در سراسر ایران است و می‌توانید برای استعلام قیمت مس و برنج و یا مشاوره رایگان، با کارشناسان ما تماس بگیرید. همچنین شما می‌توانید از طریق واتس اپ با کارشناسان فروش ما در ارتباط باشید.

جمع بندی

بیشتر بخوانید:

کویل فنری برنجی و 7 کاربرد آن

فلز برنج چیست؟ ویژگی ها، کاربردها،خواص و انواع آلیاژ برنج

مهمترین تفاوت ها و فرق فلز برنج و برنز و مس چیست؟

خرید ورق برنج + 4 راه تشخیص ورق برنج اصل

فروش مس و برنج | 4 دلیل برای انتخاب قالب از جنس آلیاژهای مس

author-avatar

درباره بازارفلز رحیمی

بازارفلز رحیمی یکی از قدیمی ترین فروشگاه های محله پامنار مرکز خرید و فروش فلزات رنگین در ایران است. آقای رحیمی بنیان گذار آن است و از حدود 30 سال است تجربه خرید و فروش فلزات رنگین مسی و برنجی را دارد. یکی از قدیمی ترین نماینده های باهنر کرمان در تهران است.https://maps.app.goo.gl/fFL99GKaod39igy57

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید