مقالات, استفاده از فلزات

نحوه ساخت ورق برنج+ ویژگی ها، مزایا و کاربردها

ورق برنجی

کاربرد ورق برنج از گذشته تا به امروز بسیار زیاد بوده‌­است. از این رو میزان فروش ورق برنج و رول مس با توجه به نیاز صنایع مختلف، علی ­الخصوص صنعت برق و الکتریسیته بالا است. از آنجایی که در ساخت ورق برنج از فلز مس استفاده می شود، ورق برنجی در ساختار و ترکیبات خود شکل‌­پذیری خوبی دارد. از این رو از ورق برنج و رول­ مس در ساخت و تهیه‌­ی اتصالات و لوله های مسی، سیم­ های برق، لوازم و ظروف آشپزی و… استفاده می­کنند. از دیگر کاربرد­های ورق و رول مسی استفاده‌­ی آن در صنایع گوناگون دیگر از جمله صنعت ساخت و ساز، الکترونیک، خودروسازی، صنایع دریایی و سیستم تهویه هوا و… است.

ورق برنج، نوعی محصول فلزی است که به شکل ورقه‌های باریک و صاف تولید می‌شود. اصطلاح “ورق برنج” در اینجا به معنای صفحات فلزی نازک است که از برنج یا آلیاژهایی که شامل برنج هستند، تولید می‌شوند. ورق برنجی معمولاً در صنایع مختلف از جمله خودروسازی، الکترونیک، ظروف غذایی و صنایع ساختمانی استفاده می‌شود. این نوع ورقها به دلیل خواص ضدزنگ و ضدخوردگی برنج، مقاومت بالا در برابر حرارت و رطوبت، قابلیت انعطاف پذیری و قابلیت پردازش آسان، برای بسیاری از کاربردها مناسب هستند.

عوامل موثر بر میزان فروش و قیمت ورق برنج

عوامل موثر بر فروش ورق برنج و قیمت آن طبق اقتصاد جهانی برآورد می ­شود.

میزان فروش و قیمت ورق برنج با توجه به کاربرد­های بسیار زیاد این فلزات در بخش­های مختلف اقتصادی مثل تولید برق و انرژی، تجهیزات کارخانجات مختلف، صنعت ساخت و ساز، ساخت لوازم الکترونیکی و… متغیر خواهد بود.

از سوی دیگر شمش، ورق و رول مس غالبا در در کشور­های چین، استرالیا، مکزیک، ایالات متحده آمریکا و… تولید و عرضه می­ شوند.

عوامل موثر بر فروش رول مس
فروش ورق برنج و رول مس

نحوه ساخت ورق برنج با استفاده از مس

فلز و ورق برنج از ترکیب دو عنصر مهم فلزی مس و روی به وجود می­‌آید. ورق برنجی در واقع آلیاژ بسیار پر کاربرد مس است که خاصیت مغناطیسی ندارد، همچنین این فلز به خوبی بازیافت می ­شود.

ورق برنج و رول مس رنگ زیبایی دارند. فلز برنج بسیار شبیه به ورق­ های طلا است. رنگ طلایی برنج متغیر است. جالب است بدانید، فلز برنج با افزایش میزان روی، به رنگ طلایی روشن در می­‌آید و با افزایش میزان مس در ترکیبات برنج، رنگ آن طلایی­‌تر و پر­رنگ‌­تر خواهد شد.

میزان مس موجود در ورق برنج از 33 درصد تا 67 درصد می­تواند متغیر باشد. از این رو بستگی دارد که چه ویژگی از ورق برنج برای ما حائز اهمیت باشد با توجه به ویژگی مد نظر می توان ورق برنجی تهیه کرد که در صنعت مورد نیاز ما کاربردی‌­تر باشد. گاهی می­توان ورق برنج با درصد مس بسیار بالا نیز تولید کرد. به طور کلی چگالی آلیاژ برنج در حدود 8.5 سانتیمتر مکعب و یا کمی بیشتر خواهد­بود. برنج دارای سختی نسبتا بالایی است. این فلز پر کاربرد در ترکیبات خود نه تنها عنصر مس دارد بلکه مقدار مشخصی آهن، قلع، منگنز و… نیز خواهد داشت.

ویژگی‌های ورق برنج و رول مس
ویژگی‌های مس و برنج

آلیاژ برنز چیست و چگونه ساخته می شود؟

یکی دیگر از آلیاژ­های پرکاربرد مس، آلیاژ برنز است که در ترکیبات خود مقدار معینی مس نیز دارد. در نتیجه آلیاژ برنج و آلیاژ برنز هر دو فلز مس دارند. فرق آن­ها در این است که آلیاژ برنج از ترکیب مس و روی به وجود می آید،  این در حالی است که آلیاژ برنز حاصل ادغام دو فلز مس و قلع است.

ویژگی های ورق برنجی

یک ورق برنجی با داشتن میزان مس بالا می­تواند انعطاف، استحکام، زیبایی بیشتری داشته باشد؛ در نتیجه برای عملیات ریخته­‌گری مناسب‌­تر می­ شود. ورق برنجی با داشتن میزان مس بالا قابلیت چکش­خواری و سایش بیشتری نیز خواهد داشت. پس همان­طور که در بالا نیز اشاره شد میزان مس موجود در ترکیبات ورق­های برنجی، نوع کاربرد آن را مشخص می کند. هر قدر میزان مس موجود در ورق برنج بالاتر باشد میزان شکل‌­پذیری آن نیز بالاتر می رود. از این رو از ورق برنج و رول مس برای ساخت لوازم تزئینی، فشنگ، دستگیره، لوله، اتصالات، برخی از ابزار­های موسیقی و… استفاده می کنند. رول های فلز برنج در دو نوع رول برنجی نرم و رول برنجی فنری (سخت) تولید می شوند.

معرفی و مقایسه انواع ورق های برنجی

انواع ورق­های برنجی از نظر مقاومت و سختی در سه دسته‌­ی مهم قرار می­گیرند:

  • برنج فنری: این نوع ورق­های برنج بیشترین سختی را دارند در نتیجه به شکل کویل تولید و به بازار عرضه می­شوند. از برنج فنری غالبا در صنعت برق و الکتریسیته استفاده می­کنند.
  • ورق­های برنجی نیمه سخت: میزان مس در این نوع ورق­ها بسیار کم بوده پس انعطاف پذیری کمی خواهد داشت.
  • ورق­های برنجی نرم: برنج نرم با داشتن 70 درصد عنصر مس به خوبی انعطاف پذیر و نرم خواهد بود. این نوع برنج کاربرد زیادی دارد و در تولید سماور و رادیاتور از آن به وفور استفاده می­شود.

همان­طور که می­دانید داشتن ظاهری زیبا و براق، سختی بالا، مقاومت در برابر خوردگی و داشتن چکش­خواری خوب از ویژگی­های بسیار مناسب آلیاژ برنج است که هنگام خرید آنلاین ورق برنج باید به آن‌ها توجه کنید. آلیاژ برنج غالبا در کوره­های الکتریکی و یا القایی ذوب می­شوند و به شکل اسلب به حالت ریخته­‌گری در می­‌آیند. در کوره، آلیاژ­های مس و برنج به خوبی ذوب و حل می­شوند.

 یکی از بزرگ­ترین تولید کنندگان ورق برنج در کشورمان ایران، مجتمع بزرگ صنایع مس شهید باهنر کرمان است. 

فروش ورق برنج و رول مس خرید و فروش ورق برنجی غالبا در ضخامت های 1 تا 5.2 میلی متر و با عرض­های مختلفی صورت می­پذیرد. آنچه که بر میزان قیمت ورق و رول برنج تاثیر مستقیم دارد، قیمت و ضخامت فلزاتی نظیر روی، مس و …  است.

عوامل موثر بر فروش ورق برنجی
انواع ورق برنجی

دسته‌بندی انواع ورق برنجی

به طور کلی ورق­های برنجی از لحاظ نوع آلیاژ­های ساخته شده در سه دسته قرار  دارند:

1. ورق برنجی کم عیار: این نوع ورق بسیار انعطاف پذیر است و شکل­‌پذیری خوبی نیز از خود نشان می­دهد. این نوع برنج، حاوی 5 تا 20 درصد فلز روی است.

2. ورق برنج پرعیار: این نوع ورق برنج حدود 20 الی 40 درصد فلز روی در ترکیبات خود دارد. فلز روی نیز به نوبه ی خود استحکام خوبی به ورق­های برنجی می­بخشد.

ورق های برنجی قلع و آلومینیوم دار:

وجود آلومینیوم و قلع در ورق­های برنجی روکشی ایجاد می­کند که از خوردگی فلز برنج در برابر شرایط محیطی و رطوبت هوا جلوگیری می‌کند.

ورق­های برنجی دیگری نیز وجود دارند که حاوی عنصر سیلیسیوم‌­اند. از این نوع ورق­ها غالبا در ساخت سماور، پیچ و مهره و سایر اتصالات مربوطه، تانکر و رادیاتور و… استفاده می­کنند.

کاربرد ورق برنج در صنایع مختلف

ورق برنج فلز به دلیل ویژگی‌های منحصر به فردی که دارد، در بسیاری از صنایع استفاده می‌شود. برخی از کاربردهای رایج ورق برنج عبارتند از:

  • صنعت خودروسازی: ورق برنج در قطعات بدنه خودروها، سیستم‌های سوختی و سیستم‌های خنک کننده استفاده می‌شود. این ورقها به دلیل مقاومت بالا در برابر ضربه و خوردگی، انعطاف‌پذیری و زیبایی، مناسب برای کاربردهای خودروسازی هستند.
  • صنعت الکترونیک: ورق برنج در تولید قطعات الکترونیکی مانند پین‌ها، کانکتورها و مقاطع آنتن‌ها استفاده می‌شود. این ورقها به دلیل خواص الکتریکی و مغناطیسی مناسب، به عنوان یک ماده انتقال حرارت نیز مورد استفاده قرار می‌گیرند.
  • صنایع غذایی: ورق برنج فلز در صنعت غذایی برای تولید بسته‌بندی‌های آب‌نگهدار و محافظ، ظروف پخت و پز قابل استفاده مانند قابلمه‌ها و تابه‌ها، و همچنین بشقاب‌ها و تجهیزات آشپزخانه استفاده می‌شود. این ورقها مقاومت بالا در برابر حرارت و رطوبت را دارا هستند و می‌توانند به صورت مستقیم در تماس با غذا قرار بگیرند.
  • صنایع ساختمانی: ورق برنج در صنعت ساختمان برای تولید پوشش‌ها و روکش‌های داخلی و خارجی ساختمان‌ها استفاده می‌شود. این ورقها به دلیل ظاهر زیبا، مقاومت در برابر خوردگی و قابلیت شکل‌دهی آسان، در تزئین داخلی و نمای خارجی ساختمان‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند.

برای مشاوره و خرید ورق برنجی رحیمی با بازار فلز تماس بگیرید.

شما می‌توانید برای خرید ورق برنجی رحیمی در انواع ضحامت نازک و ضخیم برای کاربرد مورد نظر خود به فروشگاه‌های حضوری در پامنار تهران مراجعه کنید. فروشگاه آنلاین رحیمی بازار فلز یکی از قدیمی‌ترین فروشندگان فلز مس و فلز برنج در سراسر ایران است و می‌توانید برای استعلام قیمت و یا مشاوره رایگان، با کارشناسان ما تماس بگیرید. همچنین شما می توانید از طریق واتس اپ نیز با کارشناسان فروش ما در تماس باشید.

جمع بندی

در این مقاله به آشنایی با انواع ورق برنجی و کاربرد آن‌ پرداختیم و تا حد امکان توضیحاتی جامع برای این آلیاژ مهم بیان کردیم. فلز برنج یک آلیاژ فلزی تشکیل شده از مس و روی است که حاوی مقادیر کمی سرب، آهن و سایر عناصر نیز می باشد. به طور کلی برنج، ورق برنجی و یا رول برنجی مقاومت بسیار خوبی در برابر خوردگی دارند و به راحتی شکل می گیرند (شکل پذیر هستند). داشتن این ویژگی های منحصر به فرد باعث شده از فلز برنج و دیگر محصولات آن در صنایع مختلف جهانی استفاده شود و آن را تبدیل به یک فلز پرفروش کرده است.

بیشتر بخوانید:

فرق فلز برنج و برنز و مس چیست؟

اهمیت خرید ورق مس برای معرق + قیمت و 6 گام استفاده از آن

10 خواص فلز برنج برای بدن | مزایای ظروف و زیورآلات برنجی

اکسید شدن فلز برنج و 4 مرحله اصلی آن برای اکسیداسیون

فروش ورق برنج C260 و کاربرد آن در صنعت

سوالات متداول در فروش ورق برنج و رول مس

ورق برنج و رول مس چه ارتباطی با یکدیگر دارند؟

پایه و اصل آلیاژ برنج، فلز مس است؛ درواقع ورق برنج از مس تولید شده و علاوه بر ویژگی‌های ورق مسی شامل خصوصیات کاربردی دیگر نیز می‌شود.

ورق برنج و رول مس چه ویژگی‌های دارند؟

برخی از مهم‌ترین ویژگی‌های ورق برنج و رول مس عبارتند از رنگ زیبا، استحکام بالا، چکش‌خواری مناسب، رسانای الکتریکی و موارد بسیار زیاد دیگر.

آیا درصد مس موجود در آلیاژ برنج مهم است؟

بله؛ با توجه به درصد مس و روی موجود در فلز برنج، آلیاژهای مختلف برنج به‌وجود می‌آیند که کاربردهای متنوعی دارند.

author-avatar

درباره بازارفلز رحیمی

بازارفلز رحیمی یکی از قدیمی ترین فروشگاه های محله پامنار مرکز خرید و فروش فلزات رنگین در ایران است. آقای رحیمی بنیان گذار آن است و از حدود 30 سال است تجربه خرید و فروش فلزات رنگین مسی و برنجی را دارد. یکی از قدیمی ترین نماینده های باهنر کرمان در تهران است.https://maps.app.goo.gl/fFL99GKaod39igy57

دیدگاهتان را بنویسید