استخراج و تولید فلزات, استفاده از فلزات

اولین فلز کشف شده توسط انسان و تاثیرات آن در زمان حال

اولین فلز کشف شده توسط بشر چیست؟ چند سال از زمان کشف اولین فلز می‌گذرد؟ انسان چگونه فلزات را کشف کرد و کاربرد آن در زندگی انسان چیست؟

برای شناخت اولین فلز کشف شده به دست انسان باید تاریخچه کشف فلزات را مرور کنیم. در ادامه این مقاله از بازارفلز با بررسی نخستین فلزی که کشف شد همراه ما باشید.

تاریخچه اولین فلز کشف شده به دست انسان

تاریچه فلزات، نخستین فلزی که کشف شد
فلز مس

نزدیک به 10000 سال از تاریخ پیدایش اولین فلز کشف شده به دست بشر می گذرد. این فلز ارزشمند و قدیمی مس نام دارد که همه ما در زندگی روزمره خود با آن مواجه شده‌ایم.

فلز مس نخستین فلز کشف شده به دست بشر است که بعد از گذشت هزاران سال هنوز نقش مهمی در زندگی انسان ایفا می‌کند. همچنین مس جزو کمیاب ترین فلزاتی است که به شکل آزاد در طبیعت وجود دارد؛ البته کمیاب بودن آن در مقایسه با سایر فلزات کاربردی مانند آهن و آلومینیوم است.

مهم‌ترین دلیل کشف اولین فلز در تاریخ

بخش عظیمی از فلزات به رنگ خاکستری هستند و از نظر زیبایی ارزش چندانی ندارند، اما همان‌طور که مشاهده می‌کنید، فلز مس رنگی سرخ و جذاب دارد که حتی در دنیای امروزی یک رنگ خاص به نام مسی نیز وجود دارد.

اطلاعات دقیقی از زمان پیدایش اولین فلز کشف شده یعنی مس، وجود ندارد. اما با توجه به رنگ چشم‌نوازی که فلز مس دارد، می‌توانیم یکی از مطمئن‌ترین دلایل پیدایش مس در 10000 سال قبل را رنگ سرخ آن در نظر بگیریم، چراکه سنگ معدن مس به راحتی قابل مشاهده است.

مس به عنوان اولین فلزی که کشف شد چه ویژگی‌هایی دارد؟

ویژگی های اولین فلز کشف شده یعنی مس
ویژگی های مس

فلز مس که امروزه یکی از کاربردی‌ترین فلزات کشف شده توسط بشر شناخته می‌شود، ویژگی‌های منحصربه‌فرد زیادی دارد که مهم‌ترین‌های آن عبارتند از:

  • خاصیت چکش‌خواری بسیار بالا
  • رنگ خاص و مایل به سرخ
  • رسانای الکتریکی
  • انتقال دهنده گرما
  • مقاومت مناسب در برابر خوردگی

همین ویژگی ها باعث شد که انسان خیلی زود مس را جانشین سنگ سخت کند. چراکه کاربرد مس در مقابل سنگ به‌طور قابل توجهی متفاوت بود و می‌توانستند با استفاده از مس، ابزارهای کاربردی و محکم‌تری تولید کنند.

تاریخ کشف اولین فلز

تحقیقات باستان شناسی هنوز نتوانسته است به شکل مشخص و با قاطعیت محل ابتدایی کشف فلز مس را اعلام کند.

البته مستندات حاکی از این است که نشانه‌های استفاده از مس به 8 هزار سال قبل از میلاد مسیح و در محدوده آسیا و منطقه‌ی بین النهرین مربوط می‌شود. باستان شناسان واقف هستند که این نقاط محل شکل گیری اولین تمدن‌های بشری است.

نکته‌ی قابل توجه در این زمینه این است که ایرانیان نیز سالهای بسیار طولانی از مس استفاده می کردند. اثبات این موضوع وجود کوره های قدیمی و ابتدایی در آثار به جای مانده از آن دوران است هر چند که این کوره ها بسیار ابتدایی هستند.

در حال حاضر نیز ایران یکی از بزرگترین دارندگان معادن مس در دنیا است.

نخستین فلزی که کشف شد
استفاده از اولین فلز کشف شده

کاربرد مس در زندگی انسان

همان‌طور که قبل‌تر به آن اشاره کردیم، مس به عنوان قدیمی ترین فلز تاریخ دارای کاربردهای فراوانی است؛ همین کاربردهای مس نیز باعث شده تا در دنیای امروزی استفاده از فلز مس نه تنها کاهش نیابد، بلکه در صنایع مختلف نیز مورد استفاده قرار بگیرد.

این فلز پرکاربرد پس از فلزات غیرآهنی جزو محبوب ترین فلزات کشف شده دمحسوب می‌شود، همچنین علاوه بر اینکه مس خالص خواص فیزیکی و شیمیایی زبادی دارد، اما رسانایی الکتریکی آن بیشتر از ویژگی های دیگر مورد توجه است.

با توجه به این موضوع که نخستین فلزی که کشف شد مس است، این فلز از گذشته تا کنون کاربردهای گوناگونی داشته‌است؛ به عنوان مثال این فلز در گذشته برای ساخت سلاح، ظروف مسی و موارد اینچنینی مورد استفاده قرار می‌گرفت اما اکنون کاربرد مس بسیار پیشرفته‌تر شده‌است.

مهم ترین موارد مصرف مس در زندگی انسان

کاربرد مس در زندگی انسان
کاربرد مس
  • در حال حاضر مس و آلیاژهای آن یکی از پرکاربرد ترین فلزها در صنایع مختلف مانند مکانیک، متالوژی ، فلزکاری و شیمیایی و دیگر صنایع است.
  • شاید برای افراد جالب باشد که بدانند فلز مس در صنعت داروسازی، رنگ سازی، همچنین صنعت چرم سازی نیز کاربرد بسیار زیادی دارد.
  • ناگفته نماند که مس در صنعت کاغذ سازی، کشاورزی، حمل و نقل یعنی صنایعی مانند ساخت کامیون و هواپیما سازی، صنایع اسلحه سازی و بسیاری دیگر از صنایع کاربرد زیادی دارد.
  • از مهم ترین کاربرد های مس به عنوان اولین فلز کشف شده در صنایع الکترونیک است تقریبا نیمی از مس استخراج شده در دنیا صرف مصارف الکترونیکی می‌‌شود.
  • در کنار قدرت رسانایی بالای این فلز بی نظیر استفاده از فلز مس در لوله ها و مجراها به کار می روند وظیفه ی این فلز گرم کردن، سرد کردن و انتقال حرارت است.
  • خرید و فروش مس در دنیای امروزی به عنوان یک تجارت بزرگ محسوب می‌شود و می‌توانیم یکی از تاثیرات فلز مس را بهبود اقتصاد نیز در نظر داشته‌باشیم.
  • یکی دیگر از کاربرد های فلز مس استفاده ی آلیاژی از آن است. به عنوان پرکاربرد ترین آلیاژهای مس، می‌توانیم به برنج، برنز، مس نیکل و مس نیکل نقره اشاره کنیم. البته برخی از این آلیاژها بسیار گران قیمت هستند و مصارف تزئینی و هنری دارند.
  • مس بعد از طلا تنها فلزی است که دارای رنگ بوده و به شکل معمول خاکستری نیست به همین علت است که این فلز در صنایع جواهر سازی نیز کاربرد زیادی دارد.

سوالات متداول

نخستین فلزی که کشف شد چه نام دارد؟

اولین فلز کشف شده توسط انسان، مس است که از گذشته تاکنون به عنوان یکی از مهم‌ترین فلزات موثر بر زندگی انسان شناخته می‌شود.

مس به عنوان نخستین فلز کشف شده چه ویژگی هایی دارد؟

مس به دلیل چکش‌خواری بالا، مقاومت در برابر خوردگی، قابلیت ماشین‌کاری، انتقال گرما و از همه مهم‌تر، رسانای الکتریکی بودنش در صنایع مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد.

تاریخچه فلزات از کجا شروع می‌شود؟

تاریخچه فلزات از پیدایش اولین فلز کشف شده یعنی مس شروع شده و با تولید آلیاژهای مختلف و کشف فلزات جدید ادامه یافته‌است.

author-avatar

درباره بازارفلز رحیمی

بازارفلز رحیمی یکی از قدیمی ترین فروشگاه های محله پامنار مرکز خرید و فروش فلزات رنگین در ایران است. آقای رحیمی بنیان گذار آن است و از حدود 30 سال است تجربه خرید و فروش فلزات رنگین مسی و برنجی را دارد. یکی از قدیمی ترین نماینده های باهنر کرمان در تهران است.https://maps.app.goo.gl/fFL99GKaod39igy57

دیدگاهتان را بنویسید