مقالات, استفاده از فلزات

رول مس و 5 کاربرد آن

رول مس از گذشته ­های بسیار دور تاکنون رواج بسیاری داشته­ است. فلز مس به سادگی قابلیت تبدیل به رول مس، ورق مس، کویل مس و … را دارد. از این رو می­تواند در ساخت لوازم صنعتی، تزئینی و ساخت و ساز کاربرد زیادی داشته­ باشد. پس گستردگی کاربرد مس و به نوبه خود افزایش میزان فروش ورق مس موجب شده که سهام­داران مس و فلزات پر­کاربرد دیگر سود بسیاری را کسب کنند. در این مطلب اطلاعات کافی در مورد رول مس و کاربرد آن را در اختیار شما قرار می دهیم. امید است با اعتماد به ما بتوانید بهترین انتخاب را داشته باشید. توصیه می کنیم تا انتهای این مقاله کاربردی و مفید همراه ما باشید.

رول مس
مس

رول مس و ویژگی­های آن

به طور کلی رول مس در تولید انواع قطعات دستگاه های صنعتی و … کاربرد زیادی دارد. این امر به نوبه خود میزان خرید و فروش مس را افزایش می ­دهد. ضخامت رول مس بین 0.3 تا 20  میلیمتر متغیر است. طول و عرض آنها نیز به ترتیب از 2 متر و 66 سانتی­متر بیشتر نیست.

چرا استفاده از رول مس در صنعت مدام در حال افزایش است؟

پاسخ این سوال و سوالات مشابه را باید در ویژگی­های خاص و منحصربه ­فرد فلز مس پیدا کرد! به راستی راز این فلز سرخ رنگ چیست و چرا در دنیای مدرن تا این حد از این فلز استفاده می­کنند؟ آیا تاکنون جایگزینی برای آن پیدا نشده است؟!

مس با نماد شیمیایی Cu نام عنصری از جدول تناوبی است که ویژگی­هایی مانند شکل­ پذیری، رسانای گرما و الکتریکی دارد. به­ علاوه این فلز نرم و چکش­ خوار بوده و انعطاف­ پذیری خوبی از خود نشان می­دهد. این­ها تنها ویژگی­های این فلز خاص نیستند بلکه خواص مطلوب بسیار دیگری نیز دارد. نکته مهمی که باید به آن توجه داشته باشید این است که تا­کنون جایگزین مناسبی برای فلز مس پیدا نشده ­است.

ویژگی‌های شیمیایی و فیزیکی رول مس کدامند؟

رول مس به عنوان یکی از مهمترین محصولات فلزات رنگی در دنیا به شمار می‌رود. در حال حاضر صنایع آلیاژی انواع رول مس با ابعاد و ضخامت متنوع و قیمت متفاوت را به بازار عرضه کرده و در اختیار مشتریان می گذارند. رول مس محصولی از فلزمس با نماد شیمیایی cu است. رول مس در واقع یکی از محصولاتی است که ارزش و کارآیی بالایی دارد یکی از دلایل مهم این کارآیی شکل پذیری بالا و رسانایی گرمایی و الکتریکی مناسب آن است. مس خالص به طور طبیعی نرم و چکش خوار است اما برای مصارفی که نیاز استمس فنریت داشته باشد می توان طی فرآیندهای کششی سختی آن را افزایش داد. رول مسی از جمله این محصولات است که طی این فرآیند تولید می‌شود.

رنگ این فلز به قدری مشهور است که در دسته بندی رنگ ها از آن به عنوان رنگمسینام می برند. رنگ این فلز نارنجی مایل به قرمز است که در شرایط عادی براق بوده ولی در اثر اکسیداسیون به مرور کدر می شود و در نهایت با ادامه ی این روند شاهد سولفاته شدن این فلز خواهیم بود.پیش تر گفتیم که مس قدیمی ترین فلز صنعتی است و یکی از پر مصرف ترین فلزات در طول تاریخ محسوب می شود. به مرور با کاهش ذخایر سطحی مس بشر از آلیاژ مس و قلع تحت نام مفرق استفاده کرد. دوره ی مفرق در تاریخ تکامل و تحول های صنعتی بشر از 3 هزار سال قبل از میلاد آغاز گردیده و در هزاره اول قبل از میلاد با کشف آهن پایان پذیرفت. 

به طور کلی مس رسانایی بسیار خوب است. به شکل معمول محصولات این آلیاژ برای رساناها و این سبک فعالیت‌ها استفاده می‌شود. ولی باید گفت رول مس بیشتر برای مصارفی مانند ایجاد میدان‌های مغناطیسی و مصارف نظامی استفاده می‌شود. از دیگر مصارف رول مسی می‌توان به عایق‌های حرارتی و محصولات الکتریکی و الکترونیکی اشاره کرد. یکی دیگر از کاربردهای مس و به خصوص رول مس در اتاق‌های سی تی اسکن و ام آر آی است. به دلیل جاذب اشعه بودن مس، محصولات رول مس و ورق مس برای عایق سازی اتاق‌های سی تی اسکن و MRI مورد استفاده قرار می‌گیرد.

خوشبختانه رول مس که به صورت وارداتی و تولید داخل موجود بوده در سایز‌ها و ضخامت‌های متفاوتی وجود دارد. به طور مثال رول مس مجموعه صنعتی باهنر و مس سرچشمه در ضخامت‌ های 0.05 ، 0.2 ، 0.1 ، 0.3 و.. در بازار فلزات ایران موجود است. البته باید به این موضوع اشاره کرد که رول مس و ورق مس در ضخامت بین 0.3 تا 1.5 میلیمتر متغیر بوده و شما با توجه به نیاز خود می توانید این محصولات را خریداری کنید.

کاربرد رول مسی

  1. در تولید سیم­های مسی، لوله ­های مسی و دستگیره درب و لوازم دیگر منزل از رول­های مسی استفاده می کنند.
  2. رول مسی در تولید آهنربا­های الکتریکی و موتور­های الکترومغناطیسی نیز کاربرد زیادی دارد.
  3. در ساخت ابزار­های موسیقی و … از رول­های مسی استفاده می­کنند.
  4. در صنعت ساخت و ساز نیز استفاده از رول و ورق مس کاربرد دارد.
  5. در ساخت لوازم بدنه لوازم الکتریکی از آلیاژ­های مسی استفاده می­شود.
رول مس

رول مسی در آشپزخانه و منزل

در این­ قسمت از مقاله قصد داریم در مورد کاربرد­های رول مس در منزل و به طور ویژه آشپزخانه اطلاعات مفیدی را در اختیار شما عزیزان قرار دهیم. توصیه ما به شما عزیزان این است که برای داشتن یک محیط آرام و کلاسیک از مس و طراحی مسی استفاده کنید. علاوه بر این طراحان و مهندسین داخلی ساختمان استفاده از رول مس را برای بازسازی و طراحی داخلی ساختمان گزینه بسیار مناسبی می­ دانند. نکته مهمی که باید به آن توجه داشته باشید این است که رول و ورق مس به دکوراسیون داخلی منزل شما جذابیتی بی­ نظیر و فوق العاده می دهد.

رول مس ویژگیهای بسیار منحصر بفردی برای استفاده در دکوراسیون داخلی و آشپزخانه شما دارد زیرا به خوبی می­توان آن را لحیم کاری کرد. شما می­توانید روی قسمتی از دیوار خود به راحتی رول مسی بکشید و طراحی­های زیبا و مورد نظر خود را روی آن خلق کنید. با اندکی سلیقه، خلاقیت و هنر می توانید یک دیوار زیبا و جذاب مسی را خلق کنید!

نکته مهم دیگری که باید به آن توجه داشته باشید این است که ظروف مسی در بازار رونق زیادی دارند. این ظروف در عین زیبایی برای بدن نیز فواید بسیاری دارند.

استفاده از رول مس به عنوان کابینت منزل

علاوه بر تمام ویژگیهایی که در قسمت بالا به آن اشاره کردیم جالب است بدانید طراحی با رول­های مسی در آشپزخانه و دکوراسیون داخلی منزل شما بسیار خاص خواهد بود. توصیه ما به شما عزیزان این است که برای داشتن کابینت­هایی مقاوم و متفاوت از کابینت­های مسی جذاب استفاده کنید. استفاده از کابینت­های مسی مزایای زیادی دارد از جمله اینکه بسیار بهداشتی است. کابینتهای مسی خاصیت میکروب­ زدایی مناسبی دارند. شما برای داشتن محیطی تمیز و عاری از میکروب می توانید از این کابیت­ها استفاده کنید.

جمع بندی

رول مس یه عنوان یکی از محصولات پرکاربرد فلز مس در بازار فلزات محسوب می شود. به­ طور کلی می­توان گفت از آن­جا که فلز مس ویژگی­های بسیار مناسبی از خود نشان می­دهد کاربرد متنوعی نیز در صنایع گوناگون دارد. این تنوع کاربرد باعث شده که مس به صورت کویل، ورق و یا رول­های مسی در بیاید و به فروش برسد. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه بازار فلزات و رول مس با ما در ارتباط باشید.

منبع

https://www.britannica.com/science/copper

author-avatar

درباره بازارفلز رحیمی

بازارفلز رحیمی یکی از قدیمی ترین فروشگاه های محله پامنار مرکز خرید و فروش فلزات رنگین در ایران است. آقای رحیمی بنیان گذار آن است و از حدود 30 سال است تجربه خرید و فروش فلزات رنگین مسی و برنجی را دارد. یکی از قدیمی ترین نماینده های باهنر کرمان در تهران است.https://maps.app.goo.gl/fFL99GKaod39igy57

دیدگاهتان را بنویسید