مقالات, استفاده از فلزات

قیمت ضایعات مسی و 5 عامل موثر بر تعیین آن

تعیین قیمت ضایعات مسی به مثابه اغلب فلزات گران قیمت و قابل بازیافت از عوامل مختلفی تاثیر می پذیرد. فلز مس به عنوان پرکاربردترین فلز در جهان از دیرباز به عنوان یکی از ارکان صنعتی شدن کشورهای پیشرفته به شمار رفته و می رود. کشورهایی که به گونه ای از ذخیره معتنابهی از ضایعات این فلز ارزشمند بهره مند هستند از نظر سطح توسعه اقتصادی و تولید داخلی و به تبع آن درآمد ملی دارای رشد و پیشرفت بی نظیری هستند. قیمت ضایعات مسی به اذعان کارشناسان و محققان حوزه صنعت بازیافت می تواند در دوره های مختلفی دچار نوسان شود.

این نوسانات می تواند مشتمل بر شرایط ناخواسته همچون ویروس کرونا که در چند ماه اخیر شیوع پیدا کرده است یا موانع دیگری باشد که در این بحث به آنها خواهیم پرداخت. در این مطلب سعی داریم تا نحوه تعیین قیمت ضایعات مسی و عوامل دخیل در آن را برای شما تشریح کنیم. همچنین به فراخور مطلب سعی کرده ایم تا در خصوص قیمت پذیر کردن ضایعات مسی و سایر ویزیگ های بازار ضایعات نیز مطالبی را ارائه نماییم. از شما دعوت می کنیم در صورتی که تمایل دارید تا در این زمینه اطلاعات مناسبی کسب نمایید حتما تا پایان این مطلب نیز ما را همراهی نمایید.

از عوامل تعیین قیمت ضایعات مسی قیمت روز بازار، مکان و زمان خرید و فروش، توافق فروشنده و خریدار ضایعات مس، تعیین قیمت توسط سایت های اینترنتی، بررسی میزان کهنگی و زنگ زدگی ضایعات و … اشاره کنیم که هر کدام از این عوامل به نوبه خود بر قیمت خرید ضایعات تأثیر می گذارند.

قیمت ضایعات مسی یا قراضه مس و شرایط بازار

قیمت ضایعات مسی  در واقع نیم تواند یک نرخ تثبیت شده باشد. این نرخ ممکن است در شرایط مختلف به عنوان واکنشی به اوضاع بازارهای داخلی و جهانی دچار تغییراتی شود. در واقع همانطور که هر خریدار یا فروشنده نمی تواند به تنهایی در تعیین قیمت ضایعات مسی موثر باشد به همان اندازه یک تولیدکننده خاص نیم تواند تاثیری در این زمینه داشته باشد.

قیمت ضایعات مسی

نرخ قراضه مس یا قیمت ضایعات مسی نزد خرده فروشان

قیمت ضایعات مسی می تواند در خرده فروشی ها با قیمت انباردارها یا شرکت ها و بنگاه های واسطه در این زمینه متفاوت باشد. به تبع نیازهای بازار خرده فروشان این ضایعات را در کوچه و محله ها یا سایر مناطق شهری و روستایی جمع آوری نموده و به دست واسطه ها یا انباردارهای معتبر در این زمینه می رسانند. قیمت ضایعات مسی یا قیمت اولیه این مواد در ابتدا یک قیمت سره و خالص نیست یعنی شاید این مبلغ بسیار کمتر از مبلغی باشد که در تولید محصول نهایی شاهد آن هستیم.

دلیل آن هم واضح است. هزینه هایی که شرکت ها و واسطه های بازار دریافت می کنند و نیز سایر هزینه های جانبی از قبیل هزینه بازیافت یا هزینه های حمل و نقل قیمت ضایعات این فلز را می تواند تغییر دهد . در واقع این کار قیمت نهایی محصول را فراتر از قیمت اولیه این مواد نشان می دهد. البته در نظر داشته باشید قیمت ضایعات این فلز قرمز رنگ به صورت خرده فروشی به نوعی شکل خام فروشی آن را دارد و طبیعی است که در هنگام احاله ضایعات به تولید کننده هزینه های سربار و سایر هزینه ها نیز بر این مبلغ  به طور مستقیم و غیر مستقیم تاثیر بگذارد.

بنابراین قیمت ضایعات برای خرده فروشان به عنوان نخستین حلقه زنجیره تامین به دلیل تاثیر پذیری از برخی شرایط از قبیل عدم بازیافت و نیاز به پاکسازی به روش مکانیزه متغیر است.

مطلب مفید: فروش و قیمت مس و 6 شاخص اقتصادی موثر بر آن

قیمت ضایعات مسی در بازار به صورت عمده

قیمت ضایعات مسی در انبارها و تولیدکنندگانی که هم به شکل سنتی و از طریق تجمیع و گردآوری ضایعات خرده فروشان فعالیت می کنند نیز از شرایط مختلفی تاثیر می پذیرد. در بسیاری موارد عمده فروشان طی آگهی و ایجاد مراکز و دفاتر در مناطق مختلف کشور این ضایعات را خریداری نموده و در اختیار تولیدکنندگان قرار می دهند. البته نوع و شیوه تبلیغ نیز در سالیان اخیر دستخوش تغییراتی شده و این مراکز از طریق تجارت الکترونیک و ایجاد وب سایت هایی معتبر با پشتیبانی آنلاین نیز فعالیت می کنند.

ضایعات مسی

تا اینجای مقاله متوجه شدید که عوامل مختلفی بر روی قیمت ضایعات مسی موثر هستند. برای اینکه اطلاعات خود را در این زمینه تکمیل کنید توصیه می کنیم دیگر مقالات سایت را که لینک آنها در زیر آمده است مطالعه کنید:

مطلب مفید: قیمت جهانی مس و 4 دلیل افزایش آن

سرمایه گذاری فلز مس و تعیین قیمت ضایعات آن

تعیین قیمت ضایعات مسی می تواند در دوره هایی با نوعی ثبات نسبی مواجه شود. البته در برخی موارد نیز می تواند با توجه به شرایط اقتصادی  حاکم بر بازار دچار واکنش های مقطعی و نوسانات مختلفی شود. اهمیت درک واقعیت قیمت ضایعات مسی زمانی بیشتر می تواند نمود پیدا کند که شما چشم انداز درستی از بازار داشته باشید. این بازارها می توانند هم شکل محلی و منطقه ای داشته باشند و هم به شکل گسترده تری در بازارهای بین المللی فلزات و ضایعات از قبیل بازار بورس فلزات لندن که مرجع این مبادلات است ظاهر شوند.  

به طور کلی هدف این است که یک سرمایه گذار یا تولیدکننده بتواند درک درستی از وضعیت جهانی و سپس منطقه ای در این زمینه داشته باشد و با کمترین ریسک موجود بتواند همزمان با تثبیت قیمت ضایعات مسی وارد فعالیت در این زمینه شود.

تحرک اقتصادی مستلزم آگاهی بخشیدن در زمینه قیمت فلزات است و در این زمینه نرخ مواد اولیه و ضایعات می تواند نقش تعیین کننده ای داشته باشد. زمانی که هم در زمینه تعیین قیمت ضایعات مسی و سایر فلزات نوعی اطمینان بخشی ایجاد شود می تواند ریسک های اقتصادی و تحمیل هزینه های مختلف نیز به حداقل ممکن کاهش پیدا کند. از طرفی اشراف بر قیمت ضایعات مسی می تواند کسانی را که قصد دارند به فعالیت های تجاری در این زمینه دست بزنند به ارزیابی درستی از نوع شناسایی بازارهای لازم است تا با جستجو در بازارهای محلی فرصت های طلایی در این زمینه را کشف کند.

قیمت ضایعات مسی

سایر عوامل موثر در تعیین قیمت ضایعات فلز سرخ

از جمله عوامل دیگری که در تعیین قیمت ضایعات مسی موثر هستند می توان به این موارد اشاره کرد:

همانطور که بسیاری از فعالیت های اقتصادی و بازارهای جهانی از این قضیه متاثر هستند قیمت ضایعات فلز مس نیز می تواند نسبت به نرخ ارز و تغییرات آن واکنش نشان دهد. بدین معنی که می تواند رشد نزولی و صعودی را در این زمینه شاهد باشیم.

قیمت ضایعات مسی

قیمت مس جهانی و قیمت مس داخلی

تعیین قیمت ضایعات مس متاثر از قیمت جهانی این فلز و همچنین قیمت مس داخلی باشد. البته در نظر داشته باشید در برخی از مواقع می توان در محصولات ناخالصی هایی نیز مشاهده کرد که این موضوع خود بر قیمت مس تأثیر گذار است به همین خاطر نمی توان به قیمت دقیق تری از آن ها دست پیدا کرد.

عوامل پیش بینی نشده

رکود اقتصاد جهانی یا شیوع بیماری و در شرایط کنونی ویروس کرونا از جمله موارد دیگری به شمار می روند که در این زمینه می توانند تاثیر مستقیمی بر جای بگذارند.

برای آشنایی بیشتر شما با نرخ فلزات مختلف و تغییرات آن توصیه می کنیم تا از سایت بازار فلز ایران که مرجعی بدین منظور به شمار می رود بازدید کنید. این سایت می تواند منبع موثقی برای کسب اطلاعات در این زمینه بر شمرده شود. بازار فلز را به علاقه مندان این حوزه معرفی کنید.

منبع

https://www.investopedia.com/ask/answers/021715/what-factors-affect-price-copper.asp

author-avatar

درباره بازارفلز رحیمی

بازارفلز رحیمی یکی از قدیمی ترین فروشگاه های محله پامنار مرکز خرید و فروش فلزات رنگین در ایران است. آقای رحیمی بنیان گذار آن است و از حدود 30 سال است تجربه خرید و فروش فلزات رنگین مسی و برنجی را دارد. یکی از قدیمی ترین نماینده های باهنر کرمان در تهران است.https://maps.app.goo.gl/fFL99GKaod39igy57

دیدگاهتان را بنویسید