مقالات, استفاده از فلزات

کاربردهای ضایعات مسی و 2 دلیل استفاده از آن در صنایع

کاربردهای ضایعات مسی در صنایع گوناگون بسیار گسترده است. همانطور که می دانید بازیافت ضایعات مسی در مقایسه با سایر فلزات بسیار مقرون به صرفه بوده و سطح بازیافت مس در مقایسه با فلزاتی از قبیل طلا و نقره نیز بیشتر است. یکی از دلایلی که موجب شده تا کاربردهای ضایعات مسی بیشتر مورد توجه قرار بگیرد نقش این فلز سرخ و محبوب در تولید انواع قطعات الکترونیکی است.

بازیافت مس به دلایل مختلفی از جمله انعطاف پذیری و غیر قابل تجزیه بودن، استخراج کامل، دستیابی به خلوص مورد نظر پس از پاکسازی و جدایش نسبت به دیگر فلزات هزینه کمتر و سودآوری بیشتری دارد. دپو کردن ضایعات مسی به دو شیوه انجام می گیرد که در ادامه به بررسی و توضیح این مطلب برای شما عزیزان خواهیم پرداخت. توصیه می کنیم در صورتی که تمایل دارید تا در زمینه کاربردهای ضایعات مسی اطلاعات بیشتری کسب کنید تا انتهای این مطلب همراه ما باشید.

هر آن چه قبل از کاربردهای ضایعات مسی در صنایع باید بدانیم

کاربردهای ضایعات مسی به یک یا چند مورد خلاصه نمی شود بلکه شامل موارد متعددی است که در این مقاله به بخشی از آنها اشاره خواهیم کرد. زمانی که ما یک قطعه الکتریکی را دوباره در جریان روند بازیافت مس به دست می آوریم و در بازار عرضه می کنیم. در واقع این بازتولید حاصل فعالیت ها و کنش های مختلفی بوده تا در نهایت به صورت یک قطعه یا کابل مسی و حتی ظروف و لوازم آشپزخانه تبدیل شود. قبل از این که وارد مراحل جداسازی و بازیافت مس شویم لازم است تا در خصوص انواع ضایعات مسی نیز اطلاعات جامعی داشته باشیم.

کاربردهای ضایعات مسی زمانی می تواند موثر و کارآمد است که فلز استحصال شده جوابگوی نیازهای صنایع مختلف باشد. یعنی زمانی که ما با وجود مخاطرات و ریسک های موجود در این زمینه در چرخه بازتولید و بازیافت ضایعات مسی با عدم شناخت کافی وارد این عرصه می شویم. باید انتظار داشته باشیم که سرمایه گذاری یا فعالیت ما در این زمینه نیز با مشکلاتی مواجه شود. اصولا در بحث تقسیم بندی ضایعات مسی توجه به این نکته لازم است که ضایعات مس به دو نوع ضایعات قدیمی و ضایعات جدید تقسیم می شوند. منظور از ضایعات جدید همان قراضه ها یا پسماند های تولید مس در جریان روند تولید محصولات دیگر است.

کاربردهای ضایعات مسی
انواع کاربردهای ضایعات مسی

انواع کاربردهای ضایعات مسی  

ضایعات مسی به روش های مختلفی طبقه بندی و جداسازی می شوند. قدیمی ترین روش بازیافت مس به صورت سنتی و دستی است. اغلب مس مورد نظر از طریق دست و ابزارهای ساده و در دسترس به سادگی از قطعات مختلف الکترونیکی به دست می آید. بسیاری از ضایعات مسی که از این قطعات حاصل می شوند دوباره در چرخه بازیافت مورد استفاده قرار می گیرند.

البته بازیافت مس نیاز به عبور از مراحل مختلف این فرآیند دارد. بدین منظور غیر از روش دستی از روش های مختلف دیگری نیز استفاده می شود که به طور اختصار به هر یک از آنها خواهیم پرداخت. یکی از مراحل تخصصی دستیابی به مس با درجه خلوص بالا روش سمانتاسیون است. کاربردهای ضایعات مسی استخراج استفاده از این روش بسیار گسترده است. شما باید به این روش تسلط کافی داشته باشید. با استفاده از این روش می توانید پودر مس به دست آمده از روند تیزآب کاری را استفاده کنید. البته بازیابی این فلز به شیوه های مختلفی از قبیل قالکاری یا شیمیایی نیز انجام می شود.

در این مقاله به طور کامل کاربردهای ضایعات مسی را توضیح داده ایم. اگر علاقه مند هستید در مورد کاربرد دیگر محصولات و ضایعات فلز مس بدانید پیشنهاد می کنیم مقالات مفید سایت را در این زمینه مطالعه کنید:

منابع فلز مس و ۱۹ حقیقت جذاب درباره آن

خرید ضایعات مسی؛ بازیافت یا استخراج؟

کاربردهای ضایعات مسی در صنایع الکتریکی و مخابرات

کاربردهای ضایعات مسی در صنایع و تجهیزات الکتریکی مربوط به استفاده از این مواد در کابل های مسی و خطوط انتقال نیرو است. در طی سالیان متمادی فلز مس به عنوان یکی از فلزات هادی و منعطف شناخته شده که در این زمینه صنایع الکتریکی از این مزیت به بهترین وجه بهره برداری کرده اند. این فلز در این صنایع نقش پررنگی را ایفا نموده است. بخش دیگری از مس بازیافت شده در ترانسفورماتورها و دستگاه های الکتریکی و پر کاربرد استفاده می شود. امروزه اغلب سیم پیچی های مورد استفاده در الکتروموتورها از همین فلز پرکاربرد تولید شده اند.

کاربردهای ضایعات مسی
کاربردهای ضایعات مسی

سایر کاربردهای ضایعات مسی

بخش دیگری از کاربردهای ضایعات مسی مربوط به کاربردهای غیر صنعتی این فلز است. یکی دیگر از موارد استفاده از کاربردهای ضایعات مسی پس از بازیافت تولید سیستم های تهویه ساختمان ها است که از اهمیت بسزایی برخوردار است. این ضایعات در لوله ها و اتصالات آب پس از بازیافت مورد استفاده قرار می گیرند.

رادیاتور خودروها و نیز انواع کندانسور و قطعات به کار رفته در انواع شیرآلات یکی دیگر از موارد کاربرد ضایعات مسی پس از بازیافت در چرخه تولید هستند. امروزه به دلایل مختلفی از جمله ظرافت و ماندگاری ظروف مسی از انواع ضایعات مسی پس از بازیافت در دیگ ها و ظروف دیگر آشپزخانه استفاده می شود.

با در نظر گرفتن قیمت انواع ظروف مسی می توان ادعا کرد که از هر نظر این ورق مقرون به صرفه تر از سایر ظروف مورد استفاده است. نکته مهمی که باید به آن توجه کنید این است که مدت زمان چرخه بازیافت بر حسب نوع ضایعات متفاوت است یعنی برای بازیافت ضایعات مسی صنعتی مدت زمان بیشتری نسبت به سایر ضایعات مورد نیاز است.

دلایل افزایش استفاده از ضایعات مسی

مواردی زیادی هستند که موجب می شوند همچنان کاربردهای ضایعات مسی رو به افزایش باشد. تحقیقات انجام شده توسط گروه مطالعات بین‌المللی مس (ICSG) نشان می دهد که 50% از مس مورد استفاده در اروپا از طریق ضایعات مس تامین می‌گردد. با توجه به این مسئله میتوان گفت که نیاز صنایع گوناگون به مس از طریق کاربرد ضایعات مس برآورده می شود.

به طور کلی تقاضای جهانی برای مس تصفیه شده روز به روز در حال افزایش است. تولید معادن نیز برای تامین این میزان تقاضای رو به رشد بسیار حیاتی است. در حال حاضر کشورهای جهان برای اطمینان از اینکه مس کافی برای تامین نیازهای آینده جامعه خود دارند باید بر روی ضایعات مس و بازیافت آن سرمایه‌ گذاری ویژه‌ای انجام دهند.

نمونه هایی از کاربرد ضایعات مسی

ضایعات مسی کاربرد زیادی در تولید صنایع گوناگون دارند. به طور مثال رایانه حاوی حدود 1.5 کیلوگرم مس، یک خانه کاملا” معمولی حدود 100 کیلوگرم مس و یک توربین بادی 5 تن مس دارد. نکته مهمی که باید به آن توجه کنید این است که مس بدون افت عملکرد می‌تواند بارها به طور کامل بازیافت شود و مورد استفاده قرار گیرد. بنابراین تقاضای زیادی برای بازیافت مجدد محصولات مسی و ضایعات مسی وجود دارد.

آمارها نشان می دهد که 2.1 میلیون تن از ضایعات مس بازیافت شده و مجدد در چرخه تولید قرار می گیرد. این رشد بازیافت و استفاده از ضایعات مسی و افزایش کاربرد آنها به دلیل افزایش کاربرد فلز مس در دنیا و افزایش تقاضا برای فناوری‌های پیشگام است.

ضایعات مسی
ضایعات مسی

جمع بندی

کاربردهای ضایعات مسی با مدرن‌ شدن زندگی بشر و پیشرفت‌ تکنولوژی‌ در حال افزایش است. شیوع ویروس کرونا در سطح جهان باعث شد که قیمت ورق و کویل مس نیز در جهان افزایش یابد زیرا تحقیقات نشان داده که تنها ماده‌ای که به سرعت این ویروس را از بین می‌برد مس است. محققان از این ویژگی منحصر بفرد مس برای ساختن ابزارهای پزشکی به منظور مبارزه با ویروس کرونا استفاده کردند. بنابراین سطح مسی که از معادن استخراج می‌شود پاسخگوی این حجم از تقاضا نیست. از دیگر دلایلی که باید به ضایعات مس و بازیافت آنها توجه ویژه‌ای داشت عرضه محدود مس در معادن و حفظ تعادل موجودی مس در بازار جهانی است.

منبع

http://www.themetalcasting.com

author-avatar

درباره بازارفلز رحیمی

بازارفلز رحیمی یکی از قدیمی ترین فروشگاه های محله پامنار مرکز خرید و فروش فلزات رنگین در ایران است. آقای رحیمی بنیان گذار آن است و از حدود 30 سال است تجربه خرید و فروش فلزات رنگین مسی و برنجی را دارد. یکی از قدیمی ترین نماینده های باهنر کرمان در تهران است.https://maps.app.goo.gl/fFL99GKaod39igy57

دیدگاهتان را بنویسید