مقالات, فروش فلزات

تولیدکننده مس، معرفی ۱۰ کشور برتر در دنیا

تولیدکننده مس

مس بعد از آلومینیوم پرمصرف ترین فلز در جهان می باشد و در یک نگاه کلی در دنیای امروز مس یک کالای استراتژیک است. فلزی که ردپای آن در تمامی ابعاد زندگی بشر، از زیرساخت ترین جنبه ها تا سطحی ترین نیازها دیده می‌شود. کشورهای تولیدکننده مس در یک سوی این نیاز، در مسیر هر چه بیشتر تولید قرار دارند. تولیدی که راهی بازارهای کشورهای بزرگ مصرف کننده مس می‌شوند. کشورهای بزرگ صنعتی که قدرت نمایی خود را در گرو رشد و توسعه هر چه بیشتر صنایع خود می‌دانند، مس را به عنوان کالایی نگاه خواهند کرد که تامین درست آن برای آنها صنعتی قوی تر، ثروتی سرشارتر و کشوری پویاتر خواهد ساخت. اینجاست که مقوله ی تجارت جهانی مس وارد بازی های پیچیده ای می شود.

بسیاری از غول های بزرگ صنعتی در جهان در پی خودکفایی خود سعی در کشف و برداشت از معادن مس موجود در سرزمین خود داشته اند. کشورهایی به مانند آمریکا، چین و استرالیا در این امر قدم های محکمی برداشته اند. اما صنعت به مراتب بزرگ این دست از کشورها و در کنار منابع محدود و ظرفیت تولید که پاسخگوی نیازهای آنها نخواهد بود، باعث می‌شود تا حتی این دست از کشورها هم در مسیر خریداران همیشگی مس در سطح جهانی تبدیل شوند.

این حجم بالای مصرفی از مس در سطح جهان، کشورهای صاحب مس را در موقعیت ویژه ای قرار می‌دهد. موقعیتی که می‌تواند برای این دست از کشورهای تولیدکننده مس که عموماً دارای منابع معدنی غنی و در عین ‌حال صنعتی ضعیف هستند، راهکاری باشد به جهت کسب درآمد هایی منطقی.

مشاهده کنید: قیمت هر کیلو ورق برنجی

تولیدکننده مس

۱۰ کشور برتر تولیدکننده مس در دنیا

آنچه مسلم است کشوری که تولیدکننده مس است، در قدم اول باید از دارندگان غنی این فلز باشد. معادن بزرگ مس در سطح جهانی در مسیر کمربندی قرار گرفته اند که تقریباً کره زمین را دور می‌زند. کمربندی که برخی از کشورها را در مسیر خود قرار داده است. کشورهایی که به واسطه حضور در این کمربند صاحب ثروت بی انتهای مس شده اند.

اما وجود منابع غنی مس، الزاماً تولید بالا را به همراه نمی آورد. ایجاد معدن و رسیدن به حجم بالای تولیدات معدنی نیاز به زیر ساخت هایی دارد که در نبود یک تفکر صنعتی در آن کشور قطعاً ایجاد نخواهند شد. اینجاست که برخی از کشورها با وجود منابع غنی معدنی، به خصوص مس در سطح تولید آن، چندان جایگاه درخوری پیدا نکرده اند و برعکس، برخی دیگر از کشورها با توجه خاص به پتانسیل موجود در خاک خود دست به ثروت بی پایان مس خود برده‌اند. با ما همراه باشید تا با ۱۰ کشور برتر تولیدکننده مس دنیا آشنا شوید.

مشاهده کنید: قیمت ورق برنجی

1) شیلی

کشور شیلی که در دامنه‌های غربی رشته کوه آند در جوار ساحل اقیانوس آرام جنوبی، تقریبا از شمال آمریکای جنوبی تا جنوب آن کشیده شده است، به لطف وجود رشته کوه بلند و غنی آند که درست در امتداد کمربند مس کره زمین قرار دارد، از وجود منابع غنی مس بهره می‌برد.

این کشور با درک درست توانمندی های معدنی خود به بزرگترین کشور تولیدکننده مس در دنیا تبدیل شده است. تولیدی که بالغ بر 5.3 میلیون تن می باشد. چیزی در حدود 27 درصد از تولید جهان.

2) پرو

پرو نیز به مانند شیلی از نعمت حضور در جوار کوهستان آند، معادن بسیار غنی از مس دارد. اما خیلی دیرتر از کشور شیلی پا در عرصه ی بزرگان این صنعت گذاشته است. حرکتی که هر چند دیر اما به سرعت در حال رشد است. پرو با وجود سهم ۱۰ درصدی از منابع ثبت شده ی مس در جهان، در همین دهه های اخیر تقریبا هیچ جایگاهی در جمع بزرگان تولیدکننده مس در دنیا نداشته است. اما با درک استعداد های معدنی و همچنین تبعیت از همسایه ی پیشتاز خود یعنی کشور شیلی توانسته در این سال‌های اخیر خود را به جایگاه دوم تولید جهانی با میزان 2.39 میلیون تن در سال که معادل 12 درصد از تولید جهانی است برساند.

3) چین

بزرگترین مصرف کننده مس جهان اگر دارای معادنی غنی باشد، حتما به یکی از بزرگترین تولیدکننده مس در دنیا نیز تبدیل خواهد شد. و این ماجرای کشور چین در مسیر تولید و مصرف مس است، کشوری که در مسیر رشد سریع اقتصادی خود نیازی همیشگی و بسیار بالا به مس دارد. تا آنجا که تولید 1.86 هزار تنی مس در سال ۲۰۱۷ که 10 درصد از تولید جهانی است، توسط این کشور، پاسخگوی نیاز هر چه بیشتر آن نمی‌باشد. چین با وجود چنین تولیدی، همچنان یکی از بزرگترین واردکنندگان مس در سطح جهانی می باشد.

4) ایالات متحده آمریکا

آنچه مسلم است، آمریکا صنعتی ترین کشور جهان است و یکی از بزرگترین مصرف کننده مس. کشوری که صنعتی است و مصرف مس آن زیاد است و در عین حال معادن غنی از مس دارد، باید هم در جایگاه چهارم این لیست قرار بگیرد. اما، ما این لیست را براساس آمارهای جهانی ۲۰۱۷ تهیه کرده ایم، سالی که در آن تولید مس آمریکا به شدت کاهش یافت. آمریکا سال‌ها جایگاه دوم را در کشورهای برتر تولیدکننده مس در دنیا در اختیار داشت و احتمالاً در سال های پیش رو به جایگاه اصلی خود بازگردد. اما تولید این کشور در سال ۲۰۱۷ چیزی در حدود 1.43 تن معادل 7.5 درصد از تولید جهانی مس بوده است.

5) استرالیا

کشوری با معادنی غنی از مس و در عین حال صنعتی و توسعه یافته. استرالیا همواره در لیست برترین های تولیدکننده مس در دنیا قرار داشته است. تولید این کشور در سال ۲۰۱۷، ۹۲۰ هزار تن بوده است که معادل 5 درصد از تولید جهانی مس می‌باشد.

6) کنگو

یک کشور آفریقایی در لیستی که شاید انتظارش را نداشتید. کنگو حتی در لیست بزرگترین کشورهای غنی مس در ردیف ۱۰ کشور برتر قرار ندارد. تا همین سال‌های اخیر هم خبری از تولید مس عمده در این کشور نبوده است. اما اکنون کنگو با تولید ۸۴۶ هزار تنی که با کمک از شرکت‌های بزرگ غربی به آن دست یافته به یکی از برترین تولیدکننده مس در دنیا تبدیل شده است. سهم کنگو از تولید مس در جهان در حدود 4.5 درصد است.

7) زامبیا

و باز هم کشوری از آفریقا، البته با سابقه ای درخشان تر. زامبیا یکی از بزرگان تولید مس در جهان است. تولید 810 هزار تنی این کشور می‌تواند برای یک کشور آفریقایی و در حال توسعه نوید یک اقتصاد رو به رشد را داشته باشد. تولیدی که سهم 4 درصدی برای این کشور را دارد.

8) مکزیک

یک کشور غنی از لحاظ معدنی با تولید ۷۵۵ هزار تن در سال و سهم 3.5 درصدی جایگاهی که می‌تواند بسیار درخور تلاش مکزیک در جهت تولید مس باشد.

9) اندونزی

از دیگر تازه واردها به باشگاه بزرگان تولیدکننده مس در دنیا با تولید ۶۵۰ هزار تن در سال ۲۰۱۷ و سهم 3 درصدی. هر چند که این مقدار به نسبت سال قبل کاهش چشمگیری داشته، اما روی هم رفته، اندونزی از تازه واردهای این صنعت محسوب می‌شود.

10) کانادا

آخرین کشور از لیست ده تایی ما، با تولید ۶۲۰ هزار تنی، کشوری پهناور همراه با معادن غنی و صنعتی رو به رشد است.

تولیدکننده مس

در انتها بد نیست بدانید که کشور ایران با وجود سهم ۳ درصدی و دارا بودن رتبه هفتم از منابع ثبت شده ی جهان، نتوانسته خود را در جمع ۱۰ کشور برتر تولیدکننده مس در دنیا تبدیل کند. رتبه ایران در این رده بندی جایگاه شانزدهم می باشد.

برای مطالعه بیشتر در رابطه با فروش مس می توانید به مقالات زیر مراجعه نمایید:

منبع

https://www.statista.com/statistics/264626/copper-production-by-country

author-avatar

درباره بازارفلز رحیمی

بازارفلز رحیمی یکی از قدیمی ترین فروشگاه های محله پامنار مرکز خرید و فروش فلزات رنگین در ایران است. آقای رحیمی بنیان گذار آن است و از حدود 30 سال است تجربه خرید و فروش فلزات رنگین مسی و برنجی را دارد. یکی از قدیمی ترین نماینده های باهنر کرمان در تهران است.https://maps.app.goo.gl/fFL99GKaod39igy57

دیدگاهتان را بنویسید