فلز برنج

براق کردن فلز برنج؛ بررسی 6 روش ساده با مواد ارزان قیمت + ویدئو

فلز برنج یا در کلام بهتر، آلیاژ برنج، از ترکیب فلز روی و مس بدست می‌آید اما دلیل اهمیت براق کردن فلز برنج چیست و فرآیند تمیز کردن برنج چگونه انجام می‌شود؟ فلز برنج شامل خواص هر دو فلز روی و مس است. اما برخلاف آن دو، تا حدودی خواص فیزیکی و شیمیایی متفاوتی دارد. به طور مثال گذر زمان، آب و اسید های ضعیف محیط، می‌توانند به راحتی منجر به تیرگی و تغییر رنگ فلز برنج شوند.

اما علت سیاه شدن ظروف برنجی و به‌طور کلی، فلز برنج چیست؟ مراحل براق کردن فلز برنج چگونه انجام می‌شود؟ در صنایع مختلف برای تمیز یا براق کردن آلیاژ برنج از مواد شیمیایی شامل محلول‌هایی از آب و اسید استیک یا اسید سولفوریک استفاده می‌کنند. همچنین براق کردن ظروف برنجی در خانه نیز با استفاده از مواد مختلفی امکان‌پذیر است.

برنج می تواند تاثیر زیادی در دکوراسیون خانه به عنوان جایگزین فلزی با رنگ گرم برای روکش های کروم و فولاد ضد زنگ داشته باشد. آلیاژ مس و روی، برنج قرن‌هاست که برای ایجاد سخت‌افزار برای درها، دکمه‌ها، آلات موسیقی و اشیاء تزئینی استفاده می‌شود. با این حال، به همان اندازه که برنج در فضای داخلی خانه جایگاهی جاودانه دارد، خود مواد ممکن است با گذشت سال ها فرسوده شوند.

هنگامی که برنج بدون پوشش با اکسیژن یا روغن های پوست ما تماس پیدا می کند، کدر می شود. در حالی که کدر شدن معمولاً خورنده نیست، سطح را تیره و کدر می کند و باعث می شود برنج کهنه تر و گاهی کثیف تر به نظر برسد. در حالی که برخی ممکن است ظاهر قدیمی برنجی را ترجیح دهند، ارزش این را دارد که بدانید چگونه برنج را تمیز کنید تا بتوانید ظاهری تازه داشته باشید. و خبر خوب این است که احتمالاً از قبل تمام محصولات مورد نیاز برای تمیز کردن برنج و درخشش آن را مانند نو در اختیار دارید.

براق کردن برنج

آیا فلز برنج تغییر رنگ میدهد؟

فلز برنج ترکیب آلیاژ مس و روی است که مانند بسیاری از فلزات دچار تیرگی می‌شود. علت سیاه شدن فلز برنج، اکسیداسیون آن است که باعث می‌شود تغییر رنگ دهد و به عبارتی کدر شود. فلز برنج با وجود قرار گرفتن در معرض هوا و رطوبت، درمقابل سایر فلزها مقاوت نسبتا بیشتری دربرابر تغییر رنگ دارد؛ علاوه بر مقاوت آلیاژ برنج، شما می‌توانید با تمیز کردن فلز برنج به صورت مداوم، از بروز چنین اتفاقی جلوگیری کنید.

در ادامه این مقاله از بازار فلز با بررسی روش‌های براق کردن فلز برنج در خانه، همراه ما باشید.

زنگ زدن ظروف برنجی

مهم‌ترین دلیلی که باعث می‌شود به براق کردن فلز برنج نیاز داشته‌باشید، زنگ زدن ظروف برنجی یا سایر اشیاء از جنس آلیاژ برنج است. به همین دلیل راه‌های تمیز کردن ظروف برنجی با مواد مختلف را شرح داده‌ایم. برخی از این روش‌ها عبارتند از براق کردن برنج با سرکه، مایع ظرفشویی، لیمو ترش و نمک، آب و صابون، ماست و رب گوجه فرنگی.

روش‌های براق کردن فلز برنج با مواد اولیه موجود در خانه

اکنون می‌دانیم آلیاژ برنج چیست و چرا به مرور زمان کدر می‌شود. در ادامه 6 روش مهم و کاربردی برای براق کردن فلز برنج در خانه را بررسی خواهیم کرد. این روش‌ها بسیار ساده هستند و نیازی به تجهیزات خاص ندارند، چراکه با مواد اولیه موجود در خانه انجام می‌شوند.

استفاده از ترکیب لیموترش و نمک

تمیز کردن فلز برنج با استفاده از لیمو ترش و نمک
براق کردن فلز برنج با لیموترش

همانطور که می‌دانید لیموترش نوعی اسید طبیعی است و بسیاری از مواد چرب را در خود حل می‌کند. از نمک نیز برای جداسازی اکسیدها و از سختی دانه‌های آن برای تراش دادن سطح فلز استفاده می شود. شما می‌توانید برای رفع تیرگی برنج، با استفاده از لیموترش و نمک و دستمال نرم اقدام به براق کردن فلز برنج نمایید.

بعد از تمیز کردن فلز برنج با لیموترش و نمک، سطح آن را با دستمال خشک تمیز کنید و در صورت باقی ماندن تیرگی و جرم بر روی سطح فلز، مقداری جوش شیرین نیز به ترکیب لیموترش و نمک اضافه کنید.

مطلب مفید: ورق برنج و رول مس | 2 عامل مهم در میزان فروش آن‌ها در صنایع

استفاده از سرکه سفید به جای لیموترش

استفاده از سرکه برای براق کردن آلیاژ برنج در خانه
استفاده از سرکه برای براق کردن فلز برنج

سرکه سفید نیز نوعی اسید طبیعی است و در همه خانه‌ها یافت می‌شود و همانند لیموترش میتوان از آن برای پاک سازی مواد چرب روی سطوح مختلف استفاده کرد.

البته برای براق کردن فلز برنج (Brass) با سرکه نیاز به مقداری آرد و نمک جهت ساخت خمیر دارید. به این گونه که از ترکیب سرکه، نمک و آرد یک خمیر ساخته و مشابه روش قبلی، فلز برنج مورد نظر خود را با استفاده از آن خمیر تمیز کرده و در نهایت خمیر را از سطح آن پاک کنید.

در رابطه با فلز برنج و نگهداری از آن مقالات زیر را از دست ندهید:

براق کردن فلز برنج با مایع ظرفشویی

براق کردن فلز برنج در خانه با مواد شوینده
براق کردن فلز برنج با مایع ظرفشویی
  • ابتدا غبار سطح فلز را پاک کنید.
  • محلول آب و مایع ظرف شویی را آماده کنید.
  • سپس فلز برنج را درون محلول قرار داده و 10 دقیقه بعد آن را خارج کنید.
  • بعد از آن با استفاده از دستمال اقدام به خشک کردن فلز برنج نمایید.
  • میتوانید با اسپری کردن محلول نیز اقدام به براق کردن فلز برنج نمایید.

نکته: اسپری براق کننده فلز برنج نیز گزینه مناسبی است. اما اگر سطح تیرگی فلز برنج مورد نظر شما زیاد نباشد، همان اسپری کردن محلول آب و مایع ظرفشویی کفایت می‌کند و نیازی به تهیه اسپری براق کننده فلز برنج نیست.

استفاده از الکل، آب و صابون

علاوه بر محلول آب و مایع ظرفشویی می‌توانید از صابون مایع یا همان مایع دستشویی نیز استفاده کنید و با افزودن مقداری الکل، تاثیرگذاری آن را بیشتر کنید.

  1. ابتدا محلول آب و صابون را تهیه و مقداری الکل به آن اضافه نمایید.
  2. سپس فلز را درون محلول فرو برده و بگذارید تا چند دقیقه در آن بماند.
  3. بعد از آن فلز را خارج کرده، با آب تمیز شسته و سپس خشک کنید.

براق کردن فلز برنج با استفاده از ماست

ماست به دلیل داشتن اسید لاکتیک می‌تواند به خوبی تیرگی و جرم را از سطح فلزات پاک کند. به منظور تمیز کردن فلز برنج با ماست، کافیست مراحل زیر را طی کنید:

  • ابتدا سطح فلز را گرد گیری کرده تا اثری از خاک بر روی آن باقی نماند.
  • سپس سطح فلز برنج را کاملا با ماست بپوشانید و صبر کنید تا کامل خشک شود.
  • سپس به خوبی فلز برنج را با آب شسته و با دستمال خشک کنید.
  • استفاده از ماست ساده ترین راه براق کردن فلز برنج است.

براق کردن فلز برنج با رب گوجه فرنگی

براق کردن فلز برنج در خانه با استفاده از رب گوجه فرنگی
استفاده از رب گوجه برای تمیز کردن فلز برنج
  • ابتدا با مقداری آب و رب گوجه فرنگی محلول مناسبی آماده کنید.
  • سپس سطح فلز را کاملا به محلول آغشته نمایید و بگذارید تا خشک شود.
  • بعد از آن فلز را که به خوبی خشک و سپس تمیز کنید (لایه رویی را جدا کنید).
  • رب گوجه فرنگی با چسبندگی مناسب میتواند تیرگی ها و جرم را از سطح فلز جدا کند.

در ویدیوی زیر مراحل جلا دادن فلز برنج با رب گوجه فرنگی را به‌صورت کامل مشاهده می‌کنید:

نکات مهم در براق کردن فلز برنج

  • جهت این که فلز برنج را براق کنید، هرگز از سوهان یا سیم ظرفشویی و اسفنج ساینده استفاده نکنید؛ با اینکار فقط سطح فلز برنج خراش خورده وزخمی می شود.
  • قبل از استفاده از مواد شوینده نیز از اصل بودن فلز برنج اطمینان حاصل کنید، برای اینکار نیز میتوان از آهنربا بهره برد زیرا فلز برنج خاصیت مغناطیسی ندارد و آهنربا به آن جذب نمی‌شود.

اطلاعات بیشتر درباره خرید ورق برنج:

سوالات متداول در براق کردن فلز برنج

آیا امکان براق کردن فلز برنج در خانه وجود دارد؟

بله؛ علاوه بر آن که فلز برنج در صنایع مختلف با مواد شیمیایی تمیز و براق می‌شود، امکان براق کردن آن با استفاده از مواد اولیه موجود در خانه نیز امکان‌پذیر است.

براق کردن فلز برنج به چه موادی نیاز دراد؟

برای براق کردن فلز برنج در خانه کافیست با استفاده از موادی مانند لیمو ترش و نمک، سرکه، رب گوجه فرنگی، مایع ظرفشویی و… نسبت به پاک کردن کدری فلز برنج اقدام کنید.

چگونه فلزات را براق کنیم؟ بهترین روش چیست؟

بهترین روش برای براق کردن فلز برنج این است که به صورت مداوم از روش‌های گفته شده در مقاله استفاده کنید و هریک از روش‌ها را پس از مدتی امتحان کنید.

ایا فلز برنج در سرکه سیاه میشود؟

خیر؛ بلکه یکی از روش‌های براق کردن فلز برنج، استفاده از محلول سرکه است. البته فلز برنج را در مدت زمان زیادی در محلول سرکه قرار ندهید.

 

author-avatar

درباره بازارفلز رحیمی

بازارفلز رحیمی یکی از قدیمی ترین فروشگاه های محله پامنار مرکز خرید و فروش فلزات رنگین در ایران است. آقای رحیمی بنیان گذار آن است و از حدود 30 سال است تجربه خرید و فروش فلزات رنگین مسی و برنجی را دارد. یکی از قدیمی ترین نماینده های باهنر کرمان در تهران است.https://maps.app.goo.gl/fFL99GKaod39igy57

دیدگاهتان را بنویسید