مقالات, استفاده از فلزات

خواص شگفت انگیز ورق مس و 3 مورد از کاربردهای آن

ورق مسی

خواص شگفت انگیز ورق مس برای بسیاری از ما هنوز ناشناخته است. اطلاعات زیادی در مورد فروش مس و ورق مس و به طور کلی خواص شگفت انگیز ورق مس در اینترنت وجود دارد. با وجود اینکه فلز مس به اندازه طلا و نقره ارزش مادی ندارد ولی یکی از پرکاربردترین فلزات در جهان است. خواص شگقت انگیز فلز مس باعث شده که این فلز از ۱۰۰۰۰ سال قبل تاکنون مورد استفاده قرار بگیرد. در حال حاضر صدها آلیاژ از مس تولید شده‌ که هر آلیاژ ویژگیهای منحصر بفرد خود را دارد و در صنایع مختلف استفاده می شود. معروف‌ترین آلیاژهای مس، برنز و برنج هستند.

خواص شگفت انگیز فلز مس چیست؟

مس کابردهای خاص زیادی در صنایع دارد که بدلیل ویژگی های خاص این فلز است؛ مخصوصا رسانایی الکتریکی بالا در عین مقاومت پایین. برخی از ویژگی های این فلز سرخ بشرح زیر است:

مطالعه کنید: ورق مس باهنر و ۱۴ مورد مصرف آن

هدایت الکتریکی بالا اولین خواص شگفت انگیز ورق مس

یکی از خواص شگفت انگیز ورق مس، هدایت الکتریک بالای آن است. اگر شما یکی از سیم‌های برق که در طول دیوار امتداد دارند را بکنید، یک هسته از رول مس را خواهید دید. شاید تعجب کنید که چرا از فلز دیگری ساخته نشده است. این مسئله به این خاطر است که ورق مس بالاترین رسانایی الکتریکی را دارا است. سیم‌های الکتریکی تنها موادی نیستند که در ساخت آنها از مس به علت رسانایی بالای الکتریکی آن استفاده می شود، رول مس نیز می تواند برای ساختن قفل، جرثقیل و زنگ های الکتریکی به کار برده شود.

حتی موتورهای الکتریکی مدرن که در وسایل نقلیه، کامپیوترها و سیستم‌های سرگرمی یافت می‌شوند نیز از رول های مسی ساخته شده اند. اگر بیرون بروید و به پست‌های الکتریکی در امتداد پیاده‌رو نگاه کنید یک کپسول بزرگ را خواهید دید این‌ کپسول ها در واقع ترانسفورماتورها هستند و از ورق مس ساخته شده‌اند.

استفاده از سیم مسی
هدایت الکتریکی مس

هدایت گرمایی بالا در ورق مس

ورق مس علاوه بر هدایت الکتریکی بالا، رسانای عالی گرما نیز هستند و این ویژگی به عنوان یکی از خواص شگفت انگیز ورق مس محسوب می شود. این ویژگی برای کارهایی که در دماهای بالا انجام می شوند بسیار مناسب و مهم است. اگر چه بیشتر فلزات هدایت گرمایی دارند اما مس در این حالت برتری خود را نشان می‌دهد و این باعث می‌شود که ورق مس ایده آل ترین ماده برای ساخت مبدل‌های حرارتی در مخازن آب داغ، سیستم‌های گرمایشی زمینی، زمین های ورزشی فوتبال و رادیاتورهای اتومبیل باشد.

مقاومت به خوردگی

بیشتر فلزات به ویژه آهن، حساس به اکسیداسیون هستند. فلزاتی که محتوای آهن دارند به محض اینکه با اکسیژن و رطوبت هوا ترکیب می‌گردند سطحشان دچار زنگ زدگی می‌شود. رول مس که یک فلز غیر آهنی است در هنگام ترکیب با اکسیژن واکنش متفاوتی نشان می‌دهد که این یکی از خواص شگفت انگیز ورق مس است. در مس به جای فاسد شدن یک لایه از مواد روی سطح آن تشکیل می‌شود که زنگ مفرغ نام دارد و به عنوان سپر در مقابل اکسیداسیون بیشتر عمل می‌کند. این کیفیت شگفت‌انگیز ورق مس را به ماده ای ایده‌آل برای ساخت جواهرات، مجسمه‌ها، قسمت‌هایی از ساختمان‌ که به دوام بیشتری نیاز دارند تبدیل کرده است.

زنگ مفزغ

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه فلزات به مقالات زیر مراجعه کنید:

مطلب مفید: خرید آنلاین ورق مس و ۸ کاربرد مهم آن در زندگی بشر

املاح ضد میکروبی:

برخی از فلزات توانایی ایجاد اثرات کشنده بر روی سلول های باکتریایی را دارند. این پدیده که اثر oligodynamic نام دارد برای سال‌ها مورد توجه دانشمندان بوده‌است. در واقع این ویژگی بسیار مفید و کاربردی است. این ویژگی یکی از خواص شگفت انگیز ورق مس است. ظروف و وسایل آشپزی که در خانه استفاده می‌کنید و یا حتی سطحی از آشپزخانه را تصور کنید که قادر به کشتن میکروب‌های رو آن هست. به خاطر این ویژگی مطمئنا هر بار که از آشپزخانه یا اتاق غذاخوری خود استفاده می‌کنید احساس امنیت بیشتری خواهید داشت. مس فلزی است که باعث اکسیدشدن لیپیدها و پروتئین‌ها می‌شود. احتمال دیگر این است که مس با سایر مولکول‌های موجود زنده پیوند داشته و جای سایر مواد مغذی ضروری مانند روی را بگیرد.

ویژگیهای ورق مس

تعدادی از این خواص شگفت انگیز ورق مس را در قسمت بالا ذکر کردیم. از ویژگی های دیگر ورق مسی قابلیت تغییر شکل آن است. در این قسمت از مقاله مهمترین خواص شگفت انگیز ورق مس را برای شما عزیزان آورده ایم.

  • مقاومت خوب ورق مس در برابر خوردگی
  • قابلیت تغییر شکل
  • انعطاف پذیری و قدرت زیاد
  • استحکام کششی بالا
  • قابلیت جوشکاری و قابلیت شکل پذیری خوب
  • قابلیت ماشین کاری
  • قابلیت گرم کاری و قابلیت سرد کاری
  • قابلیت چقرمگی ورق مس

کاربرد های ورق مس:

1.کاربرد ورق مسی در صنعت و هنر

از ورق مسی در هنر و در صنایعی مانند فلزکاری، صنایع ساختمانی، فلزکاری، متالوژی و …. استفاده می شود. بنابراین میتوان گفت هنر از ظریف ترین کاربرد های ورق مسی است. هنر برجسته کاری روی ورق مس یا هنر قلم زنی روی مس شهرت زیادی دارد و به عنوان روشی جالب برای ایجاد طرح های خاصی از فلز است. در این روش هنرمندان با استفاده از قلم های گوناگون و چکش طرح های جذابی روی ورق مسی و صفحات مسی ایجاد می کنند. نکته مهمی که باید به آن توجه داشته باشید این است که فلز مس به دلیل ویژگی خاص خود یعنی خاصیت چکش خواری نسبت به سایر فلزات در هنر قلم زنی محبوب تر است.

2.کاربرد ورق مسی در پزشکی

ورق مس فاقد هر گونه خطر و بیماری خاصی است و حتی برای درمان بسیاری از بیماری ها استفاده می شود. با توجه به خواص شگفت انگیز ورق مس این فلز در پزشکی به عنوان عامل ضد قارچ کاربرد زیادی دارد. همچنین سولفات مس از مواد اصلی نگه دارنده چوب است.

3.آلیاژ های ریخته گری ورق مسی

ورق مس به تنهایی مورد استفاده قرار نمی‌گیرد بلکه از آلیاژهای آن بطور گسترده استفاده می‌شود. برای هزاران سال انسان ها آزمایش های متعددی را بر روی ورق مس انجام داده‌اند و فلزات مختلفی را با مس ترکیب کردند تا به آلیاژهای دیگر مس دست پیدا کنند.

خیلی از فلزات به راحتی با عناصر دیگر ترکیب می‌شوند. ورق مس یکی از فلزاتی هست که به راحتی می توان آن را با دیگر فلزات ترکیب کرد. محبوب‌ترین آلیاژهای مس، برنز و ورق برنج هستند. نکته مهمی که باید به آن توجه کنید این است که بر اساس درصد مس می توانید صدها آلیاژ دیگر نیز تولید کنید. جای تعجبی نیست که مس را تقریبا می توان همه جا پیدا کرد. از ورق مس و رول مس و کویل مس برای ساخت میز ناهار خوری و موتور خودرو استفاده می شود.

آلیاژ های ریخته گری ورق مس به عنوان دسته دیگری از آلیاژهای ورق مس محسوب می شوند. مس موجود در رول مس خیلی خوب ریخته گری می شود. همچنین استقامت کششی این آلیاژ به میزان درصد فلزات بستگی دارد. به طور کلی آلیاژ های ورق خمیری مس در ابتدا به صورت بلوک های گرد و چهارگوش ترکیب شده وسپس با روش های پرس کاری، نوردکاری و …. در قالب ورق مسی به وجود می آیند. به کاربردن سرب در آلیاژ ورق مسی باعث تقویت خاصیت براده برداری آن شده و به دلیل جداشدن براده های جهنده این ورق مسی به آن آلیاژ اتومات گفته می شود.

آلیاژ های مس
آلیاژ های ورق مس

جمع بندی

اشیاء بی شماری در اطراف شما وجود دارند که یا به طور خالص و یا تا حدودی از مس ساخته شده‌اند. اگر به منابع مسی برای پروژه‌های خود نیاز دارید می‌توانید به راحتی آن را از یک تامین‌کننده رول مسی معتبر تهیه کنید. توصیه ما به شما عزیزان این است که برای اطمینان از اینکه مس خریداری شده شما از کیفیت بالایی برخوردار است به یک تامین‌کننده مورد اعتماد مثل بازار فلزات رنگین مراجعه نمائید.

چرا سیم های برق را از مس درست میکنند؟

به خاطر اینکه ورق مس بالاترین رسانایی الکتریکی را داراست و قیمت مناسبی دارد بهترین گزینه برای استفاده در سیم ها است.

ورق مسی چیست؟

شمش مس در کارخانه پس از گذراندن مراحل مختلف ذوب شده، توسط غلطک‌های سنگین نورد شده و به ورق‌های نازک مسی تبدیل می شود و در نهایت این ورق‌ها را به شکل رول (کویل) و برگ (شیت) درمی‌آیند و بعد از بسته‌بندی در اختیار سایر صنایع قرار گرفته تا انواع کالاهای اساسی و ضروری زندگی ما را از این ورق‌های مسی با ارزش تولید کنند.

زنگ مفزغ چیست؟

مفرغ در واقع آلیاژی است که بر پایه فلز مس بوده و از ترکیب مس و روی تشکیل می‌ شود. این آلیاژ را می‌ توان به‌ طور طبیعی در معادن مس نیز مشاهده کرد.

فواید استفاده از دستبند مسی چیست؟

دستبند مسی به اکسیده شدن گلوکز و آزاد شدن انرژی در بدن کمک می‌کند و همچنین جذب آهن را افزایش می‌دهد. اگر می خواهید در کوتاهترین زمان ممکن از استرس و فشار عصبی آسوده شوید، میتوانید از زیرآلات مسی استفاده کنید.

author-avatar

درباره بازارفلز رحیمی

بازارفلز رحیمی یکی از قدیمی ترین فروشگاه های محله پامنار مرکز خرید و فروش فلزات رنگین در ایران است. آقای رحیمی بنیان گذار آن است و از حدود 30 سال است تجربه خرید و فروش فلزات رنگین مسی و برنجی را دارد. یکی از قدیمی ترین نماینده های باهنر کرمان در تهران است.https://maps.app.goo.gl/fFL99GKaod39igy57

دیدگاهتان را بنویسید