فلز مس

تمیز کردن مس | 6 روش کاربردی برای تمیز کردن ظروف مسی در خانه

ظروف مسی از زمان قدیم تاکنون به دلیل مزایای زیادی که دارد، به یکی از بهترین ظروفی که در خانه ها استفاده می شود تبدیل شده‌است. به همین دلیل تمیز کردن مس و ظروف مسی نیز از اهمیت زیادی برخوردار است. همانطور که می دانید مس یکی از فلزات کاربردی برای ساخت آثار هنری محسوب می‌شود که هنر مسگری یکی از این موارد است. همچنین در گذشته برخی از سکه‌های قدیمی نیز از مس ساخته میشدند. فلز مس به اشکال مختلفی در می آید که تمیز کردن هر کدام آن ها قلق های خاص خود را دارد. در ساخت ظروف مسی از ورق مسی استفاده می شود که این ورق ها با ابعاد مختلفی در بازار فلزات وجود دارد. به دلیل وجود چنین کاربردهایی از فلز مس است که تمیز کردن مس به خصوص ظروف مسی به یک فرآیند کاربردی تبدیل شده‌است. در ادامه این مقاله روش های سفید کردن ظروف مسی در منزل را با ساده‌ترین مواد آموزش خواهیم داد.

اهمیت تمیز کردن ظروف مسی

در مصر باستان استفاده از ظرف مسی و آیینه و جام که از جنس مس ساخته می‌شدند و کاربرد زیادی داشتند بسیار رواج داشت و امروزه نیز استفاده‌های زیادی دارد. درواقع ظروف مسی از گذشته رواج داشته و دلیل آن هم کاربردهای فراوان این فلز ارزشمند است.

ظرف ها از اصلی ترین و مهمترین لوازم مورد استفاده در زندگی ما هستند که از فلزات مختلفی تولید می‌شوند؛ اصلی ترین این فلز ها را مس تشکیل داده است. ظروف مسی از زیبایی و خواص بسیار بی نظیری برخوردار هستند که شما هم می توانید برای پخت و پزهای خود استفاده از این فلز را در اولویت قرار دهید. با توجه به استفاده زیاد از این ظروف، تمیز کردن ظروف مسی اهمیت زیادی دارد. به همین دلیل 6 روش کاربردی برای سفید کردن مس در منزل را شرح داده‌ایم تا دیگر نگران لک و سیاهی ظروف مسی خود نباشید.

تمیز کردن فلز مس
اهمیت تمیز کردن مس

چگونه ظرف مسی که سیاه شده را در خانه تمیز کنیم؟

ظرف مسی پس از مدتی درخشندگی خود را از دست می دهد به طوری که رنگ آن مات و کدر شده و دیگر براقی اولیه آن را نخواهید دید. به همین دلیل اکثر خانم‌ها پس از مدتی به دنبال روش های سفید کردن ظروف مسی در منزل هستند. به طور کلی فواید استفاده از ظروف مسی بسیار گسترده‌است. اگر شما هم از ظرف‌های مسی استفاده می‌کنید ولی نمی‌دانید ظرف مسی که سیاه شده را چگونه تمیز کنید، روش‌های زیر را امتحان کنید.

بهترین تمیز کننده ظروف مسی

به‌طور کلی انواع مختلف مواد شیمیایی تولید می‌شوند که برای تمیز کردن مس مورد استفاده قرار می‌گیرند؛ البته این مواد اغلب مناسب فلز مس مصرف شده در صنایع است و برای براق کردن ظروف مسی در خانه، امکان استفاده از مواد خوراکی و ساده نیز وجود دارد.

به عنوان بهترین تمیز کننده ظروف مسی می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

  • لیموترش
  • نمک
  • جوش شیرین
  • سرکه
  • سس یا رب گوجه

البته این موارد ممکن است به تنهایی نتیجه‌بخش نباشند پس در ادامه همراه ما باشید تا نحوه تمیز کردن مس با این 5 مورد را به‌صورت مرحله به مرحله مورد بررسی قرار دهیم.

روش های سفید کردن ظروف مسی در منزل

شما می توانید با استفاده از یک سری مواد بسیار ساده اقدام به تمیز کردن ظرف مسی خود کنید. نکته مهمی که باید به آن توجه کنید این است که زیبایی ظرف مسی به درخشندگی و برق زدن آن است. بنابراین توصیه می شود که هر چند وقت یک بار اقدام به تمیز کردن ظروف مسی خود کنید.

از مهمترین و اصلی ترین روش ها برای براق و تمیز کردن ظروف مسی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • براق کردن فلز مس با ترکیب آرد، سرکه و نمک
  • استفاده از لیمو و نمک
  • استفاده از جوش شیرین و سرکه
  • استفاده از سس گوجه
  • استفاده از اسپری جلادهنده

مطلب مرتبط:

براق کردن فلز برنج ؛ بررسی ۶ روش ساده با مواد ارزان قیمت

آرد، سرکه و نمک برای ظروف مسی و تمیز کردن آن

تمیز کردن ظروف مسی با نمک، آرد و سرکه
تمیز کردن مس با نمک، سرکه و آرد

استفاده از ترکیب بسیار قوی آرد، سرکه و نمک یکی از راحت ترین و موثرترین راه های براق کردن ظروف مسی در منزل است. در این روش شما می توانید خمیری از این مواد تهیه کرده و آن را بر روی ظروف مسی خود قرار داده و بعد از مدتی نیز آن را مورد شست و شو قرار دهید.

  1. مراحل تمیز کردن ظروف مسی با سرکه و نمک به شرح زیر است:
  2. در یک ظرف مقداری آرد بریزید و سپس نمک را به آن اضافه کنید.
  3. سپس سرکه را به ترکیب آرد و نمک اضافه کرده و به خوبی مخلوط کنید.
  4. پس از ترکیب کامل مواد با یکدیگر، آن را با یک قلم مو به بدنه ظروف مسی آغشته کنید.
  5. سپس 30 دقیقه صبر کنید و بعد با یک تکه پارچه شروع به پاک کردن خمیر از سطح ظرف کنید.
  6. درنهایت ظرف مسی را بشویید تا آثار خمیر از سطح آن پاک شود.

براق کردن فلز مس با لیمو و نمک

براق کردن ظروف مسی با نمک و لیمو
براق کردن مس با لیمو

یکی دیگر از روش های براق و درخشان کردن ظرف مسی، استفاده از ترکیب لیمو و نمک است. شما می توانید با ترکیب این دو مواد با یکدیگر بی نظیرترین تمیزی را در تمام ظروف مسی خود به وجود آورید. ترکیب لیمو و نمک می تواند هرگونه لکه و تیرگی را از سطح ظروف مسی برداشته و تمیزی فوق العاده ای را برای شما به ارمغان آورد.

شما می توانید مقداری از لیمو را با نمک ترکیب کرده و به کمک دستمالی آن را بر روی ظرف مسی خود بمالید و این کار را تا چند دقیقه انجام دهید تا رنگ ظرف تان به حالت اولیه خود باز گردد. سپس ظرف خود را آب کشیده و شاهد درخشندگی و تمیزی فوق العاده ای باشید.

استفاده از جوش شیرین و سرکه

استفاده از جوش شیرین و سرکه برای تمیز کردن ظروف مسی
تمیز کردن ظروف مسی با سرکه و جوش شیرین

از دیگر روش های مناسب برای تمیز کردن ظروف مسی می توان به ترکیب سرکه و جوش شیرین اشاره کرد. این ترکیب می تواند سخت ترین تیرگی ها را نیز از روی ظرف مسی شما پاک کرده و از این طریق بهترین تمیزی را برای شما به ارمغان آورد.

در این روش مقداری از جوش شیرین را با کمی سرکه ترکیب کرده و سپس خمیر آماده شده را با کمک قلم مو روی ظرف کشیده و به مدت سی دقیقه منتظر می شوید و سپس با یک حوله خشک خمیر روی ظرف را پاک کنید.

تمیز کردن ظروف مسی با رب یا سس گوجه فرنگی

استفاده از سس قرمز برای براق کردن مس
براق کردن مس با سس قرمز

سس قرمز علاوه بر استفاده در آشپزی، کاربرد های دیگری هم دارد. این سس به دلیل خاصیت اسیدی که دارد به راحتی ظروف مسی شما را سفید و براق می کند. برای تمیز کردن ظروف مسی با رب، ابتدا آن را بشویید و سپس خشک کنید. سپس به وسیله ی یک دستمال، سس کچاپ را روی ظرف پخش کنید و بعد از گذشت چند دقیقه سس قرمز تمامی لکه های ظرف شما را پاک خواهد کرد.

برق انداختن ظروف مسی با جلاسنج

روش دیگر براق کردن فلز مس استفاده از جلاسنج است. البته برخلاف 4 روش قبلی، این ماده از مواد معمولی موجود در خانه نیست و لازم است که پس از خرید جلاسنج، با استفاده از آن ظروف مسی خود را تمیز کنید.

علت لک شدن ظروف مسی

فلز مس به دلیل خاصیت اکسیداسیونی که دارد، زمانی که در معرض رطوبت و هوا قرار گیرد، با اکسیژن واکنش نشان داده و باعث ایجاد اکسید مس در سطح آن می‌شود. درنتیجه باعث ایجاد لک و تغییر رنگ فلز مس می‌شود.

فرآیند براق کردن فلز مس به معنای پاک‌سازی سطح آن از اکسید ایجاد شده‌است.

طريقه سفيد كردن ظروف مسي با قلع

یکی از روش‌های سفید کردن ظروف مسی استفاده از قلع یا به عبارتی قلع اندود کردن ظروف مسی است؛ البته این روش باید در کارگاه‌های مربوطه انجام شود و طريقه سفيد كردن ظروف مسي با قلع به گونه‌ای نیست که در خانه و توسط خود ما انجام شود. طريقه سفيد كردن ظروف مسي با قلع این‌گونه است که ابتدا سطح فلز مس یا هرنقطه‌ای که نیاز به سفید شدن دارد را با شن نرم و مقداری کاه تمیز می‌کنند و سپس به کمک قلع و حرارت نسبت به سفید کردن آن اقدام می‌کنند.

جمع بندی

تمیز کردن ظروف مسی در منزل با استفاده از مواد اولیه ساده و موجود در هر خانه‌ای انجام می‌شود. این مواد عبارتند از سرکه، لیمو، جوش شیرین، آرد، نمک و سس گوجه فرنگی. امیدواریم با مطالعه این مقاله اطلاعات کاملی در زمینه روشهای تمیز کردن ظروف مسی کسب کرده باشید. برای کسب اطلاعات بیشتر از فلز مس، ویژگی‌ها و کاربرد آن سایر مطالب در بازار فلز را از دست ندهید. اگر بدنبال خرید محصولات مسی برای ساخت ظروف یا هر وسیله دیگری هستید، بهترین قیمت این فلز را از بازارفلز رحیمی بررسی کنید.

مطالب بیشتر:

سوالات متداول

چگونه فلز مس را براق کنیم؟

شما می‌توانید با استفاده از مواد مختلفی مانند نمک، جوش شیرین، لیمو، سرکه، سس و جلاسنج نسبت به تمیز کردن ظروف مسی در منزل خود اقدام کنید.

برق انداختن مس به وسیله سس گوجه چگونه است؟

برای تمیز کردن ظروفتان ابتدا ظرف را بشورید بعد از آن به وسیله ی یک دستمال سس کچاپ را روی ظرف پخش کنید و بعد از گذشت چند دقیقه سس قرمز تمامی لکه های ظرف شما را پاک خواهد کرد.

در چه مواقعی باید ظروف مسی را سفید کرد؟

حتی اگر از ظروف مسی استفاده هم نکنید، بعد از گذشت مدتی شاهد کدر شدن آن‌ها خواهید بود، به همین دلیل هرچند وقت یکبار لازم است فلز و ظروف مسی تمیز شوند.

نحوه تمیز کردن ظروف مسی قدیمی چگونه است؟

تمیز کردن ظروف مسی قدیمی نیز با همان روش‌هایی که در مقاله شرح دادیم امکان‌پذیر است و لیمو‌ترش، نمک، سرکه و جوش شیرین بهترین مواد برای براق کردن ظروف مسی قدیمی محسوب می‌شوند.

ساده ترین راه تمیز کردن مس چیست؟

استفاده از ترکیب بسیار قوی آرد، سرکه و نمک یکی از راحت ترین و موثرترین راه های براق کردن ظروف مسی در منزل است.

author-avatar

درباره بازارفلز رحیمی

بازارفلز رحیمی یکی از قدیمی ترین فروشگاه های محله پامنار مرکز خرید و فروش فلزات رنگین در ایران است. آقای رحیمی بنیان گذار آن است و از حدود 30 سال است تجربه خرید و فروش فلزات رنگین مسی و برنجی را دارد. یکی از قدیمی ترین نماینده های باهنر کرمان در تهران است.https://maps.app.goo.gl/fFL99GKaod39igy57

دیدگاهتان را بنویسید